İç Mimarlık
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 00220203 | Yapı Bilgisi | 1 | Bahar | 2 | 2+2+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU | A-105 | [email protected] | 7454 | Pazartesi 11:00-12:30 |
Dersin İçeriği
Yapı bilgisi, malzemeler ve strüktür hakkında teorik bilgiler verilir. Öğrenciler mimari tasarım ve uygulama projelerinde gerekli olan bilgileri sınıf içerisinde uygulamalı olarak 1/50, 1/20 ölçekli olarak çizer, araştırma ve çizim ödevleri ile uygulamaların pekiştirilmesi sağlanır.
Dersin Amacı
Yapı ve yapı eylemine giriş, genel kavramların belirlenmesi, amaç-malzeme-biçim ilişkisinin açıklanması, yapım ve yapım sistemleri, yapı taşıyıcı sitemlerinin ve detaylarının öğretilmesi ve uygulamaya dönüştürme yeteneğinin geliştirilmesi.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme bilgisine sahip olma | 3 |
| P4 | İç mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
| P6 | Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma | 4 |
| P2 | Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma | 5 |
| P9 | Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme yetkinliğine sahip olma | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Herkes için tasarım kavramını ve ilkelerini kavrar | P.1.1 | 5 |
| Ö2 | İç mimari projeler için çevreye duyarlı çözümler önerebilme | P.1.5 | 5 |
| Ö3 | Çevre ve insan ilişkisinin temel kavramlarını algılama ve bir bağ oluşturma becerisini kazanma | P.1.7 | 5 |
| Ö4 | Çevre ve iç mekân arasında bir bağ oluşturmayı öğrenme | P.1.9 | 5 |
| Ö5 | Sınırlı ölçüde temel teknolojik problemleri çözebilme ve malzeme, sistem tercihlerini öneri proje üzerinde yansıtabilme yetisi | P.7.3 | 5 |
| Ö6 | Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek | P.4.1 | 5 |
| Ö7 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek | P.4.2 | 5 |
| Ö8 | Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. | P.5.1 | 5 |
| Ö9 | Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenmesi ve malzeme seçiminde doğru kararların alınması. | P.5.2 | 5 |
| Ö10 | Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. | P.5.3 | 3 |
| Ö11 | Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. | P.5.4 | 5 |
| Ö12 | Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak | P.5.5 | 5 |
| Ö13 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma | P.6.1 | 5 |
| Ö14 | Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma | P.6.2 | 5 |
| Ö15 | Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlayabilme | P.6.5 | 5 |
| Ö16 | İç mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma | P.3.2 | 5 |
| Ö17 | İç mimarlığın geçmiş ve bugününü anlama | P.3.6 | 5 |
| Ö18 | Proje, şantiye, zaman yönetimi bilme | P.2.2 | 5 |
| Ö19 | Başlangıçtan bitişe kadar mimarların tanımladığı çalışma aşamalarında etik ilkeleri uygulayabilecektir. | P.2.6 | 6 |
| Ö20 | İletişim alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve iletişim süreçlerinin tüm boyutları hakkında bilgi sahibi olma | P.8.3 | 5 |
| Ö21 | Tasarım sürecinden başlayarak finansal yönetim, iş planlama, zaman yönetimi, risk yönetimi, uygulamayı etkileyen faktörleri fark etme ve mimari uygulama yönetiminin temel ilkelerini anlaması. | P.9.3 | 5 |
| Ö22 | İç mimari, mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme | P.9.5 | 5 |
| Ö23 | Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma | P.9.6 | 5 |
| Ö24 | Çoklu ortamlarda ifade ve sunum yeteneklerini kendi kendine geliştirebilmeyi ve güncelleyebilmeyi sağlayacak temel yapıyı oluşturma. | P.10.3 | 5 |
| Ö25 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme | P.11.1 | 5 |
| Ö26 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.11.4 | 5 |
| Ö27 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme | P.11.6 | 5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Yapıya Giriş-Yapı-Yapım(Konstrüksiyon)-Strüktür Kavramları, Yapı sistemleri hakkında genel bilgiler, |
| 2 | Yapının Oluşma Süreci, Yapı Malzemeleri, Yapı Bileşenleri, Yapı Elemanları, Planın zemine uygulanması (aplikasyon), |
| 3 | Yapıyı Etkileyen Etmenler, Yapım Süreci, Yapıdaki hatalı uygulamalardan örnekler, |
| 4 | Yapım Sistemleri I (Yığma), Zemin özellikleri, Temeller, Tuğla duvarlar, örgü şekilleri, |
| 5 | Yapım Sistemleri II (İskelet), Taşıyıcı sistemler, uygulamalardan örnekler, kot ve eğim hesapları, |
| 6 | Yapıya Etki Eden Kuvvetler, statik ve dinamik yükler, deprem etkileri |
| 7 | Döşemeler, Kolon ve kirişler ile döşeme ilişkileri, |
| 8 | Döşemelerin Sınıflandırılması, döşeme çeşitleri (mantar, nervürlü, asmolen vb.), |
| 9 | Ara sınav |
| 10 | Duvarlar, Derzler, |
| 11 | Kapı ve Pencereler |
| 12 | Merdivenler |
| 13 | Çatılar, çatılardan örnekler, |
| 14 | Betonarme binalar, Çatılar Uygulama |
| 15 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Erten, E., 2014, Mimarlıkta Yapı- Yapım, Birsen Yayınevi, İstanbul. |
| Oymael, S., 2015, Yapı Bilgisi 1, Birsen Yayınevi, İstanbul. | |
| ARSLAN, Metin, Yapı Teknolojileri, Duvarlar, Betonarme Sistem Elemanları, Merdivenler, Kapılar, Çatılar, Seçkin Yayıncılık, 2008, Ankara, | |
| YÜCESOY, Lemi, Temeller, Duvarlar, Döşemeler, YEM., Yapı Yayın No:41, 2004, İstanbul | |
| ANONİM, TS.500, Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları, Şubat, 2000. | |
| ELDEM, S. Hakkı., Yapı, Birsen Yayınevi, 2015, İstanbul | |
| ERTEN, E., 2014, Mimarlıkta Yapı-Yapım, Birsen Yayınevi, İstanbul, |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | 4 | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 4 | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 6 | 8 | 48 |
| Uygulama | 8 | 8 | 64 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 4 | 8 | 32 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Diğer | 2 | 2 | 4 |
| Toplam İş Yükü: | 210 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 | P8 | P9 | P10 | P11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Herkes için tasarım kavramını ve ilkelerini kavrar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | İç mimari projeler için çevreye duyarlı çözümler önerebilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Çevre ve insan ilişkisinin temel kavramlarını algılama ve bir bağ oluşturma becerisini kazanma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Çevre ve iç mekân arasında bir bağ oluşturmayı öğrenme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Proje, şantiye, zaman yönetimi bilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Başlangıçtan bitişe kadar mimarların tanımladığı çalışma aşamalarında etik ilkeleri uygulayabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | İç mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö8 | İç mimarlığın geçmiş ve bugününü anlama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö9 | Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö10 | Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö11 | Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö12 | Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenmesi ve malzeme seçiminde doğru kararların alınması. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö13 | Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö14 | Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö15 | Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö16 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö17 | Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö18 | Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö19 | Sınırlı ölçüde temel teknolojik problemleri çözebilme ve malzeme, sistem tercihlerini öneri proje üzerinde yansıtabilme yetisi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö20 | İletişim alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve iletişim süreçlerinin tüm boyutları hakkında bilgi sahibi olma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö21 | Tasarım sürecinden başlayarak finansal yönetim, iş planlama, zaman yönetimi, risk yönetimi, uygulamayı etkileyen faktörleri fark etme ve mimari uygulama yönetiminin temel ilkelerini anlaması. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö22 | İç mimari, mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö23 | Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö24 | Çoklu ortamlarda ifade ve sunum yeteneklerini kendi kendine geliştirebilmeyi ve güncelleyebilmeyi sağlayacak temel yapıyı oluşturma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö25 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö26 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö27 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
