İç Mimarlık
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00240402 | Mimarlık Tarihi II | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör.Dr. Ayşenur DAĞ GÜRCAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör.Dr. Ayşenur DAĞ GÜRCAN | A-207 | [email protected] | 7604 | Cuma 10.00-10.45 |
Dersin İçeriği
Selçuklularından başlayarak Osmanlı İmparatorluğuna kadar olan dönemde Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari ürünleri tanıtmak, bu mimari ürünlerin plan özellikleri, yapım teknikleri, süsleme yönleriyle ele alarak benzer yönleriyle birlikte gelişim çizgisini belirtmek.
Dersin Amacı
Öğrencilerin Anadolu Türk mimarlığı hakkında bilgi sahibi olması, 10. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar olan süreçte Türk-İslam mimarisinin ana hatlarını okuyabilmesi ve yorumlayabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P4 | İç mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 2 |
| P3 | Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve içmimarlık tarihinde bilgi sahibi olma | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. | P.4.6 | 3 |
| Ö2 | İç mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme | P.3.1 | 1 |
| Ö3 | İç mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma | P.3.2 | 1 |
| Ö4 | İç mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri ana hatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme | P.3.3 | 1,3 |
| Ö5 | Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari mirası tanır, mimari terminolojiye hakim olur, dönem yapılarını görsel üzerinden okuyabilir. | P.3.4 | 1,3 |
| Ö6 | Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. | P.3.5 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Derse Giriş: Ders içeriğinin ve planının tanımlanması, Türk Sanatı ve Mimarisi kavramı üzerine bir değerlendirme |
| 2 | Mimarlık Terimleri ve Kavramları I (Türk-İslam Mimarisi) |
| 3 | Mimarlık Terimleri ve Kavramları I (Türk-İslam Mimarisi) |
| 4 | İslam Mimarisi (İlk dönem, Abbasiler, Emeviler) ve İslam sonrası Türk mimarlığı (Karahanlılar-Gazneliler) |
| 5 | Büyük Selçuklu Dönemi mimarisi (Camiler, Medreseler, Ribatlar) |
| 6 | İlk Beylikler Dönemi Mimarisi - Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi (Selçuklu Kentleri, Camiler) |
| 7 | Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi (Medreseler, Türbeler, Hamamlar ve Tarikat Yapıları) |
| 8 | Moğol etkisinde Anadolu Selçuklu Mimarisi |
| 9 | Ara Sınav |
| 10 | Beylikler dönemi mimarisi |
| 11 | Teknik Gezi: Konya Kent Merkezindeki Tarihi Yapıların İncelenmesi |
| 12 | Erken Dönem Osmanlı Mimarisi |
| 13 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarisine Giriş |
| 14 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi ve Mimar Sinan |
| 15 | Sinan sonrası Osmanlı Mimarisi |
| 16 | Geç Dönem Osmanlı Mimarisi (Batı etkisinde değişen Osmanlı Mimarisi) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Karpuz, H. Anadolu Selçuklu Mimarisi, Konya, 2015. |
| Kuban, D. Osmanlı Mimarisi, YEM, 2021. | |
| Aslanapa, O. Türk Sanatı. Remzi Kitabevi, 2019. | |
| Goodwin Godfrey, Osmanlı Mimarlığı Tarihi, Kabalcı, 2012 | |
| Kuban, D. Batıya Göçün Sanatsal Evreleri, İş Bankası Kültür Yayınları, 2014. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 25 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 25 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 68 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,27 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | İç mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme | 5 | - |
| Ö2 | İç mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma | 5 | - |
| Ö3 | İç mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri ana hatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme | 4 | - |
| Ö4 | Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari mirası tanır, mimari terminolojiye hakim olur, dönem yapılarını görsel üzerinden okuyabilir. | 5 | - |
| Ö5 | Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. | 4 | - |
| Ö6 | Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. | - | 3 |
