İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
PSF102 Felsefeye Giriş 1 Bahar 2 3+0+0 3 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Felsefenin tanımı, konusu, yöntemi ve kaynakları, problemleri, bilgi teorisi, bilginin kaynagˆı, rasyonalizm (I·lkçagˆ rasyonalistleri ve yeniçagˆ rasyonalistleri), sansualizm, emprizm, intüisyonizm, bilginin degˆeri, dogˆmatizm, septisizm, rölativizm, pozitivizm, pragmatizm, mantıkçı pozitivizm ve I·slam düs¸üncesinde bilginin degˆeri. Bu bagˆlamda degˆis¸ik filozofların bu sorunlarla ilgili kaynak kitaplarının tanıtılması, ögˆrencilerle ilk kaynak bilgilerini bulus¸turma.
Dersin Amacı
Felsefe ile ilgili temel kavramları kapsamlı bir s¸ekilde ögˆrencilere ögˆretmek, Felsefenin temel sorunlarını ögˆrencilerle tartıs¸arak onların felsefi bakıs¸ açısını kazanmalarına yardımcı olmak, felsefi bir analiz ve sentez gücü kazandırıp, ögˆrencileri dogmatik yaklas¸ımlardan uzaklas¸tırıp eles¸tirel bir yaklas¸ımla sorunlarına bakmayı ögˆretmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. 3
P2 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. 4
P3 Psikoloji alanı ile ilgili bilimsel ve güncel gelişmeleri takip eder, donanımlarıyla bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini yaratıcı, eleştirel ve dinamik bir şekilde sorgular ve yorum yapar. 5
P4 Psikoloji alanında yapılan bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma teknikleri ve istatistiksel analiz becerilerine sahiptir. Alandaki ilgili istatistik programlarını (SPSS, AMOS, LİSREL vb.) kullanımına hakimdir. 4
P5 Psikoloji bilimi içerisindeki yazılı/görsel kayıtları kullanarak yerli ve yabancı literatürü eleştirel düşünme becerisi ile takip eder. 3
P9 Psikoloji ile ilgili güncel medyada yer alan bilgileri, kültürler arası yazınları eleştirel düşünme ve yaratıcı okuryazarlık becerisiyle analiz ve sentez eder. 4
P10 Karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemler ışığında ele alarak topluma hizmet kapsamında kültüre özgü pratik çözümler üretebilme becerisine sahiptir. 4
P12 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. 4
P13 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. P.1.2 1
Ö2 Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. P.1.4 1
Ö3 Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. P.1.6 1
Ö4 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. P.2.1 1
Ö5 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. P.2.3 1
Ö6 Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. P.2.4 1
Ö7 Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. P.3.2 1
Ö8 Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. P.3.3 1
Ö9 Bilimsel ve güncel bilgileri eleştirir, kaynakları değerlendirir ve bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini sorgular. P.3.4 1
Ö10 Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. P.3.5 1
Ö11 Bilgiyi dinamik bir şekilde sorgulayarak sürekli olarak güncel bilgilere erişim sağlar ve yorumlar yapar. P.3.6 1
Ö12 İstatistiksel analizlerin sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. P.4.4 1
Ö13 Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. P.5.2
Ö14 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.5.3
Ö15 Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. P.9.2 1
Ö16 Medyada yer alan psikoloji bilgilerini analiz eder, kaynakları değerlendirir ve bilgilerin güvenilirliğini sorgular. P.9.3 1
Ö17 Kültürler arası yazıları birleştirerek yeni bakış açıları oluşturur P.9.4 1
Ö18 Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. P.9.5 1
Ö19 Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.9.6 1
Ö20 Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder P.10.2 1
Ö21 Bilimsel analizlerden elde edilen bilgileri kullanarak yeni pratik çözümler üretir. P.10.5 1
Ö22 Bilimsel yöntemlerle ele alınan problemlerin çözümlerini eleştirir ve gerektiğinde düzeltmeler yapar. P.10.6 1
Ö23 İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. P.12.5 1
Ö24 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.13.2 1
Ö25 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. P.13.3 1
Ö26 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. P.13.5 1
Ö27 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. P.13.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Felsefe Hakkında Genel Bilgiler
2 Felsefenin Temel Esasları
3 Felsefi Düs¸ünüs¸ün Özellikleri
4 Felsefenin Ana Meseleleri
5 Felsefenin Bölümleri
6 Felsefe Tarihinin Kaynakları
7 Bilgi ve Bilgi Çes¸itleri
8 Bilgi Felsefesi
9 Bilim Felsefesi
10 Varlık Felsefesi
11 Ahlak Felsefesi
12 Siyaset Felsefesi
13 Sanat Felsefesi
14 Din felsefesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Hüsameddin Erdem, Bazı Felsefe Meseleleri, Konya, 2009; Hüsameddin Erdem, Felsefeye Giris¸, Konya, 2013 Yardımcı kaynaklar: Ahmet Arslan, Felsefeye Giris¸, Ankara 2001 S.Hayri Bolay, Felsefeye Giris¸, Ankara 2010.
2. BOLAY, Süleyman Hayri. Felsefeye Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları, 2019
3. MENGÜŞOĞLU, Takiyettin, Felsefeye Giriş, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1983
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 6 (%)
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 54 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 5 4 20
Ara Sınav 1 19 19
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 25 25
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P9 P10 P12 P13
Ö1 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. 3 - - - - - - - -
Ö2 Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. 3 - - - - - - - -
Ö3 Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. 3 - - - - - - - -
Ö4 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. - 4 - - - - - - -
Ö5 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. - 4 - - - - - - -
Ö6 Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgileri birleştirebilir, yeni fikirler ve çözümler geliştirebilir ve bu süreci anlayabilir. - 4 - - - - - - -
Ö7 Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. - - 4 - - - - - -
Ö8 Bilgiyi yorumlama yeteneğiyle bilgileri uygular ve bağlamsal olarak değerlendirir. - - 4 - - - - - -
Ö9 Bilimsel ve güncel bilgileri eleştirir, kaynakları değerlendirir ve bilginin doğruluk, geçerlik ve güvenirliğini sorgular. - - 5 - - - - - -
Ö10 Bilgiyi yaratıcı bir şekilde sorgular ve farklı bakış açılarından sentezler. - - 5 - - - - - -
Ö11 Bilgiyi dinamik bir şekilde sorgulayarak sürekli olarak güncel bilgilere erişim sağlar ve yorumlar yapar. - - 5 - - - - - -
Ö12 İstatistiksel analizlerin sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. - - - 4 - - - - -
Ö13 Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yerli ve yabancı literatürü takip eder ve bu kaynakları uygulamada kullanabilir. - - - - 3 - - - -
Ö14 Literatürdeki bilgileri analiz eder, farklı kaynakları karşılaştırır ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - - - - 4 - - - -
Ö15 Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. - - - - - 3 - - -
Ö16 Medyada yer alan psikoloji bilgilerini analiz eder, kaynakları değerlendirir ve bilgilerin güvenilirliğini sorgular. - - - - - 4 - - -
Ö17 Kültürler arası yazıları birleştirerek yeni bakış açıları oluşturur - - - - - 4 - - -
Ö18 Eleştirel düşünme becerileriyle psikoloji bilgilerini ve kültürler arası yazıları değerlendirir ve bu değerlendirmelerin sonuçlarını anlar. - - - - - 3 - - -
Ö19 Yaratıcı okuryazarlık becerileriyle yaptığı sentezleri eleştirir ve sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - - - - - 4 - - -
Ö20 Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder - - - - - - 3 - -
Ö21 Bilimsel analizlerden elde edilen bilgileri kullanarak yeni pratik çözümler üretir. - - - - - - 4 - -
Ö22 Bilimsel yöntemlerle ele alınan problemlerin çözümlerini eleştirir ve gerektiğinde düzeltmeler yapar. - - - - - - 4 - -
Ö23 İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. - - - - - - - 4 -
Ö24 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. - - - - - - - - 3
Ö25 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. - - - - - - - - 3
Ö26 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. - - - - - - - - 4
Ö27 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. - - - - - - - - 4