Mütercim-Tercümanlık (İngilizce)
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Yabancı Diller Yüksekokulu
Mütercim-Tercümanlık (İngilizce) Programı
Ders Bolognaları
Yabancı Diller Yüksekokulu
Mütercim-Tercümanlık (İngilizce) Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İMT105 | Okuma Becerisi I | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 4 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Mehmet Emre ALTINBAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Metin örgüleri, okuma tür ve teknikleri, satır arası okuma, yüzünden ve derinden okuma başlıkları çeşitli disiplinlere ait metinlerde incelenir.
Dersin Amacı
Gerçek metinler aracılıyla öğrencilerin okuma ve anlama becerilerinin geliştirilmesi hedeflenir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Oryantasyon (Okutulacak ders materyallerinin, kütüphane ve sosyal tesislerin tanıtımı). Öğrencilerin dersle ilgili sorularının cevaplanması. Öğrencilerin seviyelerinin belirlenme uğraşısı |
| 2 | Eleştirel okuma nedir? Ders kitabından ilk makalenin bazı kısımlarının yüksek sesle bazı kısımlarının sessiz okunması. Ancak okumadan önce makalenin başlığından ve resimlerinden yararlanarak makalenin içerğinin tahmini. Okumanın sadece sembolleri seslendirmek değil o sembollerin aktarmak istediği anlamı ve mesajı kavratma |
| 3 | Anlamak üzere okumak: temel anlama becerileri üzerine egzersizler. Makaleyi tam anlamak için sözcükleri bilmek gerektiği ancak bütün sözcüklerin bilinmesine gerek olmağı birçok sözcüğün anlamının bağlamdan çıkarılabileceği sadece anahtar sözcükler için sözlüğe bakmak gerektiğinin uygulamalı olarak gösterimi |
| 4 | Ana fikri ve yazarın amacını anlama. Makalenin paragraf paragraf okunup irdelenmesi. Konuya ilişkin değişik görüşlerin tartışılması ve ana fikrinin bulunması için değişik görüşlerin ortaya konması |
| 5 | Satır aralarını okumak: sağlıklı çıkarımlarda bulunabilmek. Bilinmeyen sözcüklerin anlamının sağlıklı çıkarım için bağlamın öneminin vurgulanması. Sözcük bilgisi yanında, sözcüklerin ilişkisi, değişik biçimde kullanımı ve sözcüklerin anlamını değiştiren önekler ve soneklerin öneminin uygulamalı gösterimi. Yeni bir sözcük öğrenirken onun varsa tüm türlerinin-isim, sıfat zarf vs.nin öğretimi. Buna ilişkin alıştırmalar |
| 6 | Satır aralarını okumak: sağlıklı çıkarımlarda bulunabilmek. Bir önceki haftada belirtilen etkinliklerin devamı |
| 7 | Anlamı oluşturmada formun önemi. Bir şeyi söylemenin, bir fikri ifade etmenin bir çok yolunun olduğunun örneklenmesi. Aynı sözcüklerin kullanım ve bağlama bağlı olarak değişik anlamlara gelmesinin gösterimi. Bunun için öğrencilerin bazı sözcüklerin değişik anlamlarını görmeleri için sözlük kullanmaları. Anlatılanları uygulama |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Paragraf organizasyonunun çeşitleri. Bir metni oluşturan paragrafların dizim ve işlevlerinin farklılığının vurgulanması. Örneğin bir metindeki giriş paragrafıyla sonuç paragraflarının yerlerinin değiştirilmesi ya da karışık bir sırayla öğrencilere sunumu |
| 10 | Anlamı oluşturmada dilin önemi. Değişik yazarlardan alıntıların bu amaçla incelenmesi. Aynı hikaye ya da romanın değişik çevirmenler tarafından çevrilmiş bölümlerinin aynı amaçla incelenmesi |
| 11 | Bakış açısı ve ima. Bazı edebi metinler kullanarak metinde doğrudan söylenmediği halde, dolaylı olarak ifade ettiği noktaların örneklenmesi. "Animal Farm"ın örnek olarak incelenmesi. Sözcüklerin sözlük anlamları dışında nasıl değişik anlamlar ifade ettiği ve bunun bir eleştiri tekniği olarak kullanıldığı |
| 12 | Eleştirel okuma ve pratik uygulamalar 1 Seçilen edebi metinler dil, biçem ve anlam bakımından incelenerek çözümlenir. Aynı metine ilişkin öğrencilerin görüşlerinin alınması, eleştirel tartışmanın sağlanması |
| 13 | Eleştirel okuma ve pratik uygulamalar 2. Bir önceki haftadaki etkinliklere devam |
| 14 | Eleştirel okuma ve pratik uygulamalar 3. Bir önceki haftada yapılan etkinliklere devam |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Markstein,Linda & Hirasawa,Louise (1982) Expanding Reading Skills: Intermediate. Newbury House Pub. |
| Martin Montgomery (2006) Ways of Reading: Advanced Reading Skills for Students of English Literature. New York: Routledge. | |
| Zemach, Dorothy (2010) Building Academic Reading Skills. Michihan: MUP. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Projeler | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
