İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00240402 Mimarlık Tarihi II 2 Bahar 4 2+0+0 2 2
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör.Dr. Ayşenur DAĞ GÜRCAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör.Dr. Ayşenur DAĞ GÜRCAN A-207 [email protected] 7604 Cuma
10.00-10.45
Dersin İçeriği
Selçuklularından başlayarak Osmanlı İmparatorluğuna kadar olan dönemde Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari ürünleri tanıtmak, bu mimari ürünlerin plan özellikleri, yapım teknikleri, süsleme yönleriyle ele alarak benzer yönleriyle birlikte gelişim çizgisini belirtmek.
Dersin Amacı
Öğrencilerin Anadolu Türk mimarlığı hakkında bilgi sahibi olması, 10. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar olan süreçte Türk-İslam mimarisinin ana hatlarını okuyabilmesi ve yorumlayabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P4 İç mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. 2
P3 Ulusal ve uluslararası ölçekte sanat ve içmimarlık tarihinde bilgi sahibi olma 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. P.4.6 3
Ö2 İç mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme P.3.1 1
Ö3 İç mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma P.3.2 1
Ö4 İç mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri ana hatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme P.3.3 1,3
Ö5 Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari mirası tanır, mimari terminolojiye hakim olur, dönem yapılarını görsel üzerinden okuyabilir. P.3.4 1,3
Ö6 Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. P.3.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Derse Giriş: Ders içeriğinin ve planının tanımlanması, Türk Sanatı ve Mimarisi kavramı üzerine bir değerlendirme
2 Mimarlık Terimleri ve Kavramları I (Türk-İslam Mimarisi)
3 Mimarlık Terimleri ve Kavramları I (Türk-İslam Mimarisi)
4 İslam Mimarisi (İlk dönem, Abbasiler, Emeviler) ve İslam sonrası Türk mimarlığı (Karahanlılar-Gazneliler)
5 Büyük Selçuklu Dönemi mimarisi (Camiler, Medreseler, Ribatlar)
6 İlk Beylikler Dönemi Mimarisi - Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi (Selçuklu Kentleri, Camiler)
7 Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi (Medreseler, Türbeler, Hamamlar ve Tarikat Yapıları)
8 Moğol etkisinde Anadolu Selçuklu Mimarisi
9 Ara Sınav
10 Beylikler dönemi mimarisi
11 Teknik Gezi: Konya Kent Merkezindeki Tarihi Yapıların İncelenmesi
12 Erken Dönem Osmanlı Mimarisi
13 Klasik Dönem Osmanlı Mimarisine Giriş
14 Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi ve Mimar Sinan
15 Sinan sonrası Osmanlı Mimarisi
16 Geç Dönem Osmanlı Mimarisi (Batı etkisinde değişen Osmanlı Mimarisi)
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Karpuz, H. Anadolu Selçuklu Mimarisi, Konya, 2015.
Kuban, D. Osmanlı Mimarisi, YEM, 2021.
Aslanapa, O. Türk Sanatı. Remzi Kitabevi, 2019.
Goodwin Godfrey, Osmanlı Mimarlığı Tarihi, Kabalcı, 2012
Kuban, D. Batıya Göçün Sanatsal Evreleri, İş Bankası Kültür Yayınları, 2014.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 1 25 (%)
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 25 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 12 1 12
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 8 8
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 14 14
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 68
Toplam Yük / 30 2,27
Dersin AKTS Kredisi: 2
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P3 P4
Ö1 İç mimarlığın tarihsel anlamını kavrama, dönemlerin gelişimlerini izleme ve farklılıklarını analiz edebilme 5 -
Ö2 İç mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma 5 -
Ö3 İç mimarlık ve sanat tarihindeki karakteristik dönemleri ana hatlarıyla tanıma, görseller üzerinden okuyabilme 4 -
Ö4 Türklerin Anadolu'da meydana getirdikleri mimari mirası tanır, mimari terminolojiye hakim olur, dönem yapılarını görsel üzerinden okuyabilir. 5 -
Ö5 Mekânsal tasarım gelişiminin, kültürel, sosyal, siyasal ve tarihsel kavramlar ile ilişkisini kurarak bir bağ oluşturma becerisini kazanır. 4 -
Ö6 Görsel, sözel sunum ve iletişim becerilerini geliştirmek. - 3