Psikoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PSS431 | Nöropsikoloji | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 3 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Petek BİLİM ARIKAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Petek BİLİM ARIKAN | C-C123 | [email protected] | 7506 |
Dersin İçeriği
Bu ders, beynin yapısı ve işlevleri ile bilişsel süreçler ve davranış arasındaki ilişkiyi inceler. Nöropsikolojik değerlendirme yöntemleri, bellek, dikkat, yürütücü işlevler, dil, duygular ve nörodejeneratif hastalıklar ele alınır. Ayrıca, travmatik beyin hasarı, nöroplastisite ve nöropsikolojik rehabilitasyon konularına odaklanılır. Öğrenciler, nöropsikolojik bozuklukları anlamak ve değerlendirme süreçlerini kavramak için teorik ve uygulamalı bilgi edinir.
Dersin Amacı
Nöropsikoloji, beynin yapısı ve işlevleri ile bilişsel süreçler ve davranış arasındaki ilişkiyi inceleyen bir bilim dalıdır. Bu ders, sinir sistemi ve beyin bölgelerinin fonksiyonlarını, nöropsikolojik bozuklukları, değerlendirme yöntemlerini ve nöroplastisiteyi ele alarak öğrencilerin beyin-davranış ilişkisini kavramasını sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. | 4 |
| P2 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. | 4 |
| P3 | Psikoloji alanı ile ilgili bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder, donanımlarıyla bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini yaratıcı, eleştirel ve dinamik bir şekilde sorgular ve yorum yapar. | 3 |
| P5 | Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı/görsel kayıtları kullanarak yerli ve yabancı literatürü eleştirel düşünme becerisi ile takip eder. | 3 |
| P11 | Psikolojinin temel alt alanları ile multidisipliner alanlar arasında etkileşim kurabilme becerisine sahiptir. | 4 |
| P12 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Mevcut psikoloji teorilerini ve kuramlarını birleştirerek yeni yaklaşımlar geliştirir ve psikolojik araştırmalar için yeni metodolojiler tasarlar. | P.1.5 | 1 |
| Ö3 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | P.2.3 | 1 |
| Ö4 | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. | P.2.4 | 1 |
| Ö5 | Psikoloji alanında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder ve bu bilgilere erişir ve bilgiyi anlama yeteneğini geliştirir ve temel kavramları kavrar. | P.3.1 | 1 |
| Ö6 | Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. | P.3.3 | 1 |
| Ö7 | Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. | P.3.5 | 1 |
| Ö8 | Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.5.3 | 1 |
| Ö9 | Psikoloji bilimi içerisindeki literatürü eleştirel düşünme becerisiyle takip eder ve bu kaynakları alanın gereksinimlerine göre değerlendirir. | P.5.5 | 1 |
| Ö10 | Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. | P.9.2 | 1 |
| Ö11 | Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.9.6 | 1 |
| Ö12 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder | P.10.2 | 1 |
| Ö13 | Bilimsel yöntemlerle ele alınan problemlerin çözümlerini eleştirir ve gerektiğinde düzeltmeler yapar. | P.10.6 | 1 |
| Ö14 | Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. | P.11.1 | 1 |
| Ö15 | Temel alt alanlar ve multidisipliner alanlar arasındaki etkileşimi değerlendirir ve sonuçları anlar. | P.11.5 | 1 |
| Ö16 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | P.12.2 | 1 |
| Ö17 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal davranışlarını analiz eder, benzerlikleri ve farklılıkları belirler ve daha derin bir anlayış geliştirir. | P.12.4 | 1 |
| Ö18 | İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | P.12.5 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Nöropsikolojinin Tarihsel Temeli |
| 2 | Nöropsikolojide Araştırma Yöntemleri ve Beyin Görüntüleme Teknikleri |
| 3 | Nöropsikolojide Ölçme Değerlendirme Yöntemleri |
| 5 | Sinir Hücrelerinin Yapısı ve İşlevleri |
| 6 | Genetik ve Epigenetik Mekanizmalar |
| 7 | Zar Potansiyelleri |
| 8 | Sinir Sisteminin Genel Organizasyonu |
| 9 | Otonom Sinir Sisteminin Yapısı ve İşlevleri |
| 10 | Dil ve Laterilizasyon |
| 11 | Duyguların Fizyolojisi ve Duygudurum Bozukluklukları |
| 12 | Duyguların Fizyolojisi ve Duygudurum Bozukluklukları |
| 13 | Bellek ve Bellek Bozuklukları |
| 14 | Bellek ve Bellek Bozuklukları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Porter, B. E. (2011). Handbook of neuropsychology. San Diego: Elsevier |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 14 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü: | 138 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,60 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P9 | P10 | P11 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | 4 | - |
| Ö2 | Mevcut psikoloji teorilerini ve kuramlarını birleştirerek yeni yaklaşımlar geliştirir ve psikolojik araştırmalar için yeni metodolojiler tasarlar. | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | 3 | - | 3 | - | - | - | 4 | - |
| Ö4 | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Psikoloji alanında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder ve bu bilgilere erişir ve bilgiyi anlama yeteneğini geliştirir ve temel kavramları kavrar. | 3 | - | - | 3 | - | - | - | - |
| Ö6 | Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. | - | 3 | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | - | - | - | 3 | - | - | - | - |
| Ö9 | Psikoloji bilimi içerisindeki literatürü eleştirel düşünme becerisiyle takip eder ve bu kaynakları alanın gereksinimlerine göre değerlendirir. | 3 | 3 | - | - | - | - | - | - |
| Ö10 | Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. | - | 3 | 3 | - | - | - | - | - |
| Ö11 | Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö12 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö13 | Bilimsel yöntemlerle ele alınan problemlerin çözümlerini eleştirir ve gerektiğinde düzeltmeler yapar. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
| Ö14 | Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö15 | Temel alt alanlar ve multidisipliner alanlar arasındaki etkileşimi değerlendirir ve sonuçları anlar. | - | - | - | - | - | - | 3 | - |
| Ö16 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö17 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal davranışlarını analiz eder, benzerlikleri ve farklılıkları belirler ve daha derin bir anlayış geliştirir. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö18 | İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - |
