Psikoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PSS481 | Ebeveyn Olma ve Çocuk Yetiştirme Tutumları | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 3 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Yüz yüze öğretim tekniği ve anlatım tekniği kullanılmaktadır. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yok |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Petek BİLİM ARIKAN |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Petek BİLİM ARIKAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu ders ebeveyn olmanın psikolojik temellerini ve çocuk yetiştirme süreçlerini detaylı bir şekilde ele alarak aşağıdaki konuları kapsamaktadır.
Dersin Amacı
Bu ders, ebeveyn olmanın psikolojik, sosyolojik ve gelişimsel yönlerini anlamayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, ebeveynlik stilleri, stres ve travma ile baş etme mekanizmaları gibi konular ele alınacaktır. Ayrıca sağlıklı ebeveyn-çcouk ilişkilerinin nasıl desteklenebileceği ve aile yapısının ruhsal gelişim üzerindeki etkileri tartışılacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P10 | Karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemler ışığında ele alarak topluma hizmet kapsamında kültüre özgü pratik çözümler üretebilme becerisine sahiptir. | 3 |
| P11 | Psikolojinin temel alt alanları ile multidisipliner alanlar arasında etkileşim kurabilme becerisine sahiptir. | 2 |
| P12 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. | P.2.2 | 1 |
| Ö2 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | P.10.1 | 1 |
| Ö3 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | P.12.1 | 1 |
| Ö4 | Duygusal tepkileri ve sosyal ilişkileri gözlemleme yeteneği geliştirir. | P.12.3 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Aile Psikolojisinde Temel Kavramlar |
| 2 | Sağlıklı Ailelerin Özellikleri |
| 3 | Ailenin Yaşam Döngüsü |
| 4 | Çocuk, Ergen, Aile |
| 5 | Fonksiyonlarını Yerine Getirme Durumuna Göre Aile |
| 6 | Aile ve Hastalık |
| 7 | Aile Tutumlarının Çocuğun Ruhsal Gelişimi Üzerindeki Etkileri |
| 8 | Erken Dönem Anne-Bebek İlişkileri Ve Psikopatoloji Gelişimi Üzerine Etkileri |
| 9 | Ebeveyn Tutumlarının Psikopatolojiye Etkileri |
| 10 | Stres, Travma ve Aile |
| 11 | Travmatik Olaylara Bağlı Gelişebilecek Ruhsal Bozukluklar |
| 12 | Aile ve Şiddet |
| 13 | Boşanma |
| 14 | Aile Eğitimi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Aile Psikolojisi Prof.Dr. Gökay AKSARAY |
| Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi 1-2 Güncel Yaklaşımlar ve Temel Kavramlar |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 22 | 22 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 22 | 22 |
| Diğer | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P10 | P12 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. | 3 | - | 2 |
| Ö2 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | - | 2 | - |
| Ö3 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | 4 | - | - |
| Ö4 | Duygusal tepkileri ve sosyal ilişkileri gözlemleme yeteneği geliştirir. | - | 2 | 5 |
