Grafik Tasarımı
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04661015 | Baskı Resim Teknikleri | 3 | Bahar | 6 | 2+2+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, tartışma, öğrenci ödevleri ve proje tasarımı. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hülya KAROĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Hülya KAROĞLU | A-Z12 | [email protected] | 7344 | Çarşamba 13:00-14:00 |
Dersin İçeriği
Öğrenciye uygulama atölyelerinde geleneksel özgün baskı uygulama teknikleri öğretilerek, her türlü araştırma ve projeli uygulama yaptırılır. Dersin işleyişinde temel baskı tekniklerine uygun deneysel tasarımlar, türüne uygun kalıp hazırlama, baskı kağıtları, solüsyon ve mürekkepleri hazırlama, baskı uygulamaları, yarışmalar için eser üretme, sanatçı inceme, baskıları sonlandırma ve numaralandırma aşamalarını içermektedir.
Dersin Amacı
Öğrencilerin güncel özgün baskının temelini oluşturan geleneksel baskı teknik ve yöntemlerini öğrenmelerini, özgün tasarımlar ve uygulamalı çalışmalar yapmalarını, süreçleri anlayıp kavramalarını amaçlamaktadır. Özgün baskı dersi yapısı gereği öğrencilerin aktif katılımı ile atölyede uygulanmaktadır. Teknik ve uygulama çalışmalarının yanı sıra Özgün Baskı Resmin tarihsel sürecini içeren örnekler de incelenerek, öğrencilerin bu konudaki bilgilerini arttırmaları amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Soyut ve somut kavramları görsel yolla yaratıcı biçimde yenilikçi ve özgün yapıtlar oluşturabilme. | 5 |
| P5 | Sanat, kültür, tasarım ve estetik konuları arasında ilişki kurarak görselleştirme. | 4 |
| P7 | Grafik tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, problemleri tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayanarak süreci planlayabilme, tasarım sorunlarını çözebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade edebilme. | P.3.2 | 3,7 |
| Ö2 | İstenilen boyutta ve hacimde ürün tasarlayabilme. | P.3.6 | 3,7 |
| Ö3 | Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. | P.5.2 | 1 |
| Ö4 | Bir tasarımın tüm süreçlerini geliştirebilme | P.7.3 | 3,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Özgün baskı sistemleri hakkında bilgi verilmesi öğrencilerle özgün baskı resmin anlamı tarihsel gelişimi ve değişik teknikler hakkında bilgilendirilme, İlgili araştırma makaleleri inceleme, araştırma, gözlem, örnek olay ve uygulamalar üzerine anlatımlar. |
| 2 | Baskı tekniğinin açıklanması ve tekniğin imkanları ve gerekli malzemelerin belirlenmesi Çukur baskı malzemeleri ve araçları ve kullanımı. |
| 3 | Baskı resim boyaları, kağıtlar, merdaneler ve plakalar hakkında bilgilendirme. Temin edilen malzemenin baskı için hazırlanması ve eskiz çalışmaları yapılarak, uygun kompozisyonların seçilmesi Çukur baskı yöntemi ile çinko kalıp hazırlama süreçlerinin incelenmesi. |
| 4 | Öğrencinin seçmiş olduğu tekniğe uygun seçilen eskizlerin plakalara uygulanması. Çinko kalıp hazırlama, asfaltlama ve asit uygulamaları denemeleri. |
| 5 | Çinko gravür, ön deneme baskı çalışmaları ve renk uygulama denemeleri. |
| 6 | Çıkan işler üzerinde eleştirilerin yapılması, aksaklıkları gidermek için rehberlik yapılması. Uygulamaların tamamlanması. |
| 7 | Vize işlerinin bitirilip, hazır hale getirilerek teslim edilmesi, paspartularının hazırlanması. |
| 8 | Özgün baskının günümüzdeki yeri konusunda bilgilendirilme, Sanatçı tanıtımları: Albert Dürer. Çukur Baskı ile Exlibris konuları belirlenip kompozisyon oluşturma. |
| 9 | Ekslibrisleri kuru kazıma ve asitli yöntemlerle deneme ve basma çalışmaları yapılması. |
| 10 | Exlibrislerin basım uygulamalarının tamamlanması. Karışık tekniklerden yola çıkarak, örnek video, görsel ve katalog incelemeleri, deneysel özgün baskı çalışmaları ile ilgili araştırmalar ve hazırlıklar olması. |
| 11 | Buluntu malzemeler hazırlama, yerleştirme, fon oluşturma, denemeler, Uygulama çalışmaları, aksaklıkları giderme, |
| 12 | Baskıların eskizleri üzerinde tartışmalar, eleştiriler, baskı işlem basamaklarına dikkat ederek, rehberlikle aşamalarının uygun bir şekilde gerçekleştirilmesi |
| 13 | İşlerin tekrar gözden geçirilerek, eksiklilerin veya düzeltmelerin yapılması işlerin profesyonel kurallara uygun şekilde tamamlanması. |
| 14 | Çalışmaların numaralandırılması, paspartu yapımı, özgün baskı çalışmalarını değerlendirme kriterleri üzerine bilgilendirme, sunum ve sergileme. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | BAREV D. (2014). Geleneksel ve Deneysel Yönleriyle Gravür Baskı. Paradigma Akademi Yayınları. |
| GÖLÜNÜ G. İÇMELİ M. (1982). Türkiye'deki özgün baskı sanatı Tuşpa Çevre sorunları ve Türkiye. | |
| GRABOWSKY B. FICK B. (2012). Baskı resim Kapsamlı Materyaller ve Teknikler. Karakalem Kitabevi Yayınları. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 8 | 3 | 24 |
| Uygulama | 8 | 2 | 16 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 2 | 10 | 20 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 180 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P5 | P7 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade edebilme. | 5 | - | - |
| Ö2 | İstenilen boyutta ve hacimde ürün tasarlayabilme. | 5 | - | - |
| Ö3 | Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. | - | 4 | - |
| Ö4 | Bir tasarımın tüm süreçlerini geliştirebilme | - | - | 4 |
