Grafik Tasarımı
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04631004 | Görsel Disiplinlerde Göstergebilim | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım ve Tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ | A-Z08 | [email protected] | 7455 | Salı 09:00-10:00 |
Dersin İçeriği
Ders, dilbilim çıkışlı göstergebilim (semiologie) disiplininin ana kuramsal çerçevesinin ve kuramcılarının anlatılması, görsel disiplinlerden biri olan grafik tasarım bağlamında farklı mecralarda göstergebilimsel analiz yapılmasını içermektedir.
Dersin Amacı
Ders, göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak göstergebilim grafik tasarım ilişkisini, gösterge türlerini irdeleyerek öğrencinin çeşitli mecralarda verilmek istenen anlamı doğru algılamalarını sağlayarak çözümleme yapmalarını amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P5 | Sanat, kültür, tasarım ve estetik konuları arasında ilişki kurarak görselleştirme. | 4 |
| P8 | Geleneksel ve yeni medya için iki ve üç boyutlu tasarımların yapım ve üretim sürecinde fotografik, tipografik, illüstratif, hareketli ve interaktif ögeleri kullanarak hedef kitleye doğru mesajı ve göstergeleri, doğru iletişim mecraları aracılığıyla iletebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. | P.5.2 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı ve bir dönem boyunca neler anlatılacağının açıklanması. Göstergebilimde Temel Kavramlar ve Tarihsel Çerçeve Göstergebilime ilişkin temel kavramlar Göstergebilim kuramlarına tarihsel bir yaklaşım Göstergebilimin diğer bilimlerle ilişkisi |
| 2 | Ferdinand de Saussure'ün Göstergebilim Yaklaşımı Saussure göre dil-söz ayırımı Dilbilim-göstergebilim Göstergenin nedensizliği, değişmezliği ve değişebilirliği |
| 3 | Ferdinand de Saussure'ün Göstergebilim Yaklaşımı devam Saussere göre dizge Dizisel ve dizimsel ilişkiler Artzamanlılık ve eşzamanlılık |
| 4 | Charles Sanders Peirce'ın Göstergebilim Yaklaşımı Peirce'a göre gösterge Peirce'in gösterge ayrımları Peirce ve Saussure arasındaki farklar |
| 5 | Charles Sanders Peirce'ın Göstergebilim Yaklaşımı Peirce'a göre gösterge Peirce'in gösterge ayrımları Peirce ve Saussure arasındaki farklar |
| 6 | Roland Barthes'ın Göstergebilim Yaklaşımı Roland barthes'ın göstergebilim yaklaşımı Göstergebilim ve ideoloji Barthes ve Saussure arasındaki farklar |
| 7 | Roland Barthes'ın Göstergebilim Yaklaşımı Roland Barthes'ın göstergebilim yaklaşımı Göstergebilim ve ideoloji Barthes ve Saussure arasındaki farklar |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Grafik Tasarımda Göstergebilim Grafik Tasarım uygulamalarında göstergebilim Grafik Tasarım uygulamalarında imge, simge ve kodlar Grafik Tasarım uygulamalarında göstergebilim çözümlemesi yapılırken kullanılan kategoriler Analiz I: Bir afiş, fotoğraf ve karikatürün göstergebilim açısından analiz edilmesi Seçilecek 2 afiş, 2 karikatür ve 2 fotoğrafın göstergebilim açıdan analizinin istenmesi. |
| 10 | Grafik Tasarımda Göstergebilim Analizi yapılan afiş, karikatür ve fotoğrafların sunulması, geribildirimlerin verilmesi. |
| 11 | Grafik Tasarımda Göstergebilim Analizi yapılan afiş, karikatür ve fotoğrafların sunulması, geribildirimlerin verilmesi. |
| 12 | Yeni Medya, Dijitalleşme ve Göstergebilim Yeni Medya, Web 2.0, Sosyal medya, Emojiler ve emoticonlar Göstergebilimsel açıdan sosyal medya Analiz II: Bir sosyal medya postunun ve emoji setinin göstergebilim açısından analiz edilmesi Seçilecek 2 sosyal medya postunun ve 1 emoji setinin göstergebilim açıdan analizinin istenmesi. |
| 13 | Yeni Medya, Dijitalleşme ve Göstergebilim Analizi yapılan sosyal medya postu ve emoji setinin sunulması, geribildirimlerin verilerek analizin sonlandırılması. |
| 14 | Yeni Medya, Dijitalleşme ve Göstergebilim Analizi yapılan sosyal medya postu ve emoji setinin sunulması, geribildirimlerin verilerek analizin sonlandırılması. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | FISKE J. (2019). İletişim Çalışmalarına Giriş. İlay Kitapevi. |
| RİFAT M. (2019). Göstergebilimin ABC'si. Say Yayınları. | |
| SIĞIRCI İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları. İletişim Seçkin Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 6 | 2 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 3 | 4 | 12 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü: | 60 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P5 |
|---|---|---|
| Ö1 | Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. | 5 |
