Psikoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PSS382 | Bilişsel Davranışçı Terapiler | 3 | Bahar | 6 | 3+0+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Ali Metehan ÇALIŞKAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Ali Metehan ÇALIŞKAN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Dersin içeriği ve program akışı ders verenin değerlendirmesine ve sınıfın ihtiyaçlarına göre değişebilir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere bilişsel davranışçı terapi (BDT) bakış açısının temelini kazandırmaktır. Bu kapsamda, BDT'nin temel ilkeleri, terapötik ilişki, durum-düşünce-duygu-davranış arasındaki bağlantı, olgu formülasyonu ve ev ödevleri ile birlikte duygudurum bozukluklarının, kaygı bozukluklarının BDT bakış açısı ile kavramsallaştırılması anlatılacaktır. Teorik bilgiler sınıf içi rol oyunları, olgu analizleri ve olguların video gösterimi ile desteklenecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. | 3 |
| P2 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. | 2 |
| P5 | Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı/görsel kayıtları kullanarak yerli ve yabancı literatürü eleştirel düşünme becerisi ile takip eder. | 3 |
| P6 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen yetkinlik/yeterlilik, yararlı olmak ve zarar vermemek, sorumluluk, dürüstlük, insan haklarına saygı ve ayrımcılık yapmama etik ilkelerine bağlı kalır. | 3 |
| P10 | Karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemler ışığında ele alarak topluma hizmet kapsamında kültüre özgü pratik çözümler üretebilme becerisine sahiptir. | 3 |
| P12 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | P.1.2 | 1 |
| Ö2 | Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. | P.1.4 | 1 |
| Ö3 | Mevcut psikoloji teorilerini ve kuramlarını birleştirerek yeni yaklaşımlar geliştirir ve psikolojik araştırmalar için yeni metodolojiler tasarlar. | P.1.5 | 1 |
| Ö4 | Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. | P.1.6 | 1 |
| Ö5 | Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. | P.2.2 | 1 |
| Ö6 | Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.5.3 | 1 |
| Ö7 | Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. | P.6.2 | 1 |
| Ö8 | Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. | P.6.3 | 1 |
| Ö9 | Etik ilkelerin ve bağlılık gerekliliklerinin derinlemesine analizini yapar ve bu ilkeleri sorumlulukla uygular. | P.6.4 | 1 |
| Ö10 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | P.10.1 | 1 |
| Ö11 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | P.12.1 | 1 |
| Ö12 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | P.12.2 | 1 |
| Ö13 | Duygusal tepkileri ve sosyal ilişkileri gözlemleme yeteneği geliştirir. | P.12.3 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Bilişsel Davranış Terapisine Giriş |
| 2 | Tedaviye Genel Bakış ve Bilişsel Kavramsallaştırma |
| 3 | Değerlendirme Seansı ve İlk Terapi Seansının Yapısı |
| 4 | Davranışsal Etkinleştirme |
| 5 | İkinci Seans ve Sonrası: Yapı ve Biçim |
| 6 | Terapi Seanslarını Yapılandırmayla İlgili Problemler |
| 7 | Otomatik Düşünceleri Belirleme ve Duyguların Belirlenmesi |
| 8 | Otomatik Düşüncelerin Değerlendirilmesi ve Otomatik Düşünceleri Yanıtlama |
| 9 | Ara İnançları Belirleme ve Değiştirme |
| 10 | Temel İnançları Tanımlama ve Değiştirme |
| 11 | Bilişsel ve Davranışçı Tekniklere Ek Teknikler |
| 12 | İmgeleme ve Ödevler |
| 13 | Sonlandırma ve Geri Dönüşleri Önleme |
| 14 | Tedaviyi Planlama ve Terapideki Problemler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | (Primary Textbook) Beck, J. S. (2011). Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond (2nd Ed). NY: Guilford Publications. (Recommended Readings) Farmer, R. F., & Chapman, A. L. (2016). Behavioral interventions in cognitive behavior therapy: Practical guidance for putting theory into action (2nd ed.). Washington, DC: American Psychological Association. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P5 | P6 | P10 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | 3 | 3 | - | - | - | 3 |
| Ö2 | Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. | 3 | - | - | 3 | - | - |
| Ö3 | Mevcut psikoloji teorilerini ve kuramlarını birleştirerek yeni yaklaşımlar geliştirir ve psikolojik araştırmalar için yeni metodolojiler tasarlar. | - | 3 | - | - | - | - |
| Ö4 | Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. | - | - | - | 3 | 3 | - |
| Ö5 | Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. | 3 | - | - | - | - | 3 |
| Ö6 | Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | - | 3 | - | - | - | - |
| Ö7 | Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. | - | - | - | 3 | 3 | - |
| Ö8 | Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. | - | - | - | 3 | - | - |
| Ö9 | Etik ilkelerin ve bağlılık gerekliliklerinin derinlemesine analizini yapar ve bu ilkeleri sorumlulukla uygular. | - | - | - | 3 | - | - |
| Ö10 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | 3 | - | - | - | 3 | 3 |
| Ö11 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | 3 | - | - | - | - | 3 |
| Ö12 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | 3 | - | - | - | - | 3 |
| Ö13 | Duygusal tepkileri ve sosyal ilişkileri gözlemleme yeteneği geliştirir. | - | - | - | - | 3 | 3 |
