İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Yabancı Diller Yüksekokulu
Mütercim-Tercümanlık (İngilizce) Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
İMT103 Sözlü İletişim I 1 Güz 1 3+0+0 4 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Mehmet ÇELİK
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Konuşmanın neden ibaret olduğu anlatılır, sözlü iletişim çeşit ve türleri, mütercimleri ihtiyacı olan iletişim türleri incelenir, ve mütercimlik öğrencilere dilin sözlü iletişime tekabül eden kısımları üzerinde durulur.
Dersin Amacı
Öğrencinin sözlü çeviriye yönelik olarak sözlü iletişim becerilerini geliştirme ve söylem çözümlemesi becerisi kazandırmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 TANITIM: Tanışma, dersin tanıtımı, öğrencilerden beklenecek ders davranışları, ölçme yöntemi, ödevlerin nasıl yapılacağı, derste kullanılacak kaynak ve kitapların tanıtımı, yazılı ve elektronik veri tabanlarının tanıtımı yapılır.
2 KİŞİSEL BİLGİ EDİNME İletişimi oluşturan unsurlar, iletişimin önemi, beden dili, iletişim ve demokrasi, iletişimin uzun soluklu mesleklere katkısı hususlara değinilir. Daire içinde öğrenciler birbirlerini tanır. İsim soy isim, heceleme, memleket sorma, ailesi hakkında bilgi alma, aileyi tanıtma yapılır. Her öğrenci sınıftaki arkadaşlarını bu yolla tanır ve kişisel bilgi sorma ve söyleme becerileri geliştirilir.
3 SÖZLÜ İLETİŞİMDE DURAK Uzun cümlelerin söylenişinde nefes almak gerektiğinde uygun olan duraklar konusu işlenir. Durakların tespitinde dilbilgisi kurallarının neler olduğu anlatılır. Yazılı diyaloglarda alıştırma yapılır. Daire çizerek öğrenci partnerine ileride neler yapacağı hakkında bilgi alır ve uzun cümlelerde öğrenilen durakları yapıp yapmadığına partneri karar verir. Bu 5 ayrı partnerle, roller değişerek yapılır.
4 BİLGİ ALMA VE HECELEME Bölümü ve üniversiteyi tanıtma, bildik üniversitelerle karşılaştırma yapılır. Eğitim ve öğretime dair bilgiler soru, cevap, anlatım yöntemiyle konuşma derinleşir. Bu tarzda yeni partnerlerle devam eder. Sonrasında yazmaları istenir. Yazma işlemi peşinden yazıdaki kelimeleri partnerinin hecelemesi istenir ve karşılıklı devam eder.
5 OKUMA ve KONUŞMA ve IPA Sınıfta öğrenciye metin dağıtılır ve incelenmesi istenir. Sözlük yardımı ile bilinmeyen kelimeler ve telaffuz aşinalığı sağlanır. Öğrenci arkadaşına metni sesli okur, aynı anda. Uzun cümlelerde durak yapılacak kısımlar, dilbilgisi ve nefes alma becerisi ile birlikte okunur. Tereddütler giderilir. Daire halinde her öğrenci arkadaşına metni anlatı ve arkadaşının sorusuna cevap verir. Diyalog yeni partnerle devam eder. Bu yolla kısa hafıza güçlendirilir ve söyleme hızı ve miktarı artar.
6 KONUŞMA ve IPA (TELAFFUZ) İleri seviyede güncel gazete makaleleri okunur, telaffuz incelemesi yapılır, ikili öbekler halinde anlatılır ve tartışılır. Bu anlatım ve tartışma 4 ayrı öbekle devam eder. Metinler uygun durak yapılarak sınıf arkadaşına okunur ve önceki derslerde incelenen hususlar hatırlanır. Her öğrenci eldeki metni IPA sembolleri ile yazar. Yeni öbekler oluşturarak özet ve tartışma yapılır. Konuşma esnasında pause-fillers, ah, yes, ok, really gibi ifadelerin kullanılmasına özen gösterilir.
7 WATCH, WRITE, SPEAK A passage is given and students are asked to re-write it in IPA symbols. Using dictionaries and peer help corrections are made. Difficulties arising from morphosyntactic clitics such as go-es, play-s are discussed for pronunciation and symbol writing. A video recording on current affairs is used for listening and comprehension. Following a written summary, they form pairs and carry out monologue with their partners. Then they do interviews with their partners to elicit information over the video. Finally, they write up an interview dialogue covering the areas mentioned in the video.
8 WATCH, QUESTION, WRITE, ORAL CO-CONSTRUCTION Procedure explained. Half the class taken out while the other half watch video, twice, taking notes. A current affairs video 7-8 minutes watched. Once invited in, they pose question to those who viewed video, getting info. Repeated several times, they write down what they have understood and constructed. Papers exchanged for peer error correction. They re-write the story in IPA symbols. Inner-outer circle form partners and co-construct the story: one student utters a statement while the other complements it coherently and cohesively.
9 CÜMLEDE VURGU Evet/Hayır cevabını gerektiren sorularda cümle vurgusunun nerede olacağı, neden olacağı, cümlede haber değeri taşıyan unsurun nasıl tespit edileceği, dilbilgisi kurallarında yardım alarak, dersin konusunu oluşturur. Basılı malzemeden alıştırma yapılır. Öğrenciler öbek oluşturarak 5N1K soruları yöneltir, kişisel bilgi edinmek amacı ile. Hem soruda hem cevapta kuramsal bilginin uygulanıp uygulanamadığına bakılır. Mülakat örnekleri üzerinden vurgu tespiti yapılır ve role-play şeklinde simülasyon yapılır. Her öğrenci arkadaşını bu bakımdan değerlendirir ve yorum yapar. Fluency increasing activities and strategic competence What do you mean? Can you repeat please? Can you say that again please? I don't really understand! I didn't get it.
10 WORD STRESS Word stress explained. Certain multisyllabic words are chosen from listening text for students to identify stressed syllable. As part of developing pragmatic competence, ways of giving examples are introduced. An example of this is .... For instance, .... And as proof of that, .... Remember .... You only have to think of .... That is not what I mean. Listen: Imagine … Half the class taken out while the other half watch video, twice, taking notes. A current affairs video 7-8 minutes watched. Once invited in, they pose question to those who viewed video, getting info. Repeated several times, they write down what they have understood and constructed.
11 KONUŞMANIN BÜYÜK BİLEŞENLERİNİ ÇÖZME Konuşmanın nasıl başlatıldığı, konusu, amacı, konuşmanın nasıl bitirildiği. Video of 5 minutes is viewed. Students asked to note how speech began, topic, purpose and ended. A written summary involving the four phases, followed by oral narration. Question and answers for missing parts in the pair. IPA transcription of selected words. To promote pragmatic competence, initiation of dialogue, turn-taking, interruption, taking leave, bidding goodbye, concluding conversation.
12 TONIC STRESS Information Gap activity. Half the class get information sheet A and the other B. Members of the pair begin asking and getting answers to their questions. Tonic stress explained. Examples from audio recording. They are asked to do information gap activity again, placing emphasis on tonic stress: do and observe. For pragmatic competence, how an earlier comment is remembered to continue talk: Referring back to what you have said, … As I said at the beginning, .... In the first part of my talk, I said .... As I mentioned earlier, .... I told you a few minutes ago that ....
13 SHARING SOCIAL OCCASIONS Students come prepared to share a joke, pun, or interesting moment. First pair work, four-member group work. The best joke is shared before class for fun. Words & sentences selected subjected to word stress & tonic stress. Culture. Anglo-Saxon cultural sensitivities, communication patterns, social interaction introduced.
14 COMPLETING AN UNFINISHED SPEECH All students view a video on familiar topic for only introduction part. Pairs discuss how speech could possibly proceed. Suggestion, options, ideas. Video replayed fully to see how students faired in guessing the next content. IPA symbols from a listening text: dictation.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Celik, Mehmet (2001) Learning Stress and Intonation. Ankara: Gazi Kitabevi.
Davis, J. F. (1998) Phonetics and Phonology. Stuttgart: Elnst Klett Verlag
Ockenden, Michael (1986) Situational dialogues. London: Longman.
Orhan, Tomay. (2001) Academic Speaking Skills. New York: Blackswan.
Roach, P. (1983) English Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge U.P.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Ödev - -
Projeler - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 0 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 0
Toplam Yük / 30 0
Dersin AKTS Kredisi: 0