Mütercim-Tercümanlık (İngilizce)
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Yabancı Diller Yüksekokulu
Mütercim-Tercümanlık (İngilizce) Programı
Ders Bolognaları
Yabancı Diller Yüksekokulu
Mütercim-Tercümanlık (İngilizce) Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İMT201 | Dilbilimine Giriş I | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 4 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | anlatım, soru-cevap, sunum, ödev, müzakere, önceden hazırlık |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yok |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Mehmet ÇELİK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Dilin özellikleri, dil bilgisi, dilbiliminin mahiyeti, dalları, dilbilim çalışmalarına yaklaşımlar ve ekoller incelenir. Seslerin özellikleri, seslerin fiziki temelleri, IPA sembolleri ve İngilizce için önemi, anlam değiştiren sesler ile değiştirmeyen sesler arasındaki farklar, ünlü ve ünsüz sesler, iki ve üç makamlı sesler ve telaffuz öğretimi üzerinde durulur. Daha sonra tonlama ve vurgulama, İngilizce iletişimi için önemi, yapı bilgisinde kelime parçaları, kökler ve ekler, yapım ve çekim ekleri tespit ederek ilk defa karşılaşılan kelimelerin anlamını sökme becerisi geliştirilir. Söz diziminde ise anlama ve anlatma kapasiteleri arasındaki fark, dilin hangi ölçüye göre tasvir edilmesi gerektiği, kelime, ifade, cümlelerin nasıl oluştuğu, kelimeleri öbekleme kuralları, söz dizimi teorileri derinlemesine tetkik edilir. Anlam biliminde ise iki temel konu ifade ve cümle anlamları vardır. Anlamın mahiyeti, anlam çeşitleri, anlam teorileri ve kelime öğretim yöntemleri sırasıyla verilir.
Dersin Amacı
Dilin ne olduğu, mahiyeti, dilbilimin ne olduğu, dilbilimine göre dili oluşturan ses, sesletim, IPA sembollerini, kelime yapısını, cümle yapısını ve kelime, ifade ve cümle temelinde anlamın nasıl oluştuğu hususunda bilgi ve yaklaşım yöntemi kazandırmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin tanıtımı, öğrencilerden beklenecek ders davranışları, ölçme yöntemi, ödevlerin nasıl yapılacağı, derste kullanılacak kaynak ve kitapların tanıtımı, yazılı ve elektronik veri tabanlarının tanıtımı yapılır. |
| 2 | DİL I Dilin özellikleri, dil bilgisi, dilbiliminin mahiyeti, dalları, dilbilim çalışmalarına yaklaşımlar ve ekoller incelenir. |
| 3 | DİL II Dilin tanımındaki farklılıkları nedenleri, şekil-anlam-kullanım ilişkisi, sözlü-yazılı dil farkı, dili inceleyen ekollerin farklılıkları, dilbilgisi çeşitleri tetkik edilir. |
| 4 | SES BİLGİSİ I Seslerin özellikleri, seslerin fiziki temelleri, IPA sembolleri ve İngilizce için önemi, anlam değiştiren sesler ile değiştirmeyen sesler arasındaki farklar tespit edilir. Fonetiğin dalları, sesin oluşum macerası, anlama değiştiren ve değiştirmeyen seslerin incelenmesi alt başlıklardır. |
| 5 | SES BİLGİSİ II Ses çıkarılmasında, yer, yöntem ve ses tellerinin katılıp katılmaması, ünlü ve ünsüzler, üç makamlı sesler, İngiliz-Amerikan telaffuz farklılıkları tanıtılır. |
| 6 | SESLETİM I Konuşmada seslerin yay yana gelmesindeki değişimler, ses değişmesi çeşitleri, ses kaybı, kaynaştırma sesi eklenmesi, İngilizce çoğul eklerinin hangi ortamda farklı sesletime tabi tutulacağı örnekleriyle ve öğrencilerin katılımı ile kazanılır. |
| 7 | SESLETİM II Hece ve kelime temelinde sesletim ve vurgulamanın nasıl olacağı, vurgusuz hecelerin nasıl şekil alacağı, ünsüz seslerin bir kelime ve hecede yan yana gelme kuralları, Türkçede ve diğer dillerde bu olgunun nasıl gerçekleştiği, yanlış vurgunın anlaşılmazlığa yol açabileceği, cümlelerde gözlenen vurgu çeşitleri anlatılır, örneklendirilir ve öğrencilerden icra yapmaları beklenir. Tonlama çeşitleri ve iletişimde yaptığı katkı incelenir. |
| 8 | KELİME YAPISI I Kelime ve morfem ilişkisi, kelimeler kullanımda hangi görevleri yüklenirler, morfem çeşitleri, dilin morfemler aracılığı ile yeni sözcük üretme kabiliyeti, dil kullanıcılarının morfemik becerisi ne anlama gelir konuları işlenir. |
| 9 | KELİME YAPISI II Yeni kelime yapımı konusundaki morfem ayrımı, kelime üretme kuralları, yaygın olanları ve istisnaları, bazı eklerin yaygın olanların dışında anlam kazanabileceği huşuları örneklerle, hem İngilizceden hem Türkçeden, incelenir. |
| 10 | SÖZDİZİMİ I Cümlenin mahiyeti, her iletişim öğesinde cümle kurallarının geçerli olup olmadığı, cümleyi anlamakla üretmek arasındaki farkın, okur yazarlık bakımından mütalaa edilmesi, derin ve yüzey yapılarının gerçekliği, kelime dizim kuralları anlatılır. |
| 11 | SÖZDİZİMİ II Kelimelerin yan yana gelerek ifade oluşturması, ifadeleri birleşerek cümleyi oluşturması konuları uygulamalı ve kuramsal işlenir. Cümle bileşenlerini en az kuralla izah konusundaki kuramlar ve bunların sorunlu cümleleri nasıl izah edebileceği hususları örneklerle anlatılır. |
| 12 | ANLAM I Anlam bilimin mahiyeti, daha önce incelenen dilin cepheleri ile ilişkisi, şekil anlam ilişkisinin temelleri ve anlam değişkenliğinin nedenleri, anlam çeşitleri, temel ve yan anlamların tayininde özellikler, sözlük ve dolaylı anlamların nasıl işlediği hususuları tetkik edilir. |
| 13 | ANLAM II Cümle anlamının her zaman onu oluşturan kelimelerin sözlük anlamları ile izah edilemeyeceği, deyimsel anlamların yaygınlığı ve iletişime katkısı, kelime ve cümle temelinde anlamların farklılığı derinlemesine incelenir. |
| 14 | GÖZDEN GEÇİRME Dönem boyunca işlenen konular sentez halinde anlatılır. İşlenen konuların başka açılardan değerlendirilmesi ihtimali öğrenci görüşleri ile geliştirilir. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Çelik, M (2007) Linguistics for Students of English I. Ankara: EDM. |
| Finegan, E. & Besnier, N. (1989) Language: its structure and use. San Diego: Harcourt Brace. | |
| Halliday, M.A.K. (2003) On language and linguistics. London Continuum. | |
| Lyons, J. (1981) Language and linguistics: An introduction. Cambridge: CUP. | |
| Roach, P. (2000) English phonetics and phonology. Cambridge: CUP. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Projeler | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
