Your transaction is in progress.
Please Wait...
Course Details
KTO KARATAY UNIVERSITY
Graduate Education Institute
Programme of Master Audiology with Thesis
Course Details
Course Code Course Name Year Period Semester T+A+L Credit ECTS
82302115 Advanced Family Counseling 1 Autumn 1 3+0+0 7,5 7,5
Course Type Elective
Course Cycle Master's (Second Cycle) (TQF-HE: Level 7 / QF-EHEA: Level 2 / EQF-LLL: Level 7)
Course Language Turkish
Methods and Techniques -
Mode of Delivery Face to Face
Prerequisites -
Coordinator Prof. Füsun SUNAR
Instructor(s) Assoc. Prof. Hatice YALÇIN
Instructor Assistant(s) -
Course Content
The roles of the family counselor, determining the needs of the family, defining the basic concepts such as individual in the environment, empowerment, social functionality, social action, self-esteem, spirituality, communication with children, planned change process, need for family counseling, intervention approaches (system approach, ecological approach, solution-oriented approach, gestalt therapy, cognitive behavioral approach, crisis intervention, social constructivism).
Objectives of the Course
and all members of the institution together with its biopsychosocial impact dimensions, discussing approaches, application models, interview techniques to increase the problem-solving skills, empowerment capacities, and life management and control skills of family members.
Contribution of the Course to Field Teaching
Basic Vocational Courses
Specialization / Field Courses
Support Courses
Transferable Skills Courses
Humanities, Communication and Management Skills Courses
Weekly Detailed Course Contents
Week Topics
1 Aile danışmanının rolleri ve aile danışmanlığındaki temel kavramların (biyopsikososyal bütüncül bakış, çevresi içinde birey, güç, öz saygı, sosyal eylem, sosyal işlevsellik, yaşam boyu öğrenme, maneviyat, kültürel çeşitlilik, otantik kimlik) tartışılması
2 Ailenin yaşam döngüsü, aile içi sorunların tartışılması, kültürel, sosyal, ekonomik, siyasi ve hukuki yansımalarının ele alınması
3 Aile danışmanlığı kuramlarına ilişkin sınıflandırma, aile danışmanlığı gereksinim nedenlerinin tartışılması
4 Yaşantısal Aile Danışması
5 Gestalt Terapi, Psikoanalitik aile danışması
6 Sistem yaklaşımı, ekolojik yaklaşım ve güçlendirme yaklaşımı
7 Bilişsel davranışçı yaklaşım, çözüm odaklı yaklaşım ve sosyal inşaacılık yaklaşımı
8 Vize haftası
9 Aile içi iletişimi etkileyen faktörler, etkili aile içi iletişim, aile içi iletişim sorunu yaşayan bireylerle uygulama örnekleri
10 Çocuklarla iletişim, ebeveynlik tarzlarının çocuklar ve ergenler üzerindeki yansımaları, duygusal zekanın ve psikolojik dayanıklılığın gelişimi
11 Sosyal grup çalışması ve grup odaklı müdahale yönteminin dinamiklerinin tartışılması
12 Vaka yönetimi sürecinin incelenmesi
13 Manevi yetkinlik eğitimi
14 Kültürel yetkinlik eğitimi
Textbook or Material
Resources Nazlı, S. (2016). Aile Danışmanlığı. Anı Yayınları.
Nazlı, S. (2017). Aile Danışmanlığı Uygulamaları. Anı Yayınlar.
Evaluation Method and Passing Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Laboratory - -
Presentation - -
Seminar - -
Midterms - -
Final Exam - -
Total 0 (%)
ECTS / Working Load Table
Quantity Duration Total Work Load
Course Week Number and Time 0 0 0
Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) 0 0 0
Midterms 0 0 0
Quiz 0 0 0
Homework 0 0 0
Practice 0 0 0
Laboratory 0 0 0
Project 0 0 0
Workshop 0 0 0
Presentation/Seminar Preparation 0 0 0
Fieldwork 0 0 0
Final Exam 0 0 0
Other 0 0 0
Total Work Load: 0
Total Work Load / 30 0
Course ECTS Credits: 0