Grafik Tasarımı
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04631002 | Sembol ve Anlam Yaratma | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Özlem TEKDEMİR DÖKEROĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Başlangıcından günümüze kadar oluşturulmuş simge, sembol ve işaretlerin grafik disiplini içinde realize edilme yöntemlerini, yeni anlamlar oluştururken dikkat edilmesi gereken konuları incelemeyi ve yan anlamlar ve alt anlamlar üzerine sorular sormayı içermektedir.
Dersin Amacı
Semiyotiğin anlamı ve sınıflandırılması, semiyotiğin tarihi, ilk semboller ve gelişme aşamaları, tarihteki ilk endüstriyel ve ticari logolar ve gelişme süreçleri incelemeyi, sembol, anlam ve içerik üzerine çalışmayı amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tasarım ilke ve elemanları hakkında doğru bilgileri kazanabilme, sanat ve tasarım alanında kuram ve kuramcıları açıklayabilme. | 5 |
| P5 | Sanat, kültür, tasarım ve estetik konuları arasında ilişki kurarak görselleştirme. | 5 |
| P6 | Göstergebilim, mitoloji, ikonografi gibi konuların evrensel kültürle olan tarihsel ve tasarımsal bağları konusunu açıklayabilme. | 5 |
| P12 | Bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal gelişmeler vb. konuları takip edebilme toplumsal ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini kuramsal ve uygulamalı olarak ifade edebilme. | P.1.1 | 1,3,6 |
| Ö2 | Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. | P.5.2 | 1,3,6 |
| Ö3 | Toplumun, sanat ve teknolojisinin ifadesi olan kültür varlıklarını ayırt edebilme. | P.6.5 | 1,3,6 |
| Ö4 | Tasarım oluşturan unsurların psikolojik etkilerini tartışabilme. | P.12.1 | 1,3,6 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Giriş, dersin içeriği ile ilgili bilgilendirme. Sembol Nedir? Ne işe yarar ? Bağlantılı kavramlar |
| 2 | Sembollerle iletişimin başlangıcı. Mağara resimleri ve sembolleri. |
| 3 | Sayıların sembolik anlamları, ideoloji, kimlik ve aidiyet sembolleri. |
| 4 | Sembolik Olarak Göz ve Görsellik. Gezegenler ve sembolik anlamları |
| 5 | Sembollerin yaşayan dünyası, kültürel semboller |
| 6 | Kültürel sembollerin çözümlemeleri. Yıldız sembollü, temel formlar ve element sembolleri |
| 7 | Sembollerin Yaşayan Dünyası II, inanç sembolleri ve ağaçların sembolik anlamları ve kültürel çıktıları |
| 8 | Arasınav |
| 9 | Renklerin sembolik ve psikolojik anlamları. Logo tasarımında kullanımları. |
| 10 | Beden dilinin sembolik anlamları, işaret dili. |
| 11 | Sembol çağrışım ilişkisi, sembollerle kavramsallaştırma |
| 12 | Kavram bağlantılı semboller. Popüler kültür ve semboller. |
| 13 | Değer, Sahiplik ve Değişim Sembolleri. |
| 14 | Koruma Yön Bulma Hayatta Kalma Sembolleri / Şimdinin ve geleceğin sembolleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | BARTHES R. (2009). Göstergebilim Serüveni. Yapı Kredi Yayınları. |
| BATUHAN H. (2007). Semiyotik, Fanatizm ve Tolerans. Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| WILKINSON K. (2021). Kökenleri ve Anlamlarıyla Semboller ve İşaretler, Alfa Yayınları. | |
| Joseph Piercy (2021). Semboller - Evrensel Bir Dil, Maya Kitap. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 4 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 7 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 60 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P5 | P6 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini kuramsal ve uygulamalı olarak ifade edebilme. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. | - | 5 | - | - |
| Ö3 | Toplumun, sanat ve teknolojisinin ifadesi olan kültür varlıklarını ayırt edebilme. | - | - | 5 | - |
| Ö4 | Tasarım oluşturan unsurların psikolojik etkilerini tartışabilme. | - | - | - | 4 |
