Grafik Tasarımı
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04640023 | Grafik Tasarım Tarihi | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım ve tartışma. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Özlem TEKDEMİR DÖKEROĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Özlem TEKDEMİR DÖKEROĞLU | A-Z06 | [email protected] | 7576 |
Dersin İçeriği
Sanat ve tasarımın özet tarihi, grafik sanatların tanımı ve grafik sanatlar tarihine giriş, modernizmi hazırlayan sanat hareketleri, 20.yy başında Avrupa'da sanat ve tasarımı yönlendiren modern hareketleri, Amerika'da modern sanat hareketlerinin gelişimi, kurumsal kimlik ve görsel sistemler, Türkiye'de grafik tasarım tarihi gibi konularını içermektedir
Dersin Amacı
Bu derste, toplumsal değişimlerle beraber gelişen grafik tasarım tarihi ilk çağlardan günümüze kadar olan süreçte ele alınmaktadır. Sanayi Devrimi'nden Bauhaus Okulu'na kadar, sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel dinamikler çerçevesinde, grafik tasarımın gelişimi incelenir. Önde gelen grafik tasarım ürünleri ile ilgili görsel dokümanlar ele alınıp tasarım okumaları yapılır. Sanat ve tasarım ile ilgili gösterilen belgesel filmler, öğrencilerin dönemi daha yakından ve canlı olarak tanımalarında katkıda bulunur. Grafik tasarımın ortaya çıkışı, gelişimi ve grafik tasarımı etkileyen akım ve eğilimleri öğretmek amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Tasarım süreçlerindeki estetik ve işlevi dün, bugün ve yarın ilişkisini kurarak yorumlayabilme. | 5 |
| P5 | Sanat, kültür, tasarım ve estetik konuları arasında ilişki kurarak görselleştirme. | 5 |
| P6 | Göstergebilim, mitoloji, ikonografi gibi konuların evrensel kültürle olan tarihsel ve tasarımsal bağları konusunu açıklayabilme. | 5 |
| P11 | Alandaki mesleki çalışmalarında insan hakları, çevre sorunları, kültürel çeşitlilik gibi konularda kamu yararı ile hukuksal sonuçları gözeterek, evrensel ve toplumsal sorumluluk bilinci ile grafik tasarımı alanında proje geliştirerek duyarlılıkla toplumla paylaşabilme. | 5 |
| P12 | Bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal gelişmeler vb. konuları takip edebilme toplumsal ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tasarım alanında geçmiş, bugün ve gelecek arasında bağ kurabilme. | P.2.2 | 1 |
| Ö2 | Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. | P.5.2 | 1 |
| Ö3 | Dönemler arasındaki farklılıkları ayırt edebilme. | P.6.1 | 1 |
| Ö4 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu toplumun sanat ve kültür ortamında tanımlayabilme. | P.6.3 | 1 |
| Ö5 | Yaşadıkları çevreye karşı duyarlılık kazanabilme. | P.11.3 | 1 |
| Ö6 | Tasarım oluşturan unsurların psikolojik etkilerini tartışabilme. | P.12.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tasarım Nedir ? Grafik tasarım nedir ne için yapılır ? Sanat ve tasarım arasında ne fark vardır ? Grafik tasarımcı kimdir ? Grafik tasarımın kapsamı nedir ? |
| 2 | Tarih öncesinde görsel iletişim. Yazının icadı ve tarihsel gelişimi. İlk alfabe Yunan ve Latin alfabeleri, roma imparatorluğunda grafik iletişim, orta çağ el yazmaları, tipografinin bulunuşu |
| 3 | Matbaanın icadı ve Rönesans döneminde grafik tasarım. |
| 4 | 1.Dünya Savaşı'nda afiş, Almanya, İngiltere, Amerika Birleşik Devletleri. |
| 5 | Art and Carft – Art Nouveau, afişin tarihi gelişimi |
| 6 | Modern sanat ve tasarım akımlarına giriş, Kübizm ve Fütürizim. |
| 7 | Dada ve Sürrealizm. Sürrealizm etkisinde Fotoğraf ve Modern Hareket |
| 8 | Süprematizm, Konstrüktivizm |
| 9 | Mechano-factur, Destijl, Bauhaus |
| 10 | Yeni tipografi, 20.yy da yazı tasarımı |
| 11 | Art Deco, Amerikada modern hareketin gelişmesi, İş Geliştirme Dairesi Afiş Projesi |
| 12 | Grafik tasarımda savaş yılları, savaş sonrası, Uluslararası Tipografik Stil, New York Okulu |
| 13 | Görsel kimlik tasarımları ve simge sistemleri, Polonya afiş tasarımları, Postmodernist Akımlar |
| 14 | Türk Grafik tasarım tarihine genel bir bakış. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | BEKTAŞ D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. Yapı Kredi Yayınları. |
| BOS. B. ELLY BOS E. (1950). Graphic Design Since.Thames&Hudson. | |
| MEGGS P. A. (1998). History of Graphic Design.C.A: John Wiley&sons. | |
| SEDDON T. (2014). 20th Century Design:A Decade-by-Decade Exploration of Graphic Style. How Books. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | 14 | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 60 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P5 | P6 | P11 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Tasarım alanında geçmiş, bugün ve gelecek arasında bağ kurabilme. | 5 | - | - | - | - |
| Ö2 | Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. | - | 5 | - | - | - |
| Ö3 | Dönemler arasındaki farklılıkları ayırt edebilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö4 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu toplumun sanat ve kültür ortamında tanımlayabilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö5 | Yaşadıkları çevreye karşı duyarlılık kazanabilme. | - | - | - | 5 | - |
| Ö6 | Tasarım oluşturan unsurların psikolojik etkilerini tartışabilme. | - | - | - | - | 5 |
