Your transaction is in progress.
Please Wait...
Course Details
KTO KARATAY UNIVERSITY
Faculty of Health Sciences
Programme of Nursing
Course Details
Course Code Course Name Year Period Semester T+A+L Credit ECTS
02041206 Child Abuse and Neglect 2 Spring 4 2+0+0 5 5
Course Type Elective
Course Cycle Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6)
Course Language Turkish
Methods and Techniques -
Mode of Delivery Face to Face
Prerequisites -
Coordinator -
Instructor(s) Assoc. Prof. Hatice YALÇIN
Instructor Assistant(s) -
Course Instructor(s)
Name and Surname Room E-Mail Address Internal Meeting Hours
Assoc. Prof. Hatice YALÇIN - [email protected]
Course Content
İstismar ve ihmal ile ilgili temel kavramlar, çocuklarda fiziksel, duygusal, cinsel istismar belirtileri ve çocuğa yaklaşım; istismara en sık maruz kalan mesleklerden biri olarak hemşirelik, malpraktis, çocuklarda atravmatik bakım.
Objectives of the Course
The aim of this course is; develop a common understanding of basic concepts in child abuse and neglect; to provide information that enables the nurse to identify the symptoms of physical, emotional, economic, sexual abuse and neglect, and to raise qualified and competent personnel in child abuse and neglect as health professionals.
Contribution of the Course to Field Teaching
Basic Vocational Courses
Specialization / Field Courses
Support Courses X
Transferable Skills Courses
Humanities, Communication and Management Skills Courses
Relationships between Course Learning Outcomes and Program Outcomes
Relationship Levels
Lowest Low Medium High Highest
1 2 3 4 5
# Program Learning Outcomes Level
P3 Assumes responsibility for the protection, development, maintenance and advocacy of health. 4
P14 She/he continues her continuous professional and individual development by embracing lifelong learning. 5
Weekly Detailed Course Contents
Week Topics
1 İstismar ve ihmal nedir? (Tanımı, açıklaması, konunun önemi)
2 Çocukların genel gelişim özellikleri yaş dönemlerine göre istismar ve ihmalden etkilenme durumları
3 Fiziksel istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları
4 Duygusal istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları
5 Cinsel istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları
6 Cinsel istismara yol açabilecek cinsel işlev bozuklukları
7 Fiziksel, duygusal ve cinsel istismarın çocuklar üzerindeki etkileri, depresyon, kaygı, fobi bozuklukları
8 Ara sınav
9 Fiziksel, duygusal ve cinsel istismarın çocuklar üzerindeki etkileri, depresyon, kaygı, fobi bozuklukları
10 İstismar mağduru çocukların bakım ve korunma işlemlerinin yürütüldüğü kurumlardan gelen yetkililerle söyleşi
11 Çocuk ihmali nedir? Hemşirenin yükümlülükleri
12 Engelli ve riskli gruptaki çocukların istismar ve ihmali
13 Çocuklarda atravmatik bakım ve malpraktis, hemşirenin sorumlulukları
14 Genel tekrar
Textbook or Material
Resources McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier.
McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier.
McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier.
McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier.
Evaluation Method and Passing Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Attendance - -
Laboratory - -
Practice - -
Seminar - -
Midterms 1 30 (%)
Final Exam 1 70 (%)
Total 100 (%)
ECTS / Working Load Table
Quantity Duration Total Work Load
Course Week Number and Time 14 5 70
Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) 14 5 70
Midterms 1 5 5
Quiz 0 0 0
Homework 0 0 0
Practice 0 0 0
Laboratory 0 0 0
Project 0 0 0
Workshop 0 0 0
Presentation/Seminar Preparation 0 0 0
Fieldwork 0 0 0
Final Exam 1 5 5
Other 0 0 0
Total Work Load: 150
Total Work Load / 30 5
Course ECTS Credits: 5