Grafik Tasarımı
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04610003 | İletişim ve Görsel Düşünme | 1 | Güz | 1 | 2+2+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Özlem TEKDEMİR DÖKEROĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Grafik tasarımın tanımı, kapsamı, Gestalt İlkeleri, sembol ve anlam okumaları, piktogram gibi evrensel görsel sistemlerle ilgili, görsel bilgi ve anlamı organize edebilmesi için gerekli olan, içerikleri ve biçimsel olarak görsel anlam yaratabilmesini sağlayabilecek temel uygulamaları içermektedir.
Dersin Amacı
Öğrencilerin grafik tasarımını tanıması ve konumlandırması, çeşitli yöntem ve teknikleri kullanarak verilen konular bağlamında akılda kalıcı/ dikkat çekici görseller oluşturabilmesini sağlamaktır. Grafik Tasarıma giriş olarak kurgulanan derste görüntü üzerine anlamı kontrol edebilecekleri çalışmalar yapmak amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Soyut ve somut kavramları görsel yolla yaratıcı biçimde yenilikçi ve özgün yapıtlar oluşturabilme. | 5 |
| P5 | Sanat, kültür, tasarım ve estetik konuları arasında ilişki kurarak görselleştirme. | 5 |
| P8 | Geleneksel ve yeni medya için iki ve üç boyutlu tasarımların yapım ve üretim sürecinde fotografik, tipografik, illüstratif, hareketli ve interaktif ögeleri kullanarak hedef kitleye doğru mesajı ve göstergeleri, doğru iletişim mecraları aracılığıyla iletebilme. | 5 |
| P11 | Alandaki mesleki çalışmalarında insan hakları, çevre sorunları, kültürel çeşitlilik gibi konularda kamu yararı ile hukuksal sonuçları gözeterek, evrensel ve toplumsal sorumluluk bilinci ile grafik tasarımı alanında proje geliştirerek duyarlılıkla toplumla paylaşabilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade edebilme. | P.3.2 | 1,3,4 |
| Ö2 | Tasarım kavramı içerisinde bir olgunun görsel yolla ana fikrini sunabilme. | P.5.1 | 1,3,4 |
| Ö3 | Grafik tasarım ürünlerini iki ve üç boyutlu olarak uygulayabilme. | P.8.1 | 1,3,4 |
| Ö4 | Temel sanat ve tasarımı diğer alanlarla ilişkilendirebilme. | P.11.5 | 1,3,4 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ders içeriği ile ilgili bilgi verilmesi, tasarım öğrenciliği, üniversite ve meslek üzerine tartışmalar. |
| 2 | İletişimin tanımı, bir görsel iletişim biçimi olan grafik tasarımın kapsamı ve gelişimi. İletişim türleri. Grafik tasarımcı Paula Scher ile ilgili belgesel izlenmesi. |
| 3 | Farklı tasarım disiplinlerinde tasarımcılar nasıl çalışır? Nasıl tasarlar? Nasıl yaşar? Nasıl üretir? İllüstratör Christoph Newmann ile ilgili belgesel izlenmesi. |
| 4 | Nasıl görürüz? Görme eylemi. Farklı tasarım disiplinlerinde sanatçılar nasıl çalışır ? Nasıl tasarlar? Nasıl yaşar? Nasıl üretir? Fotoğraf sanatçısı Platon ile ilgili belgesel izlenmesi. |
| 5 | Gestalt İlkeleri nedir? Bu görme prensipleri nasıl çalışır? Konusunun örneklerle anlatılması. |
| 6 | Proje 1: Gestalt ilkeleri ve görme prensipleri konusuna devam edilmesi. Bu konu üzerine ödev konularının verilmesi. |
| 7 | Proje 1: Gestalt ilkeleri konusunda verilen ödev ile ilgili eskizler üzerinden kritik verilmesi, ders içinde uygulamaların geliştirilmesi. |
| 8 | Görsel iletişimde sembol, işaret ve piktogram kavramalarının anlatılması. Renk sembolizması, renklerin psikolojik etkileri ve tasarımda işlevsel olarak kullanımları. Benzerlik ve farklılıklarının tartışılması. Piktogram tasarımı konusunda ödevlendirme. |
| 9 | roje 2: Piktogram tasarımı konusunda eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi, kritik verilmesi, ders içinde uygulamaların geliştirilmesi. Nike'ın efsane ayakkabı tasarımcısı Tinker Hatfield ile ilgili belgesel seyredilmesi. |
| 10 | Bir görsel kültür ürünü olarak emojinin anlatılması. Tarihsel gelişimi ve günümüz görsel kültüründeki yerinin tartışılması. Emoji tasarımı konusunda ödevlendirme. |
| 11 | Proje 3: Emoji tasarımı konusunda eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi, kritik verilmesi, ders içinde uygulamaların geliştirilmesi. |
| 12 | Logo kavramının anlatılması. Logo nedir? Ne işe yarar? Nasıl tasarlanır? Dijital ürün tasarımcısı, Instagram logosunun tasarımcısı Ian Spelder ile ilgili belgesel seyredilmesi. Logo tasarımı konusunda ödevlendirme. |
| 13 | Proje 4: Logo tasarımı konusunda eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi, kritik verilmesi, ders içinde uygulamaların geliştirilmesi. |
| 14 | Proje 4: Logo tasarımı konusunda eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi, kritik verilmesi, ders içinde uygulamaların geliştirilmesi. 14 haftalık ders sürecinin özetlenmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | ARNHEIM R. (2009). Görsel Düşünme. Metis. |
| BERGER J. (2016). Görme Biçimleri. Metis. | |
| TWEMLOW A. (2011), Grafik Tasarım Ne İçindir? Tasarımcının El Kitabı. Yem Yayınları. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 8 | 3 | 24 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 4 | 6 | 24 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 5 | 5 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P5 | P8 | P11 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu görsel yolla yaratıcı biçimde ifade edebilme. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Tasarım kavramı içerisinde bir olgunun görsel yolla ana fikrini sunabilme. | - | 5 | - | - |
| Ö3 | Grafik tasarım ürünlerini iki ve üç boyutlu olarak uygulayabilme. | - | - | 5 | - |
| Ö4 | Temel sanat ve tasarımı diğer alanlarla ilişkilendirebilme. | - | - | - | 5 |
