Nursing
Course Details

KTO KARATAY UNIVERSITY
Faculty of Health Sciences
Programme of Nursing
Course Details
Faculty of Health Sciences
Programme of Nursing
Course Details

| Course Code | Course Name | Year | Period | Semester | T+A+L | Credit | ECTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02041206 | Child Abuse and Neglect | 2 | Spring | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Course Type | Elective |
| Course Cycle | Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6) |
| Course Language | Turkish |
| Methods and Techniques | - |
| Mode of Delivery | Face to Face |
| Prerequisites | - |
| Coordinator | - |
| Instructor(s) | Assoc. Prof. Hatice YALÇIN |
| Instructor Assistant(s) | - |
Course Instructor(s)
| Name and Surname | Room | E-Mail Address | Internal | Meeting Hours |
|---|---|---|---|---|
| Assoc. Prof. Hatice YALÇIN | - | [email protected] |
Course Content
İstismar ve ihmal ile ilgili temel kavramlar, çocuklarda fiziksel, duygusal, cinsel istismar belirtileri ve çocuğa yaklaşım; istismara en sık maruz kalan mesleklerden biri olarak hemşirelik, malpraktis, çocuklarda atravmatik bakım.
Objectives of the Course
The aim of this course is; develop a common understanding of basic concepts in child abuse and neglect; to provide information that enables the nurse to identify the symptoms of physical, emotional, economic, sexual abuse and neglect, and to raise qualified and competent personnel in child abuse and neglect as health professionals.
Contribution of the Course to Field Teaching
| Basic Vocational Courses | |
| Specialization / Field Courses | |
| Support Courses | X |
| Transferable Skills Courses | |
| Humanities, Communication and Management Skills Courses |
Relationships between Course Learning Outcomes and Program Outcomes
| Relationship Levels | ||||
| Lowest | Low | Medium | High | Highest |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Learning Outcomes | Level |
|---|---|---|
| P3 | Assumes responsibility for the protection, development, maintenance and advocacy of health. | 4 |
| P14 | She/he continues her continuous professional and individual development by embracing lifelong learning. | 5 |
Weekly Detailed Course Contents
| Week | Topics |
|---|---|
| 1 | İstismar ve ihmal nedir? (Tanımı, açıklaması, konunun önemi) |
| 2 | Çocukların genel gelişim özellikleri yaş dönemlerine göre istismar ve ihmalden etkilenme durumları |
| 3 | Fiziksel istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları |
| 4 | Duygusal istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları |
| 5 | Cinsel istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları |
| 6 | Cinsel istismara yol açabilecek cinsel işlev bozuklukları |
| 7 | Fiziksel, duygusal ve cinsel istismarın çocuklar üzerindeki etkileri, depresyon, kaygı, fobi bozuklukları |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Fiziksel, duygusal ve cinsel istismarın çocuklar üzerindeki etkileri, depresyon, kaygı, fobi bozuklukları |
| 10 | İstismar mağduru çocukların bakım ve korunma işlemlerinin yürütüldüğü kurumlardan gelen yetkililerle söyleşi |
| 11 | Çocuk ihmali nedir? Hemşirenin yükümlülükleri |
| 12 | Engelli ve riskli gruptaki çocukların istismar ve ihmali |
| 13 | Çocuklarda atravmatik bakım ve malpraktis, hemşirenin sorumlulukları |
| 14 | Genel tekrar |
Textbook or Material
| Resources | McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier. |
| McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier. | |
| McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier. | |
| McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier. |
Evaluation Method and Passing Criteria
| In-Term Studies | Quantity | Percentage |
|---|---|---|
| Attendance | - | - |
| Laboratory | - | - |
| Practice | - | - |
| Seminar | - | - |
| Midterms | 1 | 30 (%) |
| Final Exam | 1 | 70 (%) |
| Total | 100 (%) | |
ECTS / Working Load Table
| Quantity | Duration | Total Work Load | |
|---|---|---|---|
| Course Week Number and Time | 14 | 5 | 70 |
| Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) | 14 | 5 | 70 |
| Midterms | 1 | 5 | 5 |
| Quiz | 0 | 0 | 0 |
| Homework | 0 | 0 | 0 |
| Practice | 0 | 0 | 0 |
| Laboratory | 0 | 0 | 0 |
| Project | 0 | 0 | 0 |
| Workshop | 0 | 0 | 0 |
| Presentation/Seminar Preparation | 0 | 0 | 0 |
| Fieldwork | 0 | 0 | 0 |
| Final Exam | 1 | 5 | 5 |
| Other | 0 | 0 | 0 |
| Total Work Load: | 150 | ||
| Total Work Load / 30 | 5 | ||
| Course ECTS Credits: | 5 | ||
