(Program Yeterlilikleri, kilit ve alt yeterlilikler olarak aşağıda sıralı olarak verilmektedir.)
(Kilit Program Yeterliliklerine (KPÖÇ) bağlı Alt Program Yeterliliklerini (APÖÇ) görüntülemek için + işaretine basınız.)
P1) Dış Ticaretle ilgili güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları akademik ve mesleki bağlamda kullanabilme.
P.1.1) Ticaret, dış ticaret ve uluslararası ticaret alanında ilgili terminolojiye hakim olma. |
P.1.2) Dış ticaretin temel bileşenlerini kavrayabilme ve kullanabilme. |
P.1.3) Dış ticaret kavramlarını kuramsal olarak ifade edebilmek. |
P.1.4) Alanıyla ilgili konularda bilgi ve görüşlerini yazılı ve sözlü aktarabilmek. |
P.1.5) Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir anlayışla değerlendirebilmek. |
|
P2) Dış Ticaret alanında; problem tespiti, veri toplama, analiz ve raporlama süreçlerini içeren bilimsel araştırmalar yaparak eriştiği bulguları yazılı ve sözlü aktarabilme.
P.2.1) Alana yönelik plan ve politikalarının oluşturulmasında etkin araştırma yapma ve bunları uygulama. |
P.2.2) Hedef pazar analizi için gerekli olan aşamalar hakkında bilgi sahibi olabilme. |
P.2.3) Veri tabanları hakkında bilgi edinme ve uygun veri tabanlarını etkili bir şekilde kullanabilme. |
P.2.4) Elde edilen Hedef Pazar çıktılarını talepler doğrultusunda raporlayabilme. |
P.2.5) Alanıyla ilgili strateji hazırlayabilme ve strateji sonuçlarını değerlendirebilme. |
P.2.6) Gümrükleme süreci için gerekli olan aşamalar hakkında bilgi sahibi olabilme. |
|
P3) Dış ticaret süreçlerindeki etkenleri ve faaliyetleri, onların birbirleriyle ve başka sistemlerdeki etkenlerle ve faaliyetlerle olan ilişki ve etkileşimlerini takip etme ve değerlendirme.
P.3.1) Dış ticarette kullanılan belgeler, ödeme yöntemleri ve teslim şekillerini açıklayabilme. |
P.3.2) Dış ticaret araç ve tekniklerini bilme ve uygulama. |
P.3.3) Dış ticaret ile alakalı yazılım ve programları bilme. |
P.3.4) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme |
P.3.5) Uygulamada olan gümrük rejimlerine hakim olma. |
P.3.6) İhracatçı ve ithalatçı gözünden pazar araştırması yapıp, uygun şartları belirleyebilme. |
|
P4) Farklı disiplin ve kültürlerle eş güdümlü olarak çalışabilme
P.4.1) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme |
P.4.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. |
P.4.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. |
P.4.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. |
P.4.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. |
P.4.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. |
|
P5) Dış ticaretle alakalı bireysel çalışmalar planlayıp yönetebilme ve grup çalışmalarında da sorumluluk alabilme.
P.5.1) Ekip çalışmasına yatkın olma ve mesleki etik kurallarını öğrenme. |
P.5.2) Örnek bir analiz gerçekleştirip grup çalışması yapabilme. |
P.5.3) Örnek bir analiz gerçekleştirip sunum yapabilme. |
P.5.4) Alana yönelik araştırma yaparken bilgi iletişim teknolojilerini yoğun olarak kullanabilme. |
|
P6) Dış ticaretle alakalı konularda kuramsal ve uygulamalı gelişmeleri takip edebilme ve bu hususlardaki bilgi ve becerilerini güncelleyebilme
P.6.1) Konu kapsamında uygun veri tabanlarından güncel veri çekebilme. |
P.6.2) Veri tabanları, ticari istihbarat kanalları vb. hakkında bilgi edinebilme. |
P.6.3) Ticari kanallar ve ticaret engelleri vb. gümrük temelli gelişmeleri takip edebilme. |
P.6.4) İhracı kayda bağlı ürünleri takip edip tespit edebilme. |
P.6.5) İhracı yasak ve ön izne tabi ürünleri takip edip tespit edebilme. |
P.6.6) Uygun dolaşım belgesinin tespit ve kullanılmasında ülkeleri ve taraf oldukları anlaşmaları tespit edebilme. |
|
P7) Dış ticaret alanıyla ilgili yazılımlardan yararlanarak farklı bilgi kaynaklarına erişip nicel ve nitel analizler yapabilme
P.7.1) Dış ticarette kullanılan yazılım ve uygulamalara hakim olma. |
P.7.2) Gümrük süreçlerinde kullanılan yazılımları öğrenme ve kullanabilme. |
P.7.3) Lojistik süreçlerde kullanılan yazılımları öğrenme ve kullanabilme. |
P.7.4) Yazılım ve uygulama alanında güncel gelişmeleri takip edebilme. |
P.7.5) Dış ticaret alanında bilgi iletişim teknolojilerinin kullanımının önemini anlayabilme. |
|
P8) Pazar ve Pazarlama araştırması yapma yetkinliğine sahip olabilme
P.8.1) Pazarlama, pazarlama karması kavramı, pazarlama planlaması, pazarlama araştırması, hedef pazar seçimi, konumlandırma, modern pazarlama yöntemleri, müşteri değeri vb. konularda yeterli düzeyde bilgi sahibi olma ve bunları kullanabilme. |
P.8.2) Pazarlama alanında şirket içi ve dışı aktörleri tanıma, çevre analizi yapma ve ilgili unsurlarla iletişimi geliştirme. |
P.8.3) Uygun pazar tespiti için gerekli iş akış şeması oluşturabilme. |
P.8.4) Tespit edilen pazarların uygunluk denetimini yapabilme. |
P.8.5) Ulaşılan çıktıları raporlama yeteneğine sahip olma. |
|
P9) Dış ticaret alanıyla ilgili gelişmeleri Türkçe ve İngilizce olarak takip etme
P.9.1) Temel kavramların evrensel ifadeleri hakkında bilgi sahibi olabilme. |
P.9.2) Öğrenim dilinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme, en az bir yabancı dil bilgisine sahip olabilme |
P.9.3) Talep edilen dile uygun olarak rapor şablonu oluşturacak İngilizce ve Türkçe dil yeterliğine sahip olma. |
P.9.4) Dış ticaret süreçlerinde yer alan bireysel ve kurumsal aktörlerle gerekli teknik ve sosyal iletişimi Türkçe ve İngilizce olarak sağlayabilme |
|
P10) Ahlaki değerler ve mesleki sorumluluk bilinci ile hareket edebilme
P.10.1) Elde edilen bilgileri, ahlaki değerler ışığında uygulayabilme. |
P.10.2) Analiz ve raporlamada etik değerleri dikkate alarak işlem gerçekleştirme. |
P.10.3) Mesleğin gerekliliklerine uygun faaliyet gösterme. |
P.10.4) Alanında işlem yapabilme konusunda sorumluluk sahibi olma. |
|
P11) Alan uygulamalarının, küresel ve yerel ölçekli, ekonomik, sosyal, hukuki ve çevresel sonuçlarını ve bu sonuçların kendine ve alandaki diğer aktörlere yüklendiği sorumlulukların farkında olma
P.11.1) Öğrenilen her bilgi ve yapılan her analizin çıktılarının sorumluluklarını üstlenebilme. |
P.11.2) Yapılan analizler ışığında gerçekleştirilen subjektif değerlendirmelerin yönlendirici niteliğini göz ardı etmeme. |
P.11.3) Analiz ve yorumlar ışığında inşa edilen raporların sorumluluklarını üstlenebilme. |
P.11.4) Topluma ve diğer işletmelere zarar verici işlemlerden ve toplumu yanıltacak bilgi üretmekten kaçınır ve çıkar çatışmalarından uzak durarak tarafsız bilgi sağlar. |
|
P12) Çalıştığı örgütle alakalı amaç, hedef, misyon, vizyon, hedef pazar, konumlandırma, iş portföyü tasarımı, pazar ve pazarlama performansı ölçümü gibi konularda önerilerde bulunabilecek ve bu önerilerle alakalı orta ve uzun vadeli planlamaları yapabilecek stratejik yönetim becerilerine sahip olabilme.
P.12.1) Eğitimde elde edilen bilgilerin fiiliyatta uygulanması sırasında talep edilen gerekliliklere uygun hareket edebilme. |
|
P13) Uluslararası finans ve muhasebe bilgisini iş hayatına uygulayabilmek.
P.13.1) Elde ettiği bilgiyi kullanarak bağlı olduğu örgütü finansal olarak değerlendirebilme yeteneğini kazanır. |
P.13.2) Muhasebe ve finans alanına ilişkin veri giriş ve analizlerini yapabilecek düzeyde bilgi sağlayabilir |
P.13.3) İşletme yönetimi alanında araştırma yapanlarla iletişim kurabilir ve bu araştırmalara katkıda bulunabilir ve sadece yasalarca belirlenen kişi ve kuruluşlara bilgi verme, ilgili taraflara doğru bilgi verebilir. |
|
P14) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu A1-A1+ seviyesi genel düzeyinde kullanır
P.14.1) Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme. |
P.14.2) Dinleme ve okuma metinlerinde geçen, sık kullanılan ifade ve cümleleri kavrayabilme. |
P.14.3) Sosyal ortamlarda kendini tanıtabilme, kişisel bilgiler ile ilgili soru sorabilme ve cevap verebilme |
P.14.4) Kendi geçmişini, yakın çevresini ve olayları basit düzeyde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme. |
P.14.5) Günlük hayatta karşılaşılan basit formları doldurabilme, kısa ve basit notlar oluşturabilme. |
P.14.6) Kısa ve basit düzeydeki metinleri okuyabilme, ilan ve afiş gibi yazılı metinlerdeki basit içerikleri kavrayabilme. |
|
P15) Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme.
P.15.1) Ana hatlarıyla Osmanlı'nın siyasi ve toplum yapısını ifade edebilme. |
P.15.2) Millî Mücadele döneminin motivasyon unsurlarını açıklayabilme. |
P.15.3) Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecini farklı perspektiflerle aktarabilme. |
P.15.4) Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme. |
P.15.5) Türkiye'nin kuruluş süreci ve dünya tarihi içindeki konumunu çözümleyerek geniş bir perspektif sunabilme. |
P.15.6) Türkiye'nin kuruluş sürecinin ve konumunun tarihi ve sosyal etkilerini özetleyebilme. |
|
P16) Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak.
P.16.1) Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme |
P.16.2) Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme |
P.16.3) Çalışma hayatında meslek ahlakı ilkelerine ve sosyal sorumluluk bilincine uygun hareket edebilme |
P.16.4) Alandaki meslek ahlakı kavramının ve sosyal sorumluluğun icabını ihtimamlı şekilde inceleyebilme |
P.16.5) Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme |
P.16.6) Eşyaya teslim olmayan bir ahlak ile sosyal sorumluluğun etki ve sonuçlarını değerlendirebilme |
|
P17) Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
P.17.1) Anlam ve anlatım bozukluklarını açıklayabilme |
P.17.2) Yazım kurallarını, noktalama işaretlerini ve sözlü anlatım sorunlarını ayırt edebilme |
P.17.3) Söyleyiş ve sesletim sorunlarını gidererek dilde doğru ve anlamlı konular özgün örneklendirme yapabilme |
P.17.4) . Türk dilinde imlâ ve noktalama işaretlerini sınıflandırabilme |
P.17.5) Türk dilinin yazılı, sözlü ve tartışmaya dayalı anlatım türlerinde imlâ ve noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kategorize edebilme |
P.17.6) Bilimsel araştırma yöntemleri (konunun seçilmesi, sınırlandırılması ve ilgili kaynakların taranması) konusunda bilgi sahibi olabilmek, araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi konusunda fikir sahibi olabilmek ve doğru kaynağı seçebilme |
|
(Program Yeterlilikleri, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) düzey tanımlayıcıları için kullanılmış olan sınıflandırmaya (bilgi, beceri ve yetkinlikler) göre kilit ve alt yeterlilikleri olarak aşağıda verilmektedir.)
(Kilit Program Yeterliliklerine (KPÖÇ) bağlı Alt Program Yeterliliklerini (APÖÇ) görüntülemek için + işaretine basınız.)
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) |
P1) Dış Ticaretle ilgili güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları akademik ve mesleki bağlamda kullanabilme.
P.1.1) Ticaret, dış ticaret ve uluslararası ticaret alanında ilgili terminolojiye hakim olma. |
P.1.2) Dış ticaretin temel bileşenlerini kavrayabilme ve kullanabilme. |
P.1.3) Dış ticaret kavramlarını kuramsal olarak ifade edebilmek. |
P.1.4) Alanıyla ilgili konularda bilgi ve görüşlerini yazılı ve sözlü aktarabilmek. |
P.1.5) Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir anlayışla değerlendirebilmek. |
|
P2) Dış Ticaret alanında; problem tespiti, veri toplama, analiz ve raporlama süreçlerini içeren bilimsel araştırmalar yaparak eriştiği bulguları yazılı ve sözlü aktarabilme.
P.2.1) Alana yönelik plan ve politikalarının oluşturulmasında etkin araştırma yapma ve bunları uygulama. |
P.2.2) Hedef pazar analizi için gerekli olan aşamalar hakkında bilgi sahibi olabilme. |
P.2.3) Veri tabanları hakkında bilgi edinme ve uygun veri tabanlarını etkili bir şekilde kullanabilme. |
P.2.4) Elde edilen Hedef Pazar çıktılarını talepler doğrultusunda raporlayabilme. |
P.2.5) Alanıyla ilgili strateji hazırlayabilme ve strateji sonuçlarını değerlendirebilme. |
P.2.6) Gümrükleme süreci için gerekli olan aşamalar hakkında bilgi sahibi olabilme. |
|
P3) Dış ticaret süreçlerindeki etkenleri ve faaliyetleri, onların birbirleriyle ve başka sistemlerdeki etkenlerle ve faaliyetlerle olan ilişki ve etkileşimlerini takip etme ve değerlendirme.
P.3.1) Dış ticarette kullanılan belgeler, ödeme yöntemleri ve teslim şekillerini açıklayabilme. |
P.3.2) Dış ticaret araç ve tekniklerini bilme ve uygulama. |
P.3.3) Dış ticaret ile alakalı yazılım ve programları bilme. |
P.3.4) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme |
P.3.5) Uygulamada olan gümrük rejimlerine hakim olma. |
P.3.6) İhracatçı ve ithalatçı gözünden pazar araştırması yapıp, uygun şartları belirleyebilme. |
|
P4) Farklı disiplin ve kültürlerle eş güdümlü olarak çalışabilme
P.4.1) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme |
P.4.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. |
P.4.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. |
P.4.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. |
P.4.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. |
P.4.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. |
|
P5) Dış ticaretle alakalı bireysel çalışmalar planlayıp yönetebilme ve grup çalışmalarında da sorumluluk alabilme.
P.5.1) Ekip çalışmasına yatkın olma ve mesleki etik kurallarını öğrenme. |
P.5.2) Örnek bir analiz gerçekleştirip grup çalışması yapabilme. |
P.5.3) Örnek bir analiz gerçekleştirip sunum yapabilme. |
P.5.4) Alana yönelik araştırma yaparken bilgi iletişim teknolojilerini yoğun olarak kullanabilme. |
|
P6) Dış ticaretle alakalı konularda kuramsal ve uygulamalı gelişmeleri takip edebilme ve bu hususlardaki bilgi ve becerilerini güncelleyebilme
P.6.1) Konu kapsamında uygun veri tabanlarından güncel veri çekebilme. |
P.6.2) Veri tabanları, ticari istihbarat kanalları vb. hakkında bilgi edinebilme. |
P.6.3) Ticari kanallar ve ticaret engelleri vb. gümrük temelli gelişmeleri takip edebilme. |
P.6.4) İhracı kayda bağlı ürünleri takip edip tespit edebilme. |
P.6.5) İhracı yasak ve ön izne tabi ürünleri takip edip tespit edebilme. |
P.6.6) Uygun dolaşım belgesinin tespit ve kullanılmasında ülkeleri ve taraf oldukları anlaşmaları tespit edebilme. |
|
P7) Dış ticaret alanıyla ilgili yazılımlardan yararlanarak farklı bilgi kaynaklarına erişip nicel ve nitel analizler yapabilme
P.7.1) Dış ticarette kullanılan yazılım ve uygulamalara hakim olma. |
P.7.2) Gümrük süreçlerinde kullanılan yazılımları öğrenme ve kullanabilme. |
P.7.3) Lojistik süreçlerde kullanılan yazılımları öğrenme ve kullanabilme. |
P.7.4) Yazılım ve uygulama alanında güncel gelişmeleri takip edebilme. |
P.7.5) Dış ticaret alanında bilgi iletişim teknolojilerinin kullanımının önemini anlayabilme. |
|
P8) Pazar ve Pazarlama araştırması yapma yetkinliğine sahip olabilme
P.8.1) Pazarlama, pazarlama karması kavramı, pazarlama planlaması, pazarlama araştırması, hedef pazar seçimi, konumlandırma, modern pazarlama yöntemleri, müşteri değeri vb. konularda yeterli düzeyde bilgi sahibi olma ve bunları kullanabilme. |
P.8.2) Pazarlama alanında şirket içi ve dışı aktörleri tanıma, çevre analizi yapma ve ilgili unsurlarla iletişimi geliştirme. |
P.8.3) Uygun pazar tespiti için gerekli iş akış şeması oluşturabilme. |
P.8.4) Tespit edilen pazarların uygunluk denetimini yapabilme. |
P.8.5) Ulaşılan çıktıları raporlama yeteneğine sahip olma. |
|
P9) Dış ticaret alanıyla ilgili gelişmeleri Türkçe ve İngilizce olarak takip etme
P.9.1) Temel kavramların evrensel ifadeleri hakkında bilgi sahibi olabilme. |
P.9.2) Öğrenim dilinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme, en az bir yabancı dil bilgisine sahip olabilme |
P.9.3) Talep edilen dile uygun olarak rapor şablonu oluşturacak İngilizce ve Türkçe dil yeterliğine sahip olma. |
P.9.4) Dış ticaret süreçlerinde yer alan bireysel ve kurumsal aktörlerle gerekli teknik ve sosyal iletişimi Türkçe ve İngilizce olarak sağlayabilme |
|
P10) Ahlaki değerler ve mesleki sorumluluk bilinci ile hareket edebilme
P.10.1) Elde edilen bilgileri, ahlaki değerler ışığında uygulayabilme. |
P.10.2) Analiz ve raporlamada etik değerleri dikkate alarak işlem gerçekleştirme. |
P.10.3) Mesleğin gerekliliklerine uygun faaliyet gösterme. |
P.10.4) Alanında işlem yapabilme konusunda sorumluluk sahibi olma. |
|
P11) Alan uygulamalarının, küresel ve yerel ölçekli, ekonomik, sosyal, hukuki ve çevresel sonuçlarını ve bu sonuçların kendine ve alandaki diğer aktörlere yüklendiği sorumlulukların farkında olma
P.11.1) Öğrenilen her bilgi ve yapılan her analizin çıktılarının sorumluluklarını üstlenebilme. |
P.11.2) Yapılan analizler ışığında gerçekleştirilen subjektif değerlendirmelerin yönlendirici niteliğini göz ardı etmeme. |
P.11.3) Analiz ve yorumlar ışığında inşa edilen raporların sorumluluklarını üstlenebilme. |
P.11.4) Topluma ve diğer işletmelere zarar verici işlemlerden ve toplumu yanıltacak bilgi üretmekten kaçınır ve çıkar çatışmalarından uzak durarak tarafsız bilgi sağlar. |
|
P12) Çalıştığı örgütle alakalı amaç, hedef, misyon, vizyon, hedef pazar, konumlandırma, iş portföyü tasarımı, pazar ve pazarlama performansı ölçümü gibi konularda önerilerde bulunabilecek ve bu önerilerle alakalı orta ve uzun vadeli planlamaları yapabilecek stratejik yönetim becerilerine sahip olabilme.
P.12.1) Eğitimde elde edilen bilgilerin fiiliyatta uygulanması sırasında talep edilen gerekliliklere uygun hareket edebilme. |
|
P13) Uluslararası finans ve muhasebe bilgisini iş hayatına uygulayabilmek.
P.13.1) Elde ettiği bilgiyi kullanarak bağlı olduğu örgütü finansal olarak değerlendirebilme yeteneğini kazanır. |
P.13.2) Muhasebe ve finans alanına ilişkin veri giriş ve analizlerini yapabilecek düzeyde bilgi sağlayabilir |
P.13.3) İşletme yönetimi alanında araştırma yapanlarla iletişim kurabilir ve bu araştırmalara katkıda bulunabilir ve sadece yasalarca belirlenen kişi ve kuruluşlara bilgi verme, ilgili taraflara doğru bilgi verebilir. |
|
P14) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu A1-A1+ seviyesi genel düzeyinde kullanır
P.14.1) Gündelik hayata yönelik basit düzeydeki temel ifadeleri kullanabilme. |
P.14.2) Dinleme ve okuma metinlerinde geçen, sık kullanılan ifade ve cümleleri kavrayabilme. |
P.14.3) Sosyal ortamlarda kendini tanıtabilme, kişisel bilgiler ile ilgili soru sorabilme ve cevap verebilme |
P.14.4) Kendi geçmişini, yakın çevresini ve olayları basit düzeyde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme. |
P.14.5) Günlük hayatta karşılaşılan basit formları doldurabilme, kısa ve basit notlar oluşturabilme. |
P.14.6) Kısa ve basit düzeydeki metinleri okuyabilme, ilan ve afiş gibi yazılı metinlerdeki basit içerikleri kavrayabilme. |
|
P15) Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme.
P.15.1) Ana hatlarıyla Osmanlı'nın siyasi ve toplum yapısını ifade edebilme. |
P.15.2) Millî Mücadele döneminin motivasyon unsurlarını açıklayabilme. |
P.15.3) Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecini farklı perspektiflerle aktarabilme. |
P.15.4) Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme. |
P.15.5) Türkiye'nin kuruluş süreci ve dünya tarihi içindeki konumunu çözümleyerek geniş bir perspektif sunabilme. |
P.15.6) Türkiye'nin kuruluş sürecinin ve konumunun tarihi ve sosyal etkilerini özetleyebilme. |
|
P16) Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak.
P.16.1) Meslek ahlakı ve sosyal sorumluluk bilincinin temel prensiplerine sahip olabilme |
P.16.2) Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme |
P.16.3) Çalışma hayatında meslek ahlakı ilkelerine ve sosyal sorumluluk bilincine uygun hareket edebilme |
P.16.4) Alandaki meslek ahlakı kavramının ve sosyal sorumluluğun icabını ihtimamlı şekilde inceleyebilme |
P.16.5) Karşılayacağı problemler için meslek ahlakına uygun stratejiler üretebilme |
P.16.6) Eşyaya teslim olmayan bir ahlak ile sosyal sorumluluğun etki ve sonuçlarını değerlendirebilme |
|
P17) Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
P.17.1) Anlam ve anlatım bozukluklarını açıklayabilme |
P.17.2) Yazım kurallarını, noktalama işaretlerini ve sözlü anlatım sorunlarını ayırt edebilme |
P.17.3) Söyleyiş ve sesletim sorunlarını gidererek dilde doğru ve anlamlı konular özgün örneklendirme yapabilme |
P.17.4) . Türk dilinde imlâ ve noktalama işaretlerini sınıflandırabilme |
P.17.5) Türk dilinin yazılı, sözlü ve tartışmaya dayalı anlatım türlerinde imlâ ve noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kategorize edebilme |
P.17.6) Bilimsel araştırma yöntemleri (konunun seçilmesi, sınırlandırılması ve ilgili kaynakların taranması) konusunda bilgi sahibi olabilmek, araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi konusunda fikir sahibi olabilmek ve doğru kaynağı seçebilme |
|
|
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) |
P1) Dış Ticaretle ilgili güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları akademik ve mesleki bağlamda kullanabilme.
P.1.1) Ticaret, dış ticaret ve uluslararası ticaret alanında ilgili terminolojiye hakim olma. |
P.1.2) Dış ticaretin temel bileşenlerini kavrayabilme ve kullanabilme. |
P.1.3) Dış ticaret kavramlarını kuramsal olarak ifade edebilmek. |
P.1.4) Alanıyla ilgili konularda bilgi ve görüşlerini yazılı ve sözlü aktarabilmek. |
P.1.5) Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir anlayışla değerlendirebilmek. |
|
P2) Dış Ticaret alanında; problem tespiti, veri toplama, analiz ve raporlama süreçlerini içeren bilimsel araştırmalar yaparak eriştiği bulguları yazılı ve sözlü aktarabilme.
P.2.1) Alana yönelik plan ve politikalarının oluşturulmasında etkin araştırma yapma ve bunları uygulama. |
P.2.2) Hedef pazar analizi için gerekli olan aşamalar hakkında bilgi sahibi olabilme. |
P.2.3) Veri tabanları hakkında bilgi edinme ve uygun veri tabanlarını etkili bir şekilde kullanabilme. |
P.2.4) Elde edilen Hedef Pazar çıktılarını talepler doğrultusunda raporlayabilme. |
P.2.5) Alanıyla ilgili strateji hazırlayabilme ve strateji sonuçlarını değerlendirebilme. |
P.2.6) Gümrükleme süreci için gerekli olan aşamalar hakkında bilgi sahibi olabilme. |
|
P3) Dış ticaret süreçlerindeki etkenleri ve faaliyetleri, onların birbirleriyle ve başka sistemlerdeki etkenlerle ve faaliyetlerle olan ilişki ve etkileşimlerini takip etme ve değerlendirme.
P.3.1) Dış ticarette kullanılan belgeler, ödeme yöntemleri ve teslim şekillerini açıklayabilme. |
P.3.2) Dış ticaret araç ve tekniklerini bilme ve uygulama. |
P.3.3) Dış ticaret ile alakalı yazılım ve programları bilme. |
P.3.4) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme |
P.3.5) Uygulamada olan gümrük rejimlerine hakim olma. |
P.3.6) İhracatçı ve ithalatçı gözünden pazar araştırması yapıp, uygun şartları belirleyebilme. |
|
P4) Farklı disiplin ve kültürlerle eş güdümlü olarak çalışabilme
P.4.1) Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme |
P.4.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. |
P.4.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. |
P.4.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. |
P.4.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. |
P.4.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. |
|
P5) Dış ticaretle alakalı bireysel çalışmalar planlayıp yönetebilme ve grup çalışmalarında da sorumluluk alabilme.
P.5.1) Ekip çalışmasına yatkın olma ve mesleki etik kurallarını öğrenme. |
P.5.2) Örnek bir analiz gerçekleştirip grup çalışması yapabilme. |
P.5.3) Örnek bir analiz gerçekleştirip sunum yapabilme. |
P.5.4) Alana yönelik araştırma yaparken bilgi iletişim teknolojilerini yoğun olarak kullanabilme. |
|
P6) Dış ticaretle alakalı konularda kuramsal ve uygulamalı gelişmeleri takip edebilme ve bu hususlardaki bilgi ve becerilerini güncelleyebilme
P.6.1) Konu kapsamında uygun veri tabanlarından güncel veri çekebilme. |
P.6.2) Veri tabanları, ticari istihbarat kanalları vb. hakkında bilgi edinebilme. |
P.6.3) Ticari kanallar ve ticaret engelleri vb. gümrük temelli gelişmeleri takip edebilme. |
P.6.4) İhracı kayda bağlı ürünleri takip edip tespit edebilme. |
P.6.5) İhracı yasak ve ön izne tabi ürünleri takip edip tespit edebilme. |
P.6.6) Uygun dolaşım belgesinin tespit ve kullanılmasında ülkeleri ve taraf oldukları anlaşmaları tespit edebilme. |
|
P7) Dış ticaret alanıyla ilgili yazılımlardan yararlanarak farklı bilgi kaynaklarına erişip nicel ve nitel analizler yapabilme
P.7.1) Dış ticarette kullanılan yazılım ve uygulamalara hakim olma. |
P.7.2) Gümrük süreçlerinde kullanılan yazılımları öğrenme ve kullanabilme. |
P.7.3) Lojistik süreçlerde kullanılan yazılımları öğrenme ve kullanabilme. |
P.7.4) Yazılım ve uygulama alanında güncel gelişmeleri takip edebilme. |
P.7.5) Dış ticaret alanında bilgi iletişim teknolojilerinin kullanımının önemini anlayabilme. |
|
P8) Pazar ve Pazarlama araştırması yapma yetkinliğine sahip olabilme
P.8.1) Pazarlama, pazarlama karması kavramı, pazarlama planlaması, pazarlama araştırması, hedef pazar seçimi, konumlandırma, modern pazarlama yöntemleri, müşteri değeri vb. konularda yeterli düzeyde bilgi sahibi olma ve bunları kullanabilme. |
P.8.2) Pazarlama alanında şirket içi ve dışı aktörleri tanıma, çevre analizi yapma ve ilgili unsurlarla iletişimi geliştirme. |
P.8.3) Uygun pazar tespiti için gerekli iş akış şeması oluşturabilme. |
P.8.4) Tespit edilen pazarların uygunluk denetimini yapabilme. |
P.8.5) Ulaşılan çıktıları raporlama yeteneğine sahip olma. |
|
P9) Dış ticaret alanıyla ilgili gelişmeleri Türkçe ve İngilizce olarak takip etme
P.9.1) Temel kavramların evrensel ifadeleri hakkında bilgi sahibi olabilme. |
P.9.2) Öğrenim dilinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme, en az bir yabancı dil bilgisine sahip olabilme |
P.9.3) Talep edilen dile uygun olarak rapor şablonu oluşturacak İngilizce ve Türkçe dil yeterliğine sahip olma. |
P.9.4) Dış ticaret süreçlerinde yer alan bireysel ve kurumsal aktörlerle gerekli teknik ve sosyal iletişimi Türkçe ve İngilizce olarak sağlayabilme |
|
P10) Ahlaki değerler ve mesleki sorumluluk bilinci ile hareket edebilme
P.10.1) Elde edilen bilgileri, ahlaki değerler ışığında uygulayabilme. |
P.10.2) Analiz ve raporlamada etik değerleri dikkate alarak işlem gerçekleştirme. |
P.10.3) Mesleğin gerekliliklerine uygun faaliyet gösterme. |
P.10.4) Alanında işlem yapabilme konusunda sorumluluk sahibi olma. |
|
P11) Alan uygulamalarının, küresel ve yerel ölçekli, ekonomik, sosyal, hukuki ve çevresel sonuçlarını ve bu sonuçların kendine ve alandaki diğer aktörlere yüklendiği sorumlulukların farkında olma
P.11.1) Öğrenilen her bilgi ve yapılan her analizin çıktılarının sorumluluklarını üstlenebilme. |
P.11.2) Yapılan analizler ışığında gerçekleştirilen subjektif değerlendirmelerin yönlendirici niteliğini göz ardı etmeme. |
P.11.3) Analiz ve yorumlar ışığında inşa edilen raporların sorumluluklarını üstlenebilme. |
P.11.4) Topluma ve diğer işletmelere zarar verici işlemlerden ve toplumu yanıltacak bilgi üretmekten kaçınır ve çıkar çatışmalarından uzak durarak tarafsız bilgi sağlar. |
|
P12) Çalıştığı örgütle alakalı amaç, hedef, misyon, vizyon, hedef pazar, konumlandırma, iş portföyü tasarımı, pazar ve pazarlama performansı ölçümü gibi konularda önerilerde bulunabilecek ve bu önerilerle alakalı orta ve uzun vadeli planlamaları yapabilecek stratejik yönetim becerilerine sahip olabilme.
P.12.1) Eğitimde elde edilen bilgilerin fiiliyatta uygulanması sırasında talep edilen gerekliliklere uygun hareket edebilme. |
|
P13) Uluslararası finans ve muhasebe bilgisini iş hayatına uygulayabilmek.
P.13.1) Elde ettiği bilgiyi kullanarak bağlı olduğu örgütü finansal olarak değerlendirebilme yeteneğini kazanır. |
P.13.2) Muhasebe ve finans alanına ilişkin veri giriş ve analizlerini yapabilecek düzeyde bilgi sağlayabilir |
P.13.3) İşletme yönetimi alanında araştırma yapanlarla iletişim kurabilir ve bu araştırmalara katkıda bulunabilir ve sadece yasalarca belirlenen kişi ve kuruluşlara bilgi verme, ilgili taraflara doğru bilgi verebilir. |
|
|
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
P1) Dış Ticaretle ilgili güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları akademik ve mesleki bağlamda kullanabilme.
P.1.1) Ticaret, dış ticaret ve uluslararası ticaret alanında ilgili terminolojiye hakim olma. |
P.1.2) Dış ticaretin temel bileşenlerini kavrayabilme ve kullanabilme. |
P.1.3) Dış ticaret kavramlarını kuramsal olarak ifade edebilmek. |
P.1.4) Alanıyla ilgili konularda bilgi ve görüşlerini yazılı ve sözlü aktarabilmek. |
P.1.5) Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir anlayışla değerlendirebilmek. |
|
P2) Dış Ticaret alanında; problem tespiti, veri toplama, analiz ve raporlama süreçlerini içeren bilimsel araştırmalar yaparak eriştiği bulguları yazılı ve sözlü aktarabilme.
P.2.1) Alana yönelik plan ve politikalarının oluşturulmasında etkin araştırma yapma ve bunları uygulama. |
P.2.2) Hedef pazar analizi için gerekli olan aşamalar hakkında bilgi sahibi olabilme. |
P.2.3) Veri tabanları hakkında bilgi edinme ve uygun veri tabanlarını etkili bir şekilde kullanabilme. |
P.2.4) Elde edilen Hedef Pazar çıktılarını talepler doğrultusunda raporlayabilme. |
P.2.5) Alanıyla ilgili strateji hazırlayabilme ve strateji sonuçlarını değerlendirebilme. |
P.2.6) Gümrükleme süreci için gerekli olan aşamalar hakkında bilgi sahibi olabilme. |
|
P5) Dış ticaretle alakalı bireysel çalışmalar planlayıp yönetebilme ve grup çalışmalarında da sorumluluk alabilme.
P.5.1) Ekip çalışmasına yatkın olma ve mesleki etik kurallarını öğrenme. |
P.5.2) Örnek bir analiz gerçekleştirip grup çalışması yapabilme. |
P.5.3) Örnek bir analiz gerçekleştirip sunum yapabilme. |
P.5.4) Alana yönelik araştırma yaparken bilgi iletişim teknolojilerini yoğun olarak kullanabilme. |
|
P8) Pazar ve Pazarlama araştırması yapma yetkinliğine sahip olabilme
P.8.1) Pazarlama, pazarlama karması kavramı, pazarlama planlaması, pazarlama araştırması, hedef pazar seçimi, konumlandırma, modern pazarlama yöntemleri, müşteri değeri vb. konularda yeterli düzeyde bilgi sahibi olma ve bunları kullanabilme. |
P.8.2) Pazarlama alanında şirket içi ve dışı aktörleri tanıma, çevre analizi yapma ve ilgili unsurlarla iletişimi geliştirme. |
P.8.3) Uygun pazar tespiti için gerekli iş akış şeması oluşturabilme. |
P.8.4) Tespit edilen pazarların uygunluk denetimini yapabilme. |
P.8.5) Ulaşılan çıktıları raporlama yeteneğine sahip olma. |
|
P13) Uluslararası finans ve muhasebe bilgisini iş hayatına uygulayabilmek.
P.13.1) Elde ettiği bilgiyi kullanarak bağlı olduğu örgütü finansal olarak değerlendirebilme yeteneğini kazanır. |
P.13.2) Muhasebe ve finans alanına ilişkin veri giriş ve analizlerini yapabilecek düzeyde bilgi sağlayabilir |
P.13.3) İşletme yönetimi alanında araştırma yapanlarla iletişim kurabilir ve bu araştırmalara katkıda bulunabilir ve sadece yasalarca belirlenen kişi ve kuruluşlara bilgi verme, ilgili taraflara doğru bilgi verebilir. |
|
|