(Program Yeterlilikleri, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) düzey tanımlayıcıları için kullanılmış olan sınıflandırmaya (bilgi, beceri ve yetkinlikler) göre kilit ve alt yeterlilikleri olarak aşağıda verilmektedir.)
(Kilit Program Yeterliliklerine (KPÖÇ) bağlı Alt Program Yeterliliklerini (APÖÇ) görüntülemek için + işaretine basınız.)
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) |
P1) Sigortacılık ve Sosyal Güvenlik alanlarının başlıca teorilerine ve terminolojisine hakim olmak, alanın hukuki ve yasal boyutlarını uygulayacak düzeyde öğrenmek,
P.1.1) Sosyal sigortanın başlıca terminolojisine hakim olma |
P.1.2) Özel ve kamu sigortalarının terminolojisine hakim olma |
P.1.3) Sosyal sigortalara ilişkin güncel gelişmeleri takip etme |
P.1.4) Sosyal güvenlik teorisini kavrama ve özümseme |
P.1.5) Alana ilişkin yasal düzenlemelerin kavranması |
P.1.6) Hukuki ve yasala düzenlemelerin kavranması ve uygulama açısından değerlendirilmesi |
|
P2) Sigortacılık ve Sosyal Güvenlik alanlarında ortaya çıkabilecek problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi; çözüme dönük kararlar için uygun kalitatif ve kantitatif teknikleri kullanma, değerlendirme ve uygulama,
P.2.1) Sigorta şirketlerinin genel yapıları hakkında fikir edinmek |
P.2.2) Öncü sigorta işletmelerinin işleyiş yapıları özgün bilgi sahibi olmak |
P.2.3) Pazar payları ve faaliyet dağılımlarına göre sigorta işletmelerinin genel durumuna hakim olmak |
P.2.4) Özellikle yakın geçmiş de dahil olmak üzere aracı sigorta işletmelerinin gelişimi hakkında fikir sahibi olmak |
|
P3) İşletmeciliğin temel kavramlarını öğrenme ve anlama; işletmenin temel fonksiyonları olan yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finans vb. alanlarının en az birinde uzmanlaşmanlık düzeyinde bilgiye sahip olma,
P.3.1) İşletme alanına ilişkin temel kavramları öğrenir, kavrar, uygular ve analiz eder |
P.3.2) Yönetim bilimleri kavram ve terminolojisine hakim olur, kavrar, uygular ve analiz eder |
P.3.3) Üretim ve pazarlama alanındaki teknikleri öğrenir, kavrar, uygular ve analiz eder |
P.3.4) Muhasebe ve finansal alanlarda çözümleme yapabilecek teknikleri öğrenir, kavrar, uygular ve analiz eder. |
P.3.5) Ekonomik gelişmelerin takibini yapabilir |
P.3.6) Sigortacılık sektöründeki faaliyetlerin muhasebeleştirilmesinde kullanılan hesapları ve bu hesapların kullanışını öğrenir. |
P.3.7) Sigortacılık sektörüne özgü muhasebeleştirme uygulamalarını işleyişini öğrenir ve uygulayabilir. |
P.3.8) Sigortacılık sektöründeki işletmelerde ay sonlarında ve yıl sonlarında yapılması gereken muhasebe kayıtlarını öğrenir ve uygulayabilir. |
P.3.9) Sigortacılık sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin finansal tablolarını yorumlayabilir. |
|
P4) Sigorta ve Emeklilik işletmelerinin stratejik, taktik ve operasyonel boyutlarına hâkim olma ve bu işletmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde analiz edebilme; alanına ilişkin verileri ve faaliyetleri ve raporlayabilme ve planlama yetkinliği; sigorta ve bireysel emeklilik şirketleri yöneticiliği yapacak uzmanlık sahibi olma,
P.4.1) Sigorta kapsamında kurulan işletmelerin stratejik amaçlarını, genel işleyişini ve operasyonel boyutlarını kavrama |
P.4.2) Sigorta işletmelerinin çalışmalarını uluslararası düzeyde analiz edebilecek donanıma sahip olma |
P.4.3) Her türlü raporlama ve planlama faaliyetlerinin özümsenmesi |
P.4.4) Alanına ilişkin uzmanlık yapacak bilgi ve yetenek düzeyine sahip olma |
P.4.5) Yöneticilik vasıflarının belirlenmesi ve bu vasıfların geliştirilmesi |
|
P8) İşletmenin çeşitli alanlarında kullanılan yönetim bilgi sistemleri ve bilişim uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma ve sigortacılıkta kullanılan yazılım ve teknolojileri etkili bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olma
P.8.1) Alanına ilişkin gerekli yönetim bilişim sistemlerini öğrenme ve kullanabilme |
P.8.2) Gerekli teknolojik birikime sahip olma |
P.8.3) Sigortacılıkta kullanılan başlıca yazılımları öğrenme |
P.8.4) Alana ilişkin yeter düzeyde bilgi ve iletişim teknolojilerinden faydalanabilme |
P.8.5) Bilgisayar ve gerekli paket program kullanım becerisine sahip olabilme |
|
P9) Sigorta branşları bazında uygulamaya yönelik bilgi ve beceri sahibi olma; Sigorta ve bireysel emeklilik hizmetlerini etkin bir şekilde pazarlamaya yetkinlik kazanma;Sigorta ve sosyal güvenlik kurumlarında fon yöneticiliği ve finansal danışmanlık yapabilecek ve yeni araçlar üretebilecek teknik kapasiteye sahip olma,
P.9.1) Sosyal sigorta alanında fonların toplanması, dağıtılması ve hesaplanması konusunda ön bilgi sahibi olma ve fonların yönetimine ilişkin etkin araçların kavranması |
P.9.2) Bireysel emeklilik sisteminin kavranması |
P.9.2) Sigorta hizmetlerinin sunumu ve bireylere katkılarının belirlenmesi konusunun kavranması |
P.9.4) Alana ilişkin pazarlama faaliyetlerini anlama, kavrama ve uygulama yetisine sahip olma |
P.9.5) Sigorta branşları bazında fiyatlandırma,poliçelendirme, genel şartları,tahsilat ve vadelendirme ile satış öğrenme |
P.9.6) Branş bazında acente kazanç ve sorumlulukları ile branş bazında hasar tespit ve takibini öğrenme |
|
P10) Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme
P.10.1) Farklı disiplilnler arasındaki farkı bulabilme |
P.10.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme |
P.10.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme |
P.10.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme |
P.10.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme |
P.10.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme |
|
|
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) |
P1) Sigortacılık ve Sosyal Güvenlik alanlarının başlıca teorilerine ve terminolojisine hakim olmak, alanın hukuki ve yasal boyutlarını uygulayacak düzeyde öğrenmek,
P.1.1) Sosyal sigortanın başlıca terminolojisine hakim olma |
P.1.2) Özel ve kamu sigortalarının terminolojisine hakim olma |
P.1.3) Sosyal sigortalara ilişkin güncel gelişmeleri takip etme |
P.1.4) Sosyal güvenlik teorisini kavrama ve özümseme |
P.1.5) Alana ilişkin yasal düzenlemelerin kavranması |
P.1.6) Hukuki ve yasala düzenlemelerin kavranması ve uygulama açısından değerlendirilmesi |
|
P2) Sigortacılık ve Sosyal Güvenlik alanlarında ortaya çıkabilecek problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi; çözüme dönük kararlar için uygun kalitatif ve kantitatif teknikleri kullanma, değerlendirme ve uygulama,
P.2.1) Sigorta şirketlerinin genel yapıları hakkında fikir edinmek |
P.2.2) Öncü sigorta işletmelerinin işleyiş yapıları özgün bilgi sahibi olmak |
P.2.3) Pazar payları ve faaliyet dağılımlarına göre sigorta işletmelerinin genel durumuna hakim olmak |
P.2.4) Özellikle yakın geçmiş de dahil olmak üzere aracı sigorta işletmelerinin gelişimi hakkında fikir sahibi olmak |
|
P3) İşletmeciliğin temel kavramlarını öğrenme ve anlama; işletmenin temel fonksiyonları olan yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finans vb. alanlarının en az birinde uzmanlaşmanlık düzeyinde bilgiye sahip olma,
P.3.1) İşletme alanına ilişkin temel kavramları öğrenir, kavrar, uygular ve analiz eder |
P.3.2) Yönetim bilimleri kavram ve terminolojisine hakim olur, kavrar, uygular ve analiz eder |
P.3.3) Üretim ve pazarlama alanındaki teknikleri öğrenir, kavrar, uygular ve analiz eder |
P.3.4) Muhasebe ve finansal alanlarda çözümleme yapabilecek teknikleri öğrenir, kavrar, uygular ve analiz eder. |
P.3.5) Ekonomik gelişmelerin takibini yapabilir |
P.3.6) Sigortacılık sektöründeki faaliyetlerin muhasebeleştirilmesinde kullanılan hesapları ve bu hesapların kullanışını öğrenir. |
P.3.7) Sigortacılık sektörüne özgü muhasebeleştirme uygulamalarını işleyişini öğrenir ve uygulayabilir. |
P.3.8) Sigortacılık sektöründeki işletmelerde ay sonlarında ve yıl sonlarında yapılması gereken muhasebe kayıtlarını öğrenir ve uygulayabilir. |
P.3.9) Sigortacılık sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin finansal tablolarını yorumlayabilir. |
|
P4) Sigorta ve Emeklilik işletmelerinin stratejik, taktik ve operasyonel boyutlarına hâkim olma ve bu işletmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde analiz edebilme; alanına ilişkin verileri ve faaliyetleri ve raporlayabilme ve planlama yetkinliği; sigorta ve bireysel emeklilik şirketleri yöneticiliği yapacak uzmanlık sahibi olma,
P.4.1) Sigorta kapsamında kurulan işletmelerin stratejik amaçlarını, genel işleyişini ve operasyonel boyutlarını kavrama |
P.4.2) Sigorta işletmelerinin çalışmalarını uluslararası düzeyde analiz edebilecek donanıma sahip olma |
P.4.3) Her türlü raporlama ve planlama faaliyetlerinin özümsenmesi |
P.4.4) Alanına ilişkin uzmanlık yapacak bilgi ve yetenek düzeyine sahip olma |
P.4.5) Yöneticilik vasıflarının belirlenmesi ve bu vasıfların geliştirilmesi |
|
P5) Çok kültürlü ortamda ve disiplinler arası çalışabilme becerisi, yabancı dil kullanarak mesleki bilgilere ulaşma, güncel bilgilerin takibi, yerli ve yabancı iş çevreleri ile iletişimin sağlanması,
P.5.1) Kültür ve etik konularının detaylı öğrenimi ve disiplinler arası etkileşimin kavranması |
P.5.2) Kültürel farklılıkların sosyal sigortalardaki etkilerini gözlemlemek |
P.5.3) En az bir yabancı dili öğrenme ve iyi derecede kullanma |
P.5.4) Alana ilişkin verileri diğer dillerde okuyup anlayabilme |
P.5.5) Alana ilişkin verileri diğer diller vasıtası ile iletişimde kullanabilme |
|
P6) Mesleki ve sosyal hayatında başarı sağlayacak şekilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olma, dilin iyi kullanımı yoluyla başarılı iletişim kurabilme
P.6.1) Sosyal sigortacılığa ilişkin sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim becerisine sahip olabilmek |
P.6.2) Mesleki bilgilerin toplanması, güncel bilgilerin takibi, yerli ve yabancı finansal gelişmeleri takip edebilmek |
P.6.3) Sigortacılık ve sosyal güvenlikteki iletişim kanalarına hâkim olmak |
|
P7) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci içerisinde etkin çalışabilme becerisi, özgüven ve girişim yeteneği kazanma, takım çalışması oluşturabilme, yöneticilik ve girişimcilik vasıflarını kazanmak ve başarı ile uygulamak
P.7.1) Sosyal girişim, özgüven, işbirliği ve etik konularının uygulamaya yönelik örnekleri kavrar |
P.7.2) Etkin iş yapabilme yeteneğinin kazandırılması |
P.7.3) Alana ilişkin etik konuların belirlenmesi |
P.7.4) Takım çalışması bilincinin yerleştirilmesi |
P.7.4) Alana ilişkin yöneticilik uygulamalarının incelenmesi |
P.7.6) Sigorta kurumlarının başarı ile yönetilmesi için gerekli değerlendirmelerin yapılması |
P.7.7) Girişimcilik vizyonunun geliştirilmesi |
|
P8) İşletmenin çeşitli alanlarında kullanılan yönetim bilgi sistemleri ve bilişim uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma ve sigortacılıkta kullanılan yazılım ve teknolojileri etkili bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olma
P.8.1) Alanına ilişkin gerekli yönetim bilişim sistemlerini öğrenme ve kullanabilme |
P.8.2) Gerekli teknolojik birikime sahip olma |
P.8.3) Sigortacılıkta kullanılan başlıca yazılımları öğrenme |
P.8.4) Alana ilişkin yeter düzeyde bilgi ve iletişim teknolojilerinden faydalanabilme |
P.8.5) Bilgisayar ve gerekli paket program kullanım becerisine sahip olabilme |
|
P9) Sigorta branşları bazında uygulamaya yönelik bilgi ve beceri sahibi olma; Sigorta ve bireysel emeklilik hizmetlerini etkin bir şekilde pazarlamaya yetkinlik kazanma;Sigorta ve sosyal güvenlik kurumlarında fon yöneticiliği ve finansal danışmanlık yapabilecek ve yeni araçlar üretebilecek teknik kapasiteye sahip olma,
P.9.1) Sosyal sigorta alanında fonların toplanması, dağıtılması ve hesaplanması konusunda ön bilgi sahibi olma ve fonların yönetimine ilişkin etkin araçların kavranması |
P.9.2) Bireysel emeklilik sisteminin kavranması |
P.9.2) Sigorta hizmetlerinin sunumu ve bireylere katkılarının belirlenmesi konusunun kavranması |
P.9.4) Alana ilişkin pazarlama faaliyetlerini anlama, kavrama ve uygulama yetisine sahip olma |
P.9.5) Sigorta branşları bazında fiyatlandırma,poliçelendirme, genel şartları,tahsilat ve vadelendirme ile satış öğrenme |
P.9.6) Branş bazında acente kazanç ve sorumlulukları ile branş bazında hasar tespit ve takibini öğrenme |
|
P10) Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme
P.10.1) Farklı disiplilnler arasındaki farkı bulabilme |
P.10.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme |
P.10.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme |
P.10.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme |
P.10.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme |
P.10.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme |
|
|
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
P1) Sigortacılık ve Sosyal Güvenlik alanlarının başlıca teorilerine ve terminolojisine hakim olmak, alanın hukuki ve yasal boyutlarını uygulayacak düzeyde öğrenmek,
P.1.1) Sosyal sigortanın başlıca terminolojisine hakim olma |
P.1.2) Özel ve kamu sigortalarının terminolojisine hakim olma |
P.1.3) Sosyal sigortalara ilişkin güncel gelişmeleri takip etme |
P.1.4) Sosyal güvenlik teorisini kavrama ve özümseme |
P.1.5) Alana ilişkin yasal düzenlemelerin kavranması |
P.1.6) Hukuki ve yasala düzenlemelerin kavranması ve uygulama açısından değerlendirilmesi |
|
P2) Sigortacılık ve Sosyal Güvenlik alanlarında ortaya çıkabilecek problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi; çözüme dönük kararlar için uygun kalitatif ve kantitatif teknikleri kullanma, değerlendirme ve uygulama,
P.2.1) Sigorta şirketlerinin genel yapıları hakkında fikir edinmek |
P.2.2) Öncü sigorta işletmelerinin işleyiş yapıları özgün bilgi sahibi olmak |
P.2.3) Pazar payları ve faaliyet dağılımlarına göre sigorta işletmelerinin genel durumuna hakim olmak |
P.2.4) Özellikle yakın geçmiş de dahil olmak üzere aracı sigorta işletmelerinin gelişimi hakkında fikir sahibi olmak |
|
P3) İşletmeciliğin temel kavramlarını öğrenme ve anlama; işletmenin temel fonksiyonları olan yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finans vb. alanlarının en az birinde uzmanlaşmanlık düzeyinde bilgiye sahip olma,
P.3.1) İşletme alanına ilişkin temel kavramları öğrenir, kavrar, uygular ve analiz eder |
P.3.2) Yönetim bilimleri kavram ve terminolojisine hakim olur, kavrar, uygular ve analiz eder |
P.3.3) Üretim ve pazarlama alanındaki teknikleri öğrenir, kavrar, uygular ve analiz eder |
P.3.4) Muhasebe ve finansal alanlarda çözümleme yapabilecek teknikleri öğrenir, kavrar, uygular ve analiz eder. |
P.3.5) Ekonomik gelişmelerin takibini yapabilir |
P.3.6) Sigortacılık sektöründeki faaliyetlerin muhasebeleştirilmesinde kullanılan hesapları ve bu hesapların kullanışını öğrenir. |
P.3.7) Sigortacılık sektörüne özgü muhasebeleştirme uygulamalarını işleyişini öğrenir ve uygulayabilir. |
P.3.8) Sigortacılık sektöründeki işletmelerde ay sonlarında ve yıl sonlarında yapılması gereken muhasebe kayıtlarını öğrenir ve uygulayabilir. |
P.3.9) Sigortacılık sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin finansal tablolarını yorumlayabilir. |
|
P4) Sigorta ve Emeklilik işletmelerinin stratejik, taktik ve operasyonel boyutlarına hâkim olma ve bu işletmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde analiz edebilme; alanına ilişkin verileri ve faaliyetleri ve raporlayabilme ve planlama yetkinliği; sigorta ve bireysel emeklilik şirketleri yöneticiliği yapacak uzmanlık sahibi olma,
P.4.1) Sigorta kapsamında kurulan işletmelerin stratejik amaçlarını, genel işleyişini ve operasyonel boyutlarını kavrama |
P.4.2) Sigorta işletmelerinin çalışmalarını uluslararası düzeyde analiz edebilecek donanıma sahip olma |
P.4.3) Her türlü raporlama ve planlama faaliyetlerinin özümsenmesi |
P.4.4) Alanına ilişkin uzmanlık yapacak bilgi ve yetenek düzeyine sahip olma |
P.4.5) Yöneticilik vasıflarının belirlenmesi ve bu vasıfların geliştirilmesi |
|
P5) Çok kültürlü ortamda ve disiplinler arası çalışabilme becerisi, yabancı dil kullanarak mesleki bilgilere ulaşma, güncel bilgilerin takibi, yerli ve yabancı iş çevreleri ile iletişimin sağlanması,
P.5.1) Kültür ve etik konularının detaylı öğrenimi ve disiplinler arası etkileşimin kavranması |
P.5.2) Kültürel farklılıkların sosyal sigortalardaki etkilerini gözlemlemek |
P.5.3) En az bir yabancı dili öğrenme ve iyi derecede kullanma |
P.5.4) Alana ilişkin verileri diğer dillerde okuyup anlayabilme |
P.5.5) Alana ilişkin verileri diğer diller vasıtası ile iletişimde kullanabilme |
|
P6) Mesleki ve sosyal hayatında başarı sağlayacak şekilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olma, dilin iyi kullanımı yoluyla başarılı iletişim kurabilme
P.6.1) Sosyal sigortacılığa ilişkin sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim becerisine sahip olabilmek |
P.6.2) Mesleki bilgilerin toplanması, güncel bilgilerin takibi, yerli ve yabancı finansal gelişmeleri takip edebilmek |
P.6.3) Sigortacılık ve sosyal güvenlikteki iletişim kanalarına hâkim olmak |
|
P7) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci içerisinde etkin çalışabilme becerisi, özgüven ve girişim yeteneği kazanma, takım çalışması oluşturabilme, yöneticilik ve girişimcilik vasıflarını kazanmak ve başarı ile uygulamak
P.7.1) Sosyal girişim, özgüven, işbirliği ve etik konularının uygulamaya yönelik örnekleri kavrar |
P.7.2) Etkin iş yapabilme yeteneğinin kazandırılması |
P.7.3) Alana ilişkin etik konuların belirlenmesi |
P.7.4) Takım çalışması bilincinin yerleştirilmesi |
P.7.4) Alana ilişkin yöneticilik uygulamalarının incelenmesi |
P.7.6) Sigorta kurumlarının başarı ile yönetilmesi için gerekli değerlendirmelerin yapılması |
P.7.7) Girişimcilik vizyonunun geliştirilmesi |
|
P9) Sigorta branşları bazında uygulamaya yönelik bilgi ve beceri sahibi olma; Sigorta ve bireysel emeklilik hizmetlerini etkin bir şekilde pazarlamaya yetkinlik kazanma;Sigorta ve sosyal güvenlik kurumlarında fon yöneticiliği ve finansal danışmanlık yapabilecek ve yeni araçlar üretebilecek teknik kapasiteye sahip olma,
P.9.1) Sosyal sigorta alanında fonların toplanması, dağıtılması ve hesaplanması konusunda ön bilgi sahibi olma ve fonların yönetimine ilişkin etkin araçların kavranması |
P.9.2) Bireysel emeklilik sisteminin kavranması |
P.9.2) Sigorta hizmetlerinin sunumu ve bireylere katkılarının belirlenmesi konusunun kavranması |
P.9.4) Alana ilişkin pazarlama faaliyetlerini anlama, kavrama ve uygulama yetisine sahip olma |
P.9.5) Sigorta branşları bazında fiyatlandırma,poliçelendirme, genel şartları,tahsilat ve vadelendirme ile satış öğrenme |
P.9.6) Branş bazında acente kazanç ve sorumlulukları ile branş bazında hasar tespit ve takibini öğrenme |
|
P10) Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme
P.10.1) Farklı disiplilnler arasındaki farkı bulabilme |
P.10.2) Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme |
P.10.3) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme |
P.10.4) Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme |
P.10.5) Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme |
P.10.6) Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme |
|
|