İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
PSS382 Bilişsel Davranışçı Terapiler 3 Bahar 6 3+0+0 3 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Ali Metehan ÇALIŞKAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Ali Metehan ÇALIŞKAN - [email protected]
Dersin İçeriği
Dersin içeriği ve program akışı ders verenin değerlendirmesine ve sınıfın ihtiyaçlarına göre değişebilir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere bilişsel davranışçı terapi (BDT) bakış açısının temelini kazandırmaktır. Bu kapsamda, BDT'nin temel ilkeleri, terapötik ilişki, durum-düşünce-duygu-davranış arasındaki bağlantı, olgu formülasyonu ve ev ödevleri ile birlikte duygudurum bozukluklarının, kaygı bozukluklarının BDT bakış açısı ile kavramsallaştırılması anlatılacaktır. Teorik bilgiler sınıf içi rol oyunları, olgu analizleri ve olguların video gösterimi ile desteklenecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. 3
P2 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. 2
P5 Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı/görsel kayıtları kullanarak yerli ve yabancı literatürü eleştirel düşünme becerisi ile takip eder. 3
P6 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen yetkinlik/yeterlilik, yararlı olmak ve zarar vermemek, sorumluluk, dürüstlük, insan haklarına saygı ve ayrımcılık yapmama etik ilkelerine bağlı kalır. 3
P10 Karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemler ışığında ele alarak topluma hizmet kapsamında kültüre özgü pratik çözümler üretebilme becerisine sahiptir. 3
P12 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. P.1.2 1
Ö2 Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. P.1.4 1
Ö3 Mevcut psikoloji teorilerini ve kuramlarını birleştirerek yeni yaklaşımlar geliştirir ve psikolojik araştırmalar için yeni metodolojiler tasarlar. P.1.5 1
Ö4 Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. P.1.6 1
Ö5 Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. P.2.2 1
Ö6 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.5.3 1
Ö7 Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. P.6.2 1
Ö8 Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. P.6.3 1
Ö9 Etik ilkelerin ve bağlılık gerekliliklerinin derinlemesine analizini yapar ve bu ilkeleri sorumlulukla uygular. P.6.4 1
Ö10 Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. P.10.1 1
Ö11 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. P.12.1 1
Ö12 Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. P.12.2 1
Ö13 Duygusal tepkileri ve sosyal ilişkileri gözlemleme yeteneği geliştirir. P.12.3 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Bilişsel Davranış Terapisine Giriş
2 Tedaviye Genel Bakış ve Bilişsel Kavramsallaştırma
3 Değerlendirme Seansı ve İlk Terapi Seansının Yapısı
4 Davranışsal Etkinleştirme
5 İkinci Seans ve Sonrası: Yapı ve Biçim
6 Terapi Seanslarını Yapılandırmayla İlgili Problemler
7 Otomatik Düşünceleri Belirleme ve Duyguların Belirlenmesi
8 Otomatik Düşüncelerin Değerlendirilmesi ve Otomatik Düşünceleri Yanıtlama
9 Ara İnançları Belirleme ve Değiştirme
10 Temel İnançları Tanımlama ve Değiştirme
11 Bilişsel ve Davranışçı Tekniklere Ek Teknikler
12 İmgeleme ve Ödevler
13 Sonlandırma ve Geri Dönüşleri Önleme
14 Tedaviyi Planlama ve Terapideki Problemler
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar (Primary Textbook) Beck, J. S. (2011). Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond (2nd Ed). NY: Guilford Publications. (Recommended Readings) Farmer, R. F., & Chapman, A. L. (2016). Behavioral interventions in cognitive behavior therapy: Practical guidance for putting theory into action (2nd ed.). Washington, DC: American Psychological Association.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 20 20
Diğer 1 10 10
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P5 P6 P10 P12
Ö1 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. 3 3 - - - 3
Ö2 Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. 3 - - 3 - -
Ö3 Mevcut psikoloji teorilerini ve kuramlarını birleştirerek yeni yaklaşımlar geliştirir ve psikolojik araştırmalar için yeni metodolojiler tasarlar. - 3 - - - -
Ö4 Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. - - - 3 3 -
Ö5 Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. 3 - - - - 3
Ö6 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - 3 - - - -
Ö7 Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. - - - 3 3 -
Ö8 Yararlı olmak, zarar vermemek ve insan haklarına saygı gösterme ilkelerini uygulamada bilinçlidir. - - - 3 - -
Ö9 Etik ilkelerin ve bağlılık gerekliliklerinin derinlemesine analizini yapar ve bu ilkeleri sorumlulukla uygular. - - - 3 - -
Ö10 Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. 3 - - - 3 3
Ö11 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. 3 - - - - 3
Ö12 Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. 3 - - - - 3
Ö13 Duygusal tepkileri ve sosyal ilişkileri gözlemleme yeteneği geliştirir. - - - - 3 3