İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00220203 Yapı Bilgisi 1 Bahar 2 2+2+0 7 7
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Nazım KOÇU A-105 [email protected] 7454 Pazartesi
11:00-12:30
Dersin İçeriği
Yapı bilgisi, malzemeler ve strüktür hakkında teorik bilgiler verilir. Öğrenciler mimari tasarım ve uygulama projelerinde gerekli olan bilgileri sınıf içerisinde uygulamalı olarak 1/50, 1/20 ölçekli olarak çizer, araştırma ve çizim ödevleri ile uygulamaların pekiştirilmesi sağlanır.
Dersin Amacı
Yapı ve yapı eylemine giriş, genel kavramların belirlenmesi, amaç-malzeme-biçim ilişkisinin açıklanması, yapım ve yapım sistemleri, yapı taşıyıcı sitemlerinin ve detaylarının öğretilmesi ve uygulamaya dönüştürme yeteneğinin geliştirilmesi.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Fiziksel, toplumsal ve ekonomik unsurları dikkate alarak, çevreye duyarlı, evrensel tasarım ve planlama yapabilme bilgisine sahip olma 3
P4 İç mimarlık alanında çok boyutlu bilgiye ve kavrayışa sahip olmak. İlgili alanda gerekli uygulamaları yapmak için bu bilgileri kullanabilme becerisine sahip olmak. 5
P6 Çevresel verileri, arazi şartları ve kullanıcı ihtiyaçlarını dikkate alarak tasarım yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma 4
P2 Mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk taşıma ve bunların yasal sonuçları hakkında bilgi sahibi olma 5
P9 Gerektiğinde farklı disiplinlerle birlikte takım çalışması yapabilme yetkinliğine sahip olma 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Herkes için tasarım kavramını ve ilkelerini kavrar P.1.1 5
Ö2 İç mimari projeler için çevreye duyarlı çözümler önerebilme P.1.5 5
Ö3 Çevre ve insan ilişkisinin temel kavramlarını algılama ve bir bağ oluşturma becerisini kazanma P.1.7 5
Ö4 Çevre ve iç mekân arasında bir bağ oluşturmayı öğrenme P.1.9 5
Ö5 Sınırlı ölçüde temel teknolojik problemleri çözebilme ve malzeme, sistem tercihlerini öneri proje üzerinde yansıtabilme yetisi P.7.3 5
Ö6 Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek P.4.1 5
Ö7 Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek P.4.2 5
Ö8 Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. P.5.1 5
Ö9 Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenmesi ve malzeme seçiminde doğru kararların alınması. P.5.2 5
Ö10 Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. P.5.3 3
Ö11 Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. P.5.4 5
Ö12 Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak P.5.5 5
Ö13 Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma P.6.1 5
Ö14 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma P.6.2 5
Ö15 Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlayabilme P.6.5 5
Ö16 İç mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma P.3.2 5
Ö17 İç mimarlığın geçmiş ve bugününü anlama P.3.6 5
Ö18 Proje, şantiye, zaman yönetimi bilme P.2.2 5
Ö19 Başlangıçtan bitişe kadar mimarların tanımladığı çalışma aşamalarında etik ilkeleri uygulayabilecektir. P.2.6 6
Ö20 İletişim alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve iletişim süreçlerinin tüm boyutları hakkında bilgi sahibi olma P.8.3 5
Ö21 Tasarım sürecinden başlayarak finansal yönetim, iş planlama, zaman yönetimi, risk yönetimi, uygulamayı etkileyen faktörleri fark etme ve mimari uygulama yönetiminin temel ilkelerini anlaması. P.9.3 5
Ö22 İç mimari, mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme P.9.5 5
Ö23 Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma P.9.6 5
Ö24 Çoklu ortamlarda ifade ve sunum yeteneklerini kendi kendine geliştirebilmeyi ve güncelleyebilmeyi sağlayacak temel yapıyı oluşturma. P.10.3 5
Ö25 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme P.11.1 5
Ö26 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.11.4 5
Ö27 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme P.11.6 5
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Yapıya Giriş-Yapı-Yapım(Konstrüksiyon)-Strüktür Kavramları, Yapı sistemleri hakkında genel bilgiler,
2 Yapının Oluşma Süreci, Yapı Malzemeleri, Yapı Bileşenleri, Yapı Elemanları, Planın zemine uygulanması (aplikasyon),
3 Yapıyı Etkileyen Etmenler, Yapım Süreci, Yapıdaki hatalı uygulamalardan örnekler,
4 Yapım Sistemleri I (Yığma), Zemin özellikleri, Temeller, Tuğla duvarlar, örgü şekilleri,
5 Yapım Sistemleri II (İskelet), Taşıyıcı sistemler, uygulamalardan örnekler, kot ve eğim hesapları,
6 Yapıya Etki Eden Kuvvetler, statik ve dinamik yükler, deprem etkileri
7 Döşemeler, Kolon ve kirişler ile döşeme ilişkileri,
8 Döşemelerin Sınıflandırılması, döşeme çeşitleri (mantar, nervürlü, asmolen vb.),
9 Ara sınav
10 Duvarlar, Derzler,
11 Kapı ve Pencereler
12 Merdivenler
13 Çatılar, çatılardan örnekler,
14 Betonarme binalar, Çatılar Uygulama
15 Final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Erten, E., 2014, Mimarlıkta Yapı- Yapım, Birsen Yayınevi, İstanbul.
Oymael, S., 2015, Yapı Bilgisi 1, Birsen Yayınevi, İstanbul.
ARSLAN, Metin, Yapı Teknolojileri, Duvarlar, Betonarme Sistem Elemanları, Merdivenler, Kapılar, Çatılar, Seçkin Yayıncılık, 2008, Ankara,
YÜCESOY, Lemi, Temeller, Duvarlar, Döşemeler, YEM., Yapı Yayın No:41, 2004, İstanbul
ANONİM, TS.500, Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları, Şubat, 2000.
ELDEM, S. Hakkı., Yapı, Birsen Yayınevi, 2015, İstanbul
ERTEN, E., 2014, Mimarlıkta Yapı-Yapım, Birsen Yayınevi, İstanbul,
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama 4 -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 4 -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 6 8 48
Uygulama 8 8 64
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 4 8 32
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 3 3
Diğer 2 2 4
Toplam İş Yükü: 210
Toplam Yük / 30 7
Dersin AKTS Kredisi: 7
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 Herkes için tasarım kavramını ve ilkelerini kavrar - - - - - - - - - - -
Ö2 İç mimari projeler için çevreye duyarlı çözümler önerebilme - - - - - - - - - - -
Ö3 Çevre ve insan ilişkisinin temel kavramlarını algılama ve bir bağ oluşturma becerisini kazanma - - - - - - - - - - -
Ö4 Çevre ve iç mekân arasında bir bağ oluşturmayı öğrenme - - - - - - - - - - -
Ö5 Proje, şantiye, zaman yönetimi bilme - - - - - - - - - - -
Ö6 Başlangıçtan bitişe kadar mimarların tanımladığı çalışma aşamalarında etik ilkeleri uygulayabilecektir. - - - - - - - - - - -
Ö7 İç mimarlık ve sanat tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma - - - - - - - - - - -
Ö8 İç mimarlığın geçmiş ve bugününü anlama - - - - - - - - - - -
Ö9 Teorik ve kavramsal bilgiyi uygulama becerisini elde etmek - - - - - - - - - - -
Ö10 Bilimsel ve teknik bilgiyi uygulama becerisini elde etmek - - - - - - - - - - -
Ö11 Yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi. - - - - - - - - - - -
Ö12 Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenmesi ve malzeme seçiminde doğru kararların alınması. - - - - - - - - - - -
Ö13 Yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması. - - - - - - - - - - -
Ö14 Yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması. - - - - - - - - - - -
Ö15 Malzeme seçiminde ilgili standartlar hakkında bilgi sahibi olmak - - - - - - - - - - -
Ö16 Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden haberdar olma - - - - - - - - - - -
Ö17 Kullanıcı konforuna ilişkin yasal düzenleme ve standartları anlama ve tasarımında uygulama becerisi kazanma - - - - - - - - - - -
Ö18 Yapı konstrüksiyonu çözümlerinde ısı, su ve nemin olumsuz etkilerine karşı detaylar tasarlayabilme - - - - - - - - - - -
Ö19 Sınırlı ölçüde temel teknolojik problemleri çözebilme ve malzeme, sistem tercihlerini öneri proje üzerinde yansıtabilme yetisi - - - - - - - - - - -
Ö20 İletişim alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve iletişim süreçlerinin tüm boyutları hakkında bilgi sahibi olma - - - - - - - - - - -
Ö21 Tasarım sürecinden başlayarak finansal yönetim, iş planlama, zaman yönetimi, risk yönetimi, uygulamayı etkileyen faktörleri fark etme ve mimari uygulama yönetiminin temel ilkelerini anlaması. - - - - - - - - - - -
Ö22 İç mimari, mimari proje ve mühendislik projeleri ile şantiye arasındaki ilişkileri kurgulayabilme - - - - - - - - - - -
Ö23 Çalışma ortamında, mimar-usta başı, usta vb. çalışanlar arasında çalışma prensipleri ve ilişkileri konusunda bilgi sahibi olma - - - - - - - - - - -
Ö24 Çoklu ortamlarda ifade ve sunum yeteneklerini kendi kendine geliştirebilmeyi ve güncelleyebilmeyi sağlayacak temel yapıyı oluşturma. - - - - - - - - - - -
Ö25 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme - - - - - - - - - - -
Ö26 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - - - - - - - - - -
Ö27 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme - - - - - - - - - - -