İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
04630014 Temel Fotoğrafçılık 2 Güz 3 2+2+0 5 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, gözlem yapma, öğrenci ödevleri, sunum ve proje tasarımı.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Özlem TEKDEMİR DÖKEROĞLU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Özlem TEKDEMİR DÖKEROĞLU A-Z06 [email protected] 7576
Dersin İçeriği
Fotoğrafta, teknik biçim ve öz arasındaki bağı kurabilmek için
gerekli teknik ayarlamaları yapabilmeyi, kompozisyon, ışık, makine
türleri, objektifler, fotoğraf çekim teknikleri ve fotoğraf konuları
üzerine teorik ve uygulamalı temel bilgi ve becerileri
kazanabilmeyi içermektedir.
Dersin Amacı
Fotoğrafın temel prensiplerini ve tarihçesini, fotoğraf teknik ve
uygulamalarını öğrenmek, fotoğraf makineleri arasındaki farkları
kavrayabilmek ve nitelikli fotoğraf oluşturabilmek
amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Tasarım ilke ve elemanları hakkında doğru bilgileri kazanabilme, sanat ve tasarım alanında kuram ve kuramcıları açıklayabilme. 5
P3 Soyut ve somut kavramları görsel yolla yaratıcı biçimde yenilikçi ve özgün yapıtlar oluşturabilme. 5
P12 Bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal gelişmeler vb. konuları takip edebilme toplumsal ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme. 5
P13 Tasarımlarını bir portfolyo dokümanı haline getirerek etkin iletişim kurma ve kendini sunumla ilgili bilinçli olarak ifade edebilme. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Tasarım problemlerini çözebilme ve özgün fikirler üretebilme. P.1.2 1,3,4
Ö2 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade edebilme. P.3.2 3,4
Ö3 Problemi açıklayabilme. P.12.3 3,4
Ö4 Problemi çözmek için gerekli teknikleri uygulayabilme. P.12.4 3,4
Ö5 Etkili bir sunum için gerekli olan, grafik tasarım unsurlarını düzenleyebilme. P.13.1 3,4
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ders içeriği ve işlenişi ile ilgili genel bilgilerin verilmesi.
2 Fotoğraf nedir? Nasıl oluşur? Fotoğraf makinesi türleri ve fotoğraf makinesinin işleyişi.
3 Fotoğrafın tarihi, karanlık oda ve fotoğrafın gelişim aşamaları
4 Fotoğrafta Kompozisyon. Kompozisyon türleri fotoğraf örnekleri üzerinden incelenir, fotoğrafa katkısı tartışılır. Kompozisyon konusunda çekim ödevleri verilir.
5 Kompozisyon konusundaki çekimler analiz edilir kritik verilir. Fotoğrafta Pozlama. Alan derinliği, enstantane, diyafram, ISO ve pozlama telafisi konuları uygulamalı olarak anlatılır. Alan derinliği konusunda çekim ödevi verilir.
6 Fotoğrafta pozlama konusuna uygulama örnekleri üzerinden devam edilir. Alan derinliği ödevleri analiz edilir ve kritik verilir. Yüksek ve düşük enstantane hızları konusunda çekim ödevi verilir.
7 Yüksek ve düşük enstantane hızları konusundaki ödevler analiz edilir, kritik verilir. Fotoğrafta ışık konusu anlatılır. Işığın yönleri ve türleri konusu uygulama örnekleri üzerinde anlatılır. Işık konulu çekim ödevi verilir.
8 Işık konulu uygulmalar analiz edilir kritik verilir. Fotoğrafta objektifler konusu, objekjtif türlerinin fotoğraf konuları üzerindeki etkileri üzerinden incelenir. Farklı odak uzaklıklarından çekim konusunda ödev verilir
9 Görmeyi öğrenmek. Fotoğrafta farklı bakış açıları geliştirebilme konusu fotoğraf örnekleri üzerinden anlatılır. Konuyla ilgili çekim ödevi verilir
10 İlgili çekim ödevleri analizi ve kritik verilmesi. Temel fotoğrafta tasarım ilkelerinin kullanımı ve bu konunun bir parçası olan boşluk (espas) kavramı, örnek fotoğraflar üzerinden incelenerek anlatılır. Fotoğrafta boşlukların nitelikli kullanımı üzerine çekim ödevi verilir.
11 Boşluk konulu ödevler analiz edilir, kritik verilir. Tasarım ilkelerinin kullanımı konusunda yatay, dikey, çapraz ve eğrileri içeren kompozisyon kavramı, kadraj konusu örnek fotoğraflar üzerinden incelenerek anlatılır. Konuyla ilgili mimari fotoğrafları konulu çekim ödevleri verilir.
12 Mimari fotoğrafta kompozisyon konusunda verilen ödevler analiz edilir, kritik verilir. Temel fotoğrafta tasarım ilkelerinin kullanımı ve bu konunun bir parçası olan fotoğrafta renk konusu örnekler üzerinden anlatılır. Konuyla ilgili çekim ödevleri verilir.
13 Fotoğrafta renk konulu ödevler analiz edilir, kritik verilir. Fotoğrafta soyutlama konusu, fotoğraf örnekleri üzerinden incelenerek anlatılır. Konuyla ilgili çekim ödevleri verilir
14 Dönem sonu fotoğraf sergisi hazırlıkları
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar WEBB J. (2016). Yaratıcı Fotoğrafçılıkta Tasarım ilkeleri. Litaratür.
PRAKEL D. (2012). Görsel Fotoğrafçılık Sözlüğü. Litaratür.
CARROL H. (2018). İyi fotoğraflar çekmek için bu kitabı okuyun. Remzi Kitabevi.
HAYDN S. (2018). Fotoğrafın Kısa Öyküsü, Çev: Deniz Öztok. Hep Kitap.
LEWİS E. (2018). İzmler - Fotoğrafı Anlamak. Çev: Maide Meltem Aydemir. Hayalperest Yayınları.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 -
Laboratuvar - -
Uygulama 14 -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 10 2 20
Uygulama 20 2 40
Laboratuvar 0 0 0
Proje 2 7 14
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 4 4
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 180
Toplam Yük / 30 6
Dersin AKTS Kredisi: 6
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P12 P13
Ö1 Tasarım problemlerini çözebilme ve özgün fikirler üretebilme. - - - -
Ö2 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade edebilme. - 5 - -
Ö3 Problemi açıklayabilme. - - 5 -
Ö4 Problemi çözmek için gerekli teknikleri uygulayabilme. - - 5 -
Ö5 Etkili bir sunum için gerekli olan, grafik tasarım unsurlarını düzenleyebilme. - - - -