İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
04631004 Görsel Disiplinlerde Göstergebilim 2 Güz 3 2+0+0 2 2
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım ve Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ A-Z08 [email protected] 7455 Salı
09:00-10:00
Dersin İçeriği
Ders, dilbilim çıkışlı göstergebilim (semiologie) disiplininin ana kuramsal çerçevesinin ve kuramcılarının anlatılması, görsel disiplinlerden biri olan grafik tasarım bağlamında farklı mecralarda göstergebilimsel analiz yapılmasını içermektedir.
Dersin Amacı
Ders, göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak göstergebilim grafik tasarım ilişkisini, gösterge türlerini irdeleyerek öğrencinin çeşitli mecralarda verilmek istenen anlamı doğru algılamalarını sağlayarak çözümleme yapmalarını amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P5 Sanat, kültür, tasarım ve estetik konuları arasında ilişki kurarak görselleştirme. 4
P8 Geleneksel ve yeni medya için iki ve üç boyutlu tasarımların yapım ve üretim sürecinde fotografik, tipografik, illüstratif, hareketli ve interaktif ögeleri kullanarak hedef kitleye doğru mesajı ve göstergeleri, doğru iletişim mecraları aracılığıyla iletebilme. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. P.5.2 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Dersin tanıtımı ve bir dönem boyunca neler anlatılacağının açıklanması. Göstergebilimde Temel Kavramlar ve Tarihsel Çerçeve Göstergebilime ilişkin temel kavramlar Göstergebilim kuramlarına tarihsel bir yaklaşım Göstergebilimin diğer bilimlerle ilişkisi
2 Ferdinand de Saussure'ün Göstergebilim Yaklaşımı Saussure göre dil-söz ayırımı Dilbilim-göstergebilim Göstergenin nedensizliği, değişmezliği ve değişebilirliği
3 Ferdinand de Saussure'ün Göstergebilim Yaklaşımı devam Saussere göre dizge Dizisel ve dizimsel ilişkiler Artzamanlılık ve eşzamanlılık
4 Charles Sanders Peirce'ın Göstergebilim Yaklaşımı Peirce'a göre gösterge Peirce'in gösterge ayrımları Peirce ve Saussure arasındaki farklar
5 Charles Sanders Peirce'ın Göstergebilim Yaklaşımı Peirce'a göre gösterge Peirce'in gösterge ayrımları Peirce ve Saussure arasındaki farklar
6 Roland Barthes'ın Göstergebilim Yaklaşımı Roland barthes'ın göstergebilim yaklaşımı Göstergebilim ve ideoloji Barthes ve Saussure arasındaki farklar
7 Roland Barthes'ın Göstergebilim Yaklaşımı Roland Barthes'ın göstergebilim yaklaşımı Göstergebilim ve ideoloji Barthes ve Saussure arasındaki farklar
8 Ara sınav
9 Grafik Tasarımda Göstergebilim Grafik Tasarım uygulamalarında göstergebilim Grafik Tasarım uygulamalarında imge, simge ve kodlar Grafik Tasarım uygulamalarında göstergebilim çözümlemesi yapılırken kullanılan kategoriler Analiz I: Bir afiş, fotoğraf ve karikatürün göstergebilim açısından analiz edilmesi Seçilecek 2 afiş, 2 karikatür ve 2 fotoğrafın göstergebilim açıdan analizinin istenmesi.
10 Grafik Tasarımda Göstergebilim Analizi yapılan afiş, karikatür ve fotoğrafların sunulması, geribildirimlerin verilmesi.
11 Grafik Tasarımda Göstergebilim Analizi yapılan afiş, karikatür ve fotoğrafların sunulması, geribildirimlerin verilmesi.
12 Yeni Medya, Dijitalleşme ve Göstergebilim Yeni Medya, Web 2.0, Sosyal medya, Emojiler ve emoticonlar Göstergebilimsel açıdan sosyal medya Analiz II: Bir sosyal medya postunun ve emoji setinin göstergebilim açısından analiz edilmesi Seçilecek 2 sosyal medya postunun ve 1 emoji setinin göstergebilim açıdan analizinin istenmesi.
13 Yeni Medya, Dijitalleşme ve Göstergebilim Analizi yapılan sosyal medya postu ve emoji setinin sunulması, geribildirimlerin verilerek analizin sonlandırılması.
14 Yeni Medya, Dijitalleşme ve Göstergebilim Analizi yapılan sosyal medya postu ve emoji setinin sunulması, geribildirimlerin verilerek analizin sonlandırılması.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar FISKE J. (2019). İletişim Çalışmalarına Giriş. İlay Kitapevi.
RİFAT M. (2019). Göstergebilimin ABC'si. Say Yayınları.
SIĞIRCI İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları. İletişim Seçkin Yayıncılık.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 6 2 12
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 3 4 12
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 4 4
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 1 2 2
Toplam İş Yükü: 60
Toplam Yük / 30 2
Dersin AKTS Kredisi: 2
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P5
Ö1 Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. 5