Grafik Tasarımı
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Grafik Tasarımı Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04610001 | Temel Tasarım I | 1 | Güz | 1 | 4+2+0 | 8 | 8 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, sunum ve tartışma. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hülya KAROĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Hülya KAROĞLU | A-Z12 | [email protected] | 7344 | Çarşamba 13:00 - 14:00 |
Dersin İçeriği
Tasarım prensiplerinin kavranarak görsel duyarlılık ve iki ve üç boyutlu tasarım becerisinin kazanılıp öğrenilmesini, Tasarım elemanlarının verimli şekilde kullanılarak görsel anlatım becerisi kazandırarak öğrenilmesini, Tasarım eğitiminde kullanılan malzemeler ve tekniklerle tanışıklık saklanılarak, tasarım ilke ve elemanları ışığında ele alınan konuların kavranmasını içermektedir.
Dersin Amacı
Plastik sanatların temel eleman ve ilkelerini gözleme, uygulama ve araştırmaya, görsel düşünme mantığına, seçmeci bir anlayışla dikkat ve bilinçli algıya, sezgisel güce, soyutlamaya dayalı olarak kavratmak; özgün anlatım dillerini özgür bir ortam içinde geliştirmelerini sağlamak, temel anlamda imgelem gücü ve yaratıcılığa dayalı gerekli deneyim ve güven duygusunu kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tasarım ilke ve elemanları hakkında doğru bilgileri kazanabilme, sanat ve tasarım alanında kuram ve kuramcıları açıklayabilme. | 4 |
| P2 | Tasarım süreçlerindeki estetik ve işlevi dün, bugün ve yarın ilişkisini kurarak yorumlayabilme. | 4 |
| P3 | Soyut ve somut kavramları görsel yolla yaratıcı biçimde yenilikçi ve özgün yapıtlar oluşturabilme. | 4 |
| P5 | Sanat, kültür, tasarım ve estetik konuları arasında ilişki kurarak görselleştirme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini kuramsal ve uygulamalı olarak ifade edebilme. | P.1.1 | 2,3,5 |
| Ö2 | Tasarım problemlerini çözebilme ve özgün fikirler üretebilme. | P.1.2 | 2,3 |
| Ö3 | Temel sanat ve tasarım bilgisini çalışmalarına uygulayabilme. | P.1.3 | 2,3 |
| Ö4 | Tasarımda kullanılan malzemenin doku ve renk uyumlarını analiz edebilme. | P.1.6 | 2,3,5 |
| Ö5 | Eleştirel ve çözümleyici değerlendirebilme. | P.2.3 | 2 |
| Ö6 | Temel sanat ve tasarım becerileri ile özgün yapıtlar üretebilme. | P.3.1 | 2,5 |
| Ö7 | Kültür varlıklarını (görsel ve çizgisel), grafiksel unsurlarla üretebilme. | P.5.3 | 2,6 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tasarım ilke ve elemanlarının ve ders içeriğinin tanıtılması. Işık ve Ton Ögesi. Siyah – beyaz valör çubuğu oluşturma çalışmaları. |
| 2 | Işık ögesi kullanılarak, karelerle bölünmüş zemin üzerine kompozisyon eskizleri oluşturma. Seçilmiş geometrik ya da organik kompozisyon parçalarına dikkat ederek, üzerindeki kare alanların içine orta griler- koyu griler – siyah alanlar- beyaz alanlar kullanılarak, denge ilkesi çerçevesinde tonlama yapılması. |
| 3 | Çizgi ögesi. Çizgi çeşitlerini inceleme. Çizgisel anlatımla, çevrede bina içi ya da dışında, tekrarlayan görsel doku oluşturacak elemanları da kullanarak, desen çizme ve eskiz geliştirme. (Vinsent Van Gogh, Albert Dürer ve Turgut Zaim gibi sanatçıların çizgi vurgulu yapıtlarını inceleme) |
| 4 | Geliştirilen kompozisyondan, bir alan seçme ve o alanı Bristol kâğıt üzerine aktararak, on parçalı dikdörtgen alanlardan bir çizgi paftası oluşturma. Paftanın parçaları içinde, yatay, dikey, eğik, incelen kalınlaşan, zikzak , titreşen, kesik çizgilerle alanlara alternatif kompozisyon oluşturma. |
| 5 | Negatif-Pozitif, Yüzey-Kütle ilkeleriyle kompozisyon parçalarını büyütme. Mürekkepli kalemler ve fırça kalemler kullanımı denemeleri. Nokta ögesi, obje etütleri ve valör çubuğu oluşturma. (Puantilizm ve Pisarro ve Seurat ın eserlerini iceleme) |
| 6 | Hacim – Derinlik – Perspektif. Obje etütleri. Mekanik obje çizimleri, vasat –üstten- yandan ve perspektif çizimi. |
| 7 | Perspektif kurallar çerçevesinde geometrik form çizimleri, tek kaçışlı ölçülü harf çizimleri. Bakış noktası, bakış uzaklığı ve yüksekliği, ufuk çizgisi ve noktası, plan üzerinde kavratma ve uygulama. |
| 8 | Çift kaçışlı perspektif uygulamaları, harf, kutu, merdiven ve farklı geometrik formun, ölçülü çizimleri. |
| 9 | Mekanik obje çizimleri üzerinden, soyutlama ve grafiksel anlatım çalışmaları. (Soyut sanatçılar, Wasily Kandinsky, Paul Klee, Pablo Picasso, Nurullah Berk inceleme) |
| 10 | Zıtlık ve Hareket ilkesi ve Leke öğesi ile ilgili kompozisyon üzerinde uygulama çalışmaları, Soyutlanan objeden esinlenen parçalardan oluşturulan kompozisyonları siyah beyaz leke sel anlatım ve pozitif ve negatif oluşturma. |
| 11 | Tekrar ilkesi ve Yön ilkesi. Objeden parça seçme ve üçgen ile kare vizörü içine yerleştirip, belirlenen farklı yönlere döndürülerek, birim tekrarı alternatifleri oluşturma. |
| 12 | İki boyutlu birim tekrarlarının, yönleri değiştirilerek uygulama çalışmaları. |
| 13 | Doku ve Hacimli Doku. Üç boyutlu farklı kalınlıktaki kağıtları katlayarak, bükerek, keserek aynı büyüklükte özgün birimler araştırma ve eskiz üretme. |
| 14 | Seçilen hacimli birimlerin, sıkışık aralıklarla bir zemin üzerine yerleştirilerek hacimli dokuların oluşturularak uygulanması. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | IŞINGÖR M., ETİ E., ASLIER M. (1986). Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri. Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları. |
| OCVIRK, STINSON, W. (2015). Sanatın Temelleri. Karakalem Yayıncılık. | |
| ÖZTUNA Y. (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım. Tibyan Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 6 | 84 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 6 | 10 | 60 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 10 | 3 | 30 |
| Uygulama | 7 | 5 | 35 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 5 | 3 | 15 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü: | 240 | ||
| Toplam Yük / 30 | 8 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Temel sanat ve tasarım bilgisini kuramsal ve uygulamalı olarak ifade edebilme. | 4 | - | - | - |
| Ö2 | Tasarım problemlerini çözebilme ve özgün fikirler üretebilme. | 4 | - | - | - |
| Ö3 | Temel sanat ve tasarım bilgisini çalışmalarına uygulayabilme. | 4 | - | - | - |
| Ö4 | Tasarımda kullanılan malzemenin doku ve renk uyumlarını analiz edebilme. | 4 | - | - | - |
| Ö5 | Eleştirel ve çözümleyici değerlendirebilme. | - | 4 | - | - |
| Ö6 | Temel sanat ve tasarım becerileri ile özgün yapıtlar üretebilme. | - | - | 4 | - |
| Ö7 | Kültür varlıklarını (görsel ve çizgisel), grafiksel unsurlarla üretebilme. | - | - | - | 3 |
