İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
PSS431 Nöropsikoloji 4 Güz 7 3+0+0 3 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, soru-cevap, tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Petek BİLİM ARIKAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Petek BİLİM ARIKAN C-C123 [email protected] 7506
Dersin İçeriği
Bu ders, beynin yapısı ve işlevleri ile bilişsel süreçler ve davranış arasındaki ilişkiyi inceler. Nöropsikolojik değerlendirme yöntemleri, bellek, dikkat, yürütücü işlevler, dil, duygular ve nörodejeneratif hastalıklar ele alınır. Ayrıca, travmatik beyin hasarı, nöroplastisite ve nöropsikolojik rehabilitasyon konularına odaklanılır. Öğrenciler, nöropsikolojik bozuklukları anlamak ve değerlendirme süreçlerini kavramak için teorik ve uygulamalı bilgi edinir.
Dersin Amacı
Nöropsikoloji, beynin yapısı ve işlevleri ile bilişsel süreçler ve davranış arasındaki ilişkiyi inceleyen bir bilim dalıdır. Bu ders, sinir sistemi ve beyin bölgelerinin fonksiyonlarını, nöropsikolojik bozuklukları, değerlendirme yöntemlerini ve nöroplastisiteyi ele alarak öğrencilerin beyin-davranış ilişkisini kavramasını sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. 4
P2 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. 4
P3 Psikoloji alanı ile ilgili bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder, donanımlarıyla bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini yaratıcı, eleştirel ve dinamik bir şekilde sorgular ve yorum yapar. 3
P5 Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı/görsel kayıtları kullanarak yerli ve yabancı literatürü eleştirel düşünme becerisi ile takip eder. 3
P11 Psikolojinin temel alt alanları ile multidisipliner alanlar arasında etkileşim kurabilme becerisine sahiptir. 4
P12 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. P.1.1 1
Ö2 Mevcut psikoloji teorilerini ve kuramlarını birleştirerek yeni yaklaşımlar geliştirir ve psikolojik araştırmalar için yeni metodolojiler tasarlar. P.1.5 1
Ö3 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. P.2.3 1
Ö4 Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. P.2.4 1
Ö5 Psikoloji alanında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder ve bu bilgilere erişir ve bilgiyi anlama yeteneğini geliştirir ve temel kavramları kavrar. P.3.1 1
Ö6 Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. P.3.3 1
Ö7 Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. P.3.5 1
Ö8 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.5.3 1
Ö9 Psikoloji bilimi içerisindeki literatürü eleştirel düşünme becerisiyle takip eder ve bu kaynakları alanın gereksinimlerine göre değerlendirir. P.5.5 1
Ö10 Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. P.9.2 1
Ö11 Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.9.6 1
Ö12 Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder P.10.2 1
Ö13 Bilimsel yöntemlerle ele alınan problemlerin çözümlerini eleştirir ve gerektiğinde düzeltmeler yapar. P.10.6 1
Ö14 Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. P.11.1 1
Ö15 Temel alt alanlar ve multidisipliner alanlar arasındaki etkileşimi değerlendirir ve sonuçları anlar. P.11.5 1
Ö16 Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. P.12.2 1
Ö17 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal davranışlarını analiz eder, benzerlikleri ve farklılıkları belirler ve daha derin bir anlayış geliştirir. P.12.4 1
Ö18 İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. P.12.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Nöropsikolojinin Tarihsel Temeli
2 Nöropsikolojide Araştırma Yöntemleri ve Beyin Görüntüleme Teknikleri
3 Nöropsikolojide Ölçme Değerlendirme Yöntemleri
5 Sinir Hücrelerinin Yapısı ve İşlevleri
6 Genetik ve Epigenetik Mekanizmalar
7 Zar Potansiyelleri
8 Sinir Sisteminin Genel Organizasyonu
9 Otonom Sinir Sisteminin Yapısı ve İşlevleri
10 Dil ve Laterilizasyon
11 Duyguların Fizyolojisi ve Duygudurum Bozukluklukları
12 Duyguların Fizyolojisi ve Duygudurum Bozukluklukları
13 Bellek ve Bellek Bozuklukları
14 Bellek ve Bellek Bozuklukları
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Porter, B. E. (2011). Handbook of neuropsychology. San Diego: Elsevier
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 14 14
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 20 20
Diğer 1 14 14
Toplam İş Yükü: 138
Toplam Yük / 30 4,60
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P5 P9 P10 P11 P12
Ö1 Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. 3 3 3 3 - - 4 -
Ö2 Mevcut psikoloji teorilerini ve kuramlarını birleştirerek yeni yaklaşımlar geliştirir ve psikolojik araştırmalar için yeni metodolojiler tasarlar. 3 - - - - - - -
Ö3 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. 3 - 3 - - - 4 -
Ö4 Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. 3 3 3 - - - - -
Ö5 Psikoloji alanında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder ve bu bilgilere erişir ve bilgiyi anlama yeteneğini geliştirir ve temel kavramları kavrar. 3 - - 3 - - - -
Ö6 Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. - 3 - - - - - -
Ö7 Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. 3 3 3 - - - - -
Ö8 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - - - 3 - - - -
Ö9 Psikoloji bilimi içerisindeki literatürü eleştirel düşünme becerisiyle takip eder ve bu kaynakları alanın gereksinimlerine göre değerlendirir. 3 3 - - - - - -
Ö10 Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. - 3 3 - - - - -
Ö11 Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - - - - - - - -
Ö12 Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder 4 - - - - - - -
Ö13 Bilimsel yöntemlerle ele alınan problemlerin çözümlerini eleştirir ve gerektiğinde düzeltmeler yapar. - 4 - - - - - -
Ö14 Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. 3 - - - - - - -
Ö15 Temel alt alanlar ve multidisipliner alanlar arasındaki etkileşimi değerlendirir ve sonuçları anlar. - - - - - - 3 -
Ö16 Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. 3 - - - - - - -
Ö17 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal davranışlarını analiz eder, benzerlikleri ve farklılıkları belirler ve daha derin bir anlayış geliştirir. - - - - - - - -
Ö18 İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. - - - - - - - -