Psikoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PSF102 | Felsefeye Giriş | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Felsefenin tanımı, konusu, yöntemi ve kaynakları, problemleri, bilgi teorisi, bilginin kaynagˆı, rasyonalizm (I·lkçagˆ rasyonalistleri ve yeniçagˆ rasyonalistleri), sansualizm, emprizm, intüisyonizm, bilginin degˆeri, dogˆmatizm, septisizm, rölativizm, pozitivizm, pragmatizm, mantıkçı pozitivizm ve I·slam düs¸üncesinde bilginin degˆeri. Bu bagˆlamda degˆis¸ik filozofların bu sorunlarla ilgili kaynak kitaplarının tanıtılması, ögˆrencilerle ilk kaynak bilgilerini bulus¸turma.
Dersin Amacı
Felsefe ile ilgili temel kavramları kapsamlı bir s¸ekilde ögˆrencilere ögˆretmek, Felsefenin temel sorunlarını ögˆrencilerle tartıs¸arak onların felsefi bakıs¸ açısını kazanmalarına yardımcı olmak, felsefi bir analiz ve sentez gücü kazandırıp, ögˆrencileri dogmatik yaklas¸ımlardan uzaklas¸tırıp eles¸tirel bir yaklas¸ımla sorunlarına bakmayı ögˆretmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. | 3 |
P2 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. | 4 |
P3 | Psikoloji alanı ile ilgili bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder, donanımlarıyla bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini yaratıcı, eleştirel ve dinamik bir şekilde sorgular ve yorum yapar. | 5 |
P4 | Psikoloji alanında yapılan bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma teknikleri ve istatistiksel analiz becerilerine sahiptir. Alandaki ilgili istatistik programlarını (SPSS, AMOS, LİSREL vb.) kullanımına hakimdir. | 4 |
P5 | Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı/görsel kayıtları kullanarak yerli ve yabancı literatürü eleştirel düşünme becerisi ile takip eder. | 3 |
P9 | Psikoloji ile ilgili güncel medyada yer alan bilgileri, kültürler arası yazınları eleştirel düşünme ve yaratıcı okuryazarlık becerisiyle analiz ve sentez eder. | 4 |
P10 | Karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemler ışığında ele alarak topluma hizmet kapsamında kültüre özgü pratik çözümler üretebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P12 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. | 4 |
P13 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | P.1.2 | 1 |
Ö2 | Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. | P.1.6 | 1 |
Ö4 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. | P.2.1 | 1 |
Ö5 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | P.2.3 | 1 |
Ö6 | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. | P.2.4 | 1 |
Ö7 | Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. | P.3.2 | 1 |
Ö8 | Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. | P.3.3 | 1 |
Ö9 | Bilimsel ve güncel bilgileri eleştirir, kaynakları değerlendirir ve bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini sorgular. | P.3.4 | 1 |
Ö10 | Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. | P.3.5 | 1 |
Ö11 | Bilgiyi dinamik bir şekilde sorgulayarak sürekli olarak güncel bilgilere erişim sağlar ve yorumlar yapar. | P.3.6 | 1 |
Ö12 | İstatistiksel analizlerin sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | P.4.4 | 1 |
Ö13 | Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. | P.5.2 | |
Ö14 | Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.5.3 | |
Ö15 | Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. | P.9.2 | 1 |
Ö16 | Medyada yer alan psikoloji bilgilerini analiz eder, kaynakları değerlendirir ve bilgilerin güvenilirliğini sorgular. | P.9.3 | 1 |
Ö17 | Kültürler arası yazıları birleştirerek yeni bakış açıları oluşturur | P.9.4 | 1 |
Ö18 | Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. | P.9.5 | 1 |
Ö19 | Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.9.6 | 1 |
Ö20 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder | P.10.2 | 1 |
Ö21 | Bilimsel analizlerden elde edilen bilgileri kullanarak yeni pratik çözümler üretir. | P.10.5 | 1 |
Ö22 | Bilimsel yöntemlerle ele alınan problemlerin çözümlerini eleştirir ve gerektiğinde düzeltmeler yapar. | P.10.6 | 1 |
Ö23 | İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | P.12.5 | 1 |
Ö24 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | P.13.2 | 1 |
Ö25 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. | P.13.3 | 1 |
Ö26 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | P.13.5 | 1 |
Ö27 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | P.13.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Felsefe Hakkında Genel Bilgiler |
2 | Felsefenin Temel Esasları |
3 | Felsefi Düs¸ünüs¸ün Özellikleri |
4 | Felsefenin Ana Meseleleri |
5 | Felsefenin Bölümleri |
6 | Felsefe Tarihinin Kaynakları |
7 | Bilgi ve Bilgi Çes¸itleri |
8 | Bilgi Felsefesi |
9 | Bilim Felsefesi |
10 | Varlık Felsefesi |
11 | Ahlak Felsefesi |
12 | Siyaset Felsefesi |
13 | Sanat Felsefesi |
14 | Din felsefesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Hüsameddin Erdem, Bazı Felsefe Meseleleri, Konya, 2009; Hüsameddin Erdem, Felsefeye Giris¸, Konya, 2013 Yardımcı kaynaklar: Ahmet Arslan, Felsefeye Giris¸, Ankara 2001 S.Hayri Bolay, Felsefeye Giris¸, Ankara 2010. |
2. BOLAY, Süleyman Hayri. Felsefeye Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları, 2019 | |
3. MENGÜŞOĞLU, Takiyettin, Felsefeye Giriş, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1983 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 6 (%) |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 54 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 19 | 19 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P9 | P10 | P12 | P13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö8 | Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö9 | Bilimsel ve güncel bilgileri eleştirir, kaynakları değerlendirir ve bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini sorgular. | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö10 | Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö11 | Bilgiyi dinamik bir şekilde sorgulayarak sürekli olarak güncel bilgilere erişim sağlar ve yorumlar yapar. | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö12 | İstatistiksel analizlerin sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö13 | Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. | - | - | - | - | 3 | - | - | - | - |
Ö14 | Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö15 | Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - |
Ö16 | Medyada yer alan psikoloji bilgilerini analiz eder, kaynakları değerlendirir ve bilgilerin güvenilirliğini sorgular. | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
Ö17 | Kültürler arası yazıları birleştirerek yeni bakış açıları oluşturur | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
Ö18 | Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - |
Ö19 | Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
Ö20 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder | - | - | - | - | - | - | 3 | - | - |
Ö21 | Bilimsel analizlerden elde edilen bilgileri kullanarak yeni pratik çözümler üretir. | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö22 | Bilimsel yöntemlerle ele alınan problemlerin çözümlerini eleştirir ve gerektiğinde düzeltmeler yapar. | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö23 | İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö24 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
Ö25 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
Ö26 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö27 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 |