İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
04630013 Tipografi I 2 Güz 3 2+2+0 5 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, tartışma, örnek inceleme, öğrenci ödevleri ve proje tasarımı.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Ahunur BÜYÜKÇAKILCI
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Ahunur BÜYÜKÇAKILCI A-Z03 [email protected] 7432 Salı
13:30-14:30
Dersin İçeriği
Tipografinin tanımı, tarihsel gelişimi, harf anatomisi, ve yazı karakteri aileleri, tipografinin görsel öğe olarak tasarıma nasıl etki ettiği üzerinde durulacaktır.
Dersin Amacı
Öğrencilere Grafik tasarımın en önemli ögelerinden biri olan tipografinin tasarım ile olan ilişkisini temel düzeyde öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Tasarım süreçlerindeki estetik ve işlevi dün, bugün ve yarın ilişkisini kurarak yorumlayabilme. 4
P3 Soyut ve somut kavramları görsel yolla yaratıcı biçimde yenilikçi ve özgün yapıtlar oluşturabilme. 5
P4 Alandaki bilgisayar yazılımlarını, teknolojileri, teknikleri ve yenilikleri etkin kullanabilme. 5
P5 Sanat, kültür, tasarım ve estetik konuları arasında ilişki kurarak görselleştirme. 4
P7 Grafik tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, problemleri tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayanarak süreci planlayabilme, tasarım sorunlarını çözebilme. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Bir bağlam içinde ifade edebilme. P.2.1 3,7
Ö2 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade edebilme. P.3.2 3,7
Ö3 Tasarımlarını bilgisayar vb. teknolojik cihazlar aracılığıyla sunabilme. P.4.3 3,7
Ö4 Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. P.5.2 1
Ö5 Bir tasarımın tüm süreçlerini geliştirebilme P.7.3 3,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Dersin tanıtımı, dönem boyunca yapacakları projelerin brieflerinin verilmesi ve bu proje brieflerinin uluslararası ve ulusal örnekleriyle açıklanması. Tipografi kavramının tanımı Tipografinin Hareketli ya da değiştirilebilir hurufat"" dizgesini buluşundan bugüne değin dört önemli teknolojik aşama
2 Tipografinin Kısa Tarihçesi Erken baskı Sanat ve zanaat hareketi Erken yirminci yüzyıl
3 Tipografinin Temel Terminoloji Harf, Karakter, Taban Çizgisi, Orta Çizgi, Yukarı Uzantıları, Üst Uzanım, Aşağı Uzantıları, Alt Uzanım Proje I: Typogram Bir kelimenin görüntü kullanmadan sadece tipografi kullanarak o kelimenin anlatılması. Proje briefinin açıklanması, ulusal ve uluslararası örneklerin gösterilmesi. Seçilen kelimelerin anlamını yansıtacak fontların seçiminin istenmesi.
4 Tipografinin Temel Terminoloji devam Kapatılmış Alan, Tırnak, x-yüksekliği, Asıl Vurgu, Yatay Vurgu, Eğri Vurgu. Proje I: Typogram Seçilen fontların incelenmesi ve geribildirimlerin verilmesi. Her bir kelime için 5 adet eskiz çalışmasına başlanmasının istenmesi.
5 Harfin Geometrisi Eski Biçem Dizge Eşit-en Dizge Serbest Dizge Proje I: Typogram Eskiz çalışmalarının kontrol edilmesi ve geribildirimlerin verilmesi ve tasarımların seçilmesi. Typogram tasarımlarının erkek ve dişi olarak çalışılmasının istenmesi.
6 Yazı Karakterleri ve Fontlar Yazı karakteri biçemi İtalik mi yatık mı? Proje I: Typogram Erkek ve dişi olarak çalışılan typogram tasarımlarının incelenmesi ve geribildirimlerin verilmesi. Typogram tasarımlarının renkli olarak çalışılmasının istenmesi
7 Punto Sistemi Yazı Puntosu Büyüklüğü Proje I: Typogram Renkli olarak çalışılan typogram tasarımlarının incelenmesi ve geribildirimlerin verilmesi. Tasarımların son haline getirilip projenin sonlandırılması.
8 Ara sınav
9 Yazı Sınıflandırması Blok Dik Düz (Roma) Gotik Bitişik Yazı.
10 Yazı Aileleri Proje II: Yazı Ailesi Afişi Tasarımı Bir yazı ailesinin seçilerek tanıtımının yapılması. Yazı ailesi afiş tasarımı için 3 adet farklı konseptte tasarım eskizinin istenmesi.
11 Kelimeler ve Paragraflar İki harf arası boşluk düzenlemesi Hizalama Kelime boşluk düzeni, tireleme ve hizalama Yazının detaylandırılması Proje II: Yazı Ailesi Afişi Tasarımı Seçilen tasarım eskizlerinin incelenmesi ve geribildirimlerin verilmesi. Seçilen afiş tasarımın uygulanmaya başlanmasının istemesi.
12 Kelimeler ve Paragraflar Satır Aralığı Girintiler Dizinler Proje II: Yazı Ailesi Afişi Tasarımı Seçilen afiş tasarımın uygulamasının incelenmesi ve geribildirimlerin verilmesi.
13 Yazıyı Kullanmak Hiyerarşi Renk Proje II: Yazı Ailesi Afişi Tasarımı Seçilen afiş tasarımın uygulamasının incelenmesi ve geribildirimlerin verilmesine devam.
14 Yazıyı Kullanmak Vektörler ve tarama grafikleri Okunurluk ve Okuturluk Proje II: Yazı Ailesi Afişi Tasarımı Seçilen afiş tasarımın uygulamasının incelenmesi ve geribildirimlerin verilmesi. Projenin sonlandırılması.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar AMBROSE G. HARRIS P. (2018). Tipografinin Temelleri. Literatür Yayıncılık
BECER E. (2017). Modern Sanat ve Yeni Tipografi. Dost Kitabevi.
GARFIELD S. (2016). Tam Benim Tipim. Domingo Yayınları.
HARRIS P. AMBROSE G. (2012). Görsel Tipografi Sözlüğü. Literatür Yayıncılık
SARIKAVAK N. K. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Seçkin Kitabevi.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 2 16 32
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P3 P4 P5 P7
Ö1 Bir bağlam içinde ifade edebilme. 4 - - - -
Ö2 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade edebilme. - 5 - - -
Ö3 Tasarımlarını bilgisayar vb. teknolojik cihazlar aracılığıyla sunabilme. - - 5 - -
Ö4 Alana ilişkin kuramsal bilgileri ifade edebilme. - - - 4 -
Ö5 Bir tasarımın tüm süreçlerini geliştirebilme - - - - 5