İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
PSK221 Fizyolojik Psikoloji 2 Güz 3 3+0+0 3 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Ayşegül KART
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Ayşegül KART - [email protected]
Dersin İçeriği
Fizyolojik psikolojinin tarihçesi ve genel tanıtımı, Nöronlar ve işlevleri, Sinir sisteminin nöroanatomisi, Kimyasal maddelerin nörotransmisyon sürecine etkileri ve davranış, Fizyolojik psikolojide araştırma yöntemleri ve ilgili teknoloji, Hormonlar ve Davranış, Uyku ve biyolojik ritimler, Davranış bozuklukları, şizofreni ,Davranış bozuklukları, duygudurum bozuklukları ve kaygı, Nörolojik bozukluklar, Öğrenme ve bellek ,Duygular
Dersin Amacı
Dersin temel amacı insan davranışlarının altında yer alan fizyolojik ve nöroanatomik süreçleri anlamaktır. Bu bağlamda, biyolojik kontrol sistemleri, beyin anatomisi, hormonlar, üreme, vücut savunma mekanizmaları, duyu sistemi ve beden hareketlerinin kontrolü gibi konular ele alınacaktır. Ayrıca anormal davranışların tedavisinde kullanılan ilaç türlerin fizyolojik temelleri tartışılacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. 3
P4 Psikoloji alanında yapılan bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma teknikleri ve istatistiksel analiz becerilerine sahiptir. Alandaki ilgili istatistik programlarını (SPSS, AMOS, LİSREL vb.) kullanımına hakimdir. 3
P5 Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı/görsel kayıtları kullanarak yerli ve yabancı literatürü eleştirel düşünme becerisi ile takip eder. 3
P11 Psikolojinin temel alt alanları ile multidisipliner alanlar arasında etkileşim kurabilme becerisine sahiptir. 3
P12 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
P13 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. P.1.1 1
Ö2 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. P.1.2 1
Ö3 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. P.2.1 1
Ö4 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. P.2.3 1
Ö5 Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. P.2.4 1
Ö6 Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. P.3.2 1
Ö7 Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. P.4.1 1
Ö8 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.5.3 1
Ö9 Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. P.6.5 1
Ö10 Katıldığı eğitim etkinliklerini analiz eder, içeriklerini değerlendirir ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini eleştirir. P.7.3 1
Ö11 Akademik faaliyetlerde bireysel ve takım çalışmalarının önemini anlar ve bu tür işbirliği fırsatlarının değerini kavrar. P.8.1 1
Ö12 Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. P.9.5 1
Ö13 Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.9.6 1
Ö14 Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder P.10.2 1
Ö15 Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. P.11.1 1
Ö16 Psikoloji ve multidisipliner alanlardan gelen bilgileri sentezler ve yeni yaklaşımlar ve çözümler geliştirir. P.11.4 1
Ö17 Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. P.12.6 1
Ö18 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. P.13.1 1
Ö19 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.13.4 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Fizyolojik psikolojinin tarihçesi ve genel tanıtımı
2 Nöronlar ve işlevleri
3 Sinir sisteminin nöroanatomisi
4 Kimyasal maddelerin nörotransmisyon sürecine etkileri ve davranış
5 Fizyolojik psikolojide araştırma yöntemleri ve ilgili teknoloji
6 Hormonlar ve Davranış
7 Ara Sınav
8 Uyku ve biyolojik ritimler
9 Davranış bozuklukları, şizofreni
10 Davranış bozuklukları, duygudurum bozuklukları ve kaygı
11 Nörolojik bozukluklar
12 Öğrenme ve bellek
13 Duygular
14 Tekrar
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Carlson, N. R. (2014). Fizyolojik Psikoloji Davranışın Nörolojik Temelleri (8. Baskı).(Çev: Şahin, M.) ).Ankara: Nobel Yayıncılık. Yardımcı kitaplar: İrkeç, C., Yüksel, N. ve Karakaş, S. (2003). Beyin ve Nöropsikoloji Temel ve Klinik Bilimler. Çizgi Yayınevi: Ankara. Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık: Ankara.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 15 15
Diğer 2 8 16
Toplam İş Yükü: 125
Toplam Yük / 30 4,17
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1 Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. - - - - - - - - - - - - -
Ö2 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. - - - - - - - - - - - - -
Ö3 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. - - - - - - - - - - - - -
Ö4 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. - - - - - - - - - - - - -
Ö5 Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. - - - - - - - - - - - - -
Ö6 Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. - - - - - - - - - - - - -
Ö7 Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. - - - - - - - - - - - - -
Ö8 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - - - - - - - - - - - - -
Ö9 Etik ilkeleri yorumlayarak, uygulama alanlarında yeni yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir. - - - - - - - - - - - - -
Ö10 Katıldığı eğitim etkinliklerini analiz eder, içeriklerini değerlendirir ve bunların kişisel ve mesleki gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini eleştirir. - - - - - - - - - - - - -
Ö11 Akademik faaliyetlerde bireysel ve takım çalışmalarının önemini anlar ve bu tür işbirliği fırsatlarının değerini kavrar. - - - - - - - - - - - - -
Ö12 Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. - - - - - - - - - - - - -
Ö13 Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - - - - - - - - - - - - -
Ö14 Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder - - - - - - - - - - - - -
Ö15 Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. - - - - - - - - - - - - -
Ö16 Psikoloji ve multidisipliner alanlardan gelen bilgileri sentezler ve yeni yaklaşımlar ve çözümler geliştirir. - - - - - - - - - - - - -
Ö17 Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. - - - - - - - - - - - - -
Ö18 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. - - - - - - - - - - - - -
Ö19 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - - - - - - - - - - - -