Psikoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AHİ102 | Meslek Ahlakı ve Ahilik | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Ahilik Kavramı, anlamı, Fütüvvet kavramı, anlamı, teşkilatlanması, Şed kuşanma, Ahilikle ilgili kavram ve ritüeller…
Dersin Amacı
Bu dersin sonunda öğrenci ahilik kavramını, tarihsel sürecini, Meslek kuruluşu olan ahilerin iş ve ticaret ahlakı ile ilgili temel kurallarını, tarihten günümüze toplumda üstlendikleri rollerini, iş ve meslek ahlakının ticari hayattaki kazanımlarını öğrenebilecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Derse Giriş: Dersin İçeriği ve Konular Üzerine Genel Değerlendirmeler. Ahilik Kavramı, anlamı, Fütüvvet kavramı, anlamı, teşkilatlanması, Şed kuşanma, Ahilikle ilgili kavram ve ritüeller. |
| 2 | Derse Giriş: Dersin İçeriği ve Konular Üzerine Genel Değerlendirmeler. Ahilik Kavramı, anlamı, Fütüvvet kavramı, anlamı, teşkilatlanması, Şed kuşanma, Ahilikle ilgili kavram ve ritüeller. (devamı) |
| 3 | Fütüvvetin Anadoluya girişi, Anadolu Ahiliğinin oluşumu, Ahi Evren. |
| 4 | Meslek teşkilatı olarak ahilik, Selçuklu ve Osmanlı döneminde ahi teşkilatları, fonksiyonları, |
| 5 | Meslek ahlakı ve Ticaret ahlakını düzenleyen Ahi Fütüvvetnameleri, Teşkilat yapısı, erkan ve usulleri Bireyi, fetâlıktan şeyhliğe ve yamaklıktan ustalığa giden yolda olgunlaştırmaya çalışan Ahi kurumunun meslekî ahlâk ve görgü kurallarının temel ilkeleri - İyi huylu ve güzel ahlâklı olmak, - İşinde ve hayatında, kin, çekememezlik ve dedikodudan kaçınmak, - Ahdinde, sözünde ve sevgisinde vefalı olmak, - Gözü, gönlü ve kalbi tok olmak, - Şefkatli, merhametli, adaletli, faziletli, iffetli ve dürüst olmak, - Cömertlik, ikram ve kerem sahibi olmak, |
| 6 | Meslek ahlakı ve Ticaret ahlakını düzenleyen Ahi Fütüvvetnameleri, Teşkilat yapısı, erkan ve usulleri Bireyi, fetâlıktan şeyhliğe ve yamaklıktan ustalığa giden yolda olgunlaştırmaya çalışan Ahi kurumunun meslekî ahlâk ve görgü kurallarının temel ilkeleri - İyi huylu ve güzel ahlâklı olmak, - İşinde ve hayatında, kin, çekememezlik ve dedikodudan kaçınmak, - Ahdinde, sözünde ve sevgisinde vefalı olmak, - Gözü, gönlü ve kalbi tok olmak, - Şefkatli, merhametli, adaletli, faziletli, iffetli ve dürüst olmak, - Cömertlik, ikram ve kerem sahibi olmak (devamı) |
| 7 | Meslekî ahlâk ve görgü kurallarının temel ilkeleri - Küçüklere sevgi, büyüklere karşı edepli ve saygılı olmak, - Alçakgönüllü olmak, büyüklük ve gururdan kaçınmak, - Ayıp ve kusurlarını örtmek, gizlemek ve affetmek, - Hataları yüze vurmamak, - Dost ve arkadaşlara tatlı sözlü, samimi, güler yüzle ve güvenilir olmak |
| 8 | Meslekî ahlâk ve görgü kurallarının temel ilkeleri - Küçüklere sevgi, büyüklere karşı edepli ve saygılı olmak, - Alçakgönüllü olmak, büyüklük ve gururdan kaçınmak, - Ayıp ve kusurlarını örtmek, gizlemek ve affetmek, - Hataları yüze vurmamak, - Dost ve arkadaşlara tatlı sözlü, samimi, güler yüzle ve güvenilir olmak(devamı) |
| 9 | Ahi kurumunun meslekî ahlâk ve görgü kurallarının temel ilkeleri - Yaradan'dan dolayı yaratıkları hoş görmek, - Hata ve kusurları daima kendi nefsinde aramak, - İyilerle dost olup, kötülerden uzak durmak, - Fakirlerle dostluktan, oturup kalkmaktan şeref duymak, - Zenginlere, zenginliğinden dolayı itibardan kaçınmak |
| 10 | Ahi kurumunun meslekî ahlâk ve görgü kurallarının temel ilkeleri - Yaradan'dan dolayı yaratıkları hoş görmek, - Hata ve kusurları daima kendi nefsinde aramak, - İyilerle dost olup, kötülerden uzak durmak, - Fakirlerle dostluktan, oturup kalkmaktan şeref duymak, - Zenginlere, zenginliğinden dolayı itibardan kaçınmak(devamı) |
| 11 | Ahi kurumunun meslekî ahlâk ve görgü kurallarının temel ilkeleri - Yaradan'dan dolayı yaratıkları hoş görmek, - Hata ve kusurları daima kendi nefsinde aramak, - İyilerle dost olup, kötülerden uzak durmak, - Fakirlerle dostluktan, oturup kalkmaktan şeref duymak, - Zenginlere, zenginliğinden dolayı itibardan kaçınmak(devamı) |
| 12 | Ahi kurumunun meslekî ahlâk ve görgü kurallarının temel ilkeleri |
| 13 | Bir sivil toplum kuruluşu olan ahi teşkilatlarının sosyal, siyasi, İktisadi ve askeri sorumlulukları ve görevleri, devlete ve halka karşı vazifeleri, Kamu ve Belediye hizmetlerindeki rolleri |
| 14 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | BAYRAM, Mikail. (1987). Bacıyan-ı Rum: Selçuklular Zamanında Genç Kızlar Teşkilatı, Konya: Selçuklu Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi. -- -- -- -- -- ---, (1991) Ahi Evren ve Ahi Teşkilatının Kuruluşu. Konya: Damla Matbaası. ÇAĞATAY, Neşet, (1989). Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Ankara: TTK Yayınları. KAYAOĞLU, İsmet, (1981). "Halife en-Nâsır'ın Fütüvvete Girişi ve Bir Fütüvvet Buyrultusu", Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Ankara: c.XXV, s.221–227. AKKUŞ, Mustafa, İstila Döneminde Anadolu Şehirlerinin Korunmasında Ahiler: Konya ve Ahi Ahmed Şah, İpekyolu Konya Kitabı XIV, Konya Ticaret Odası Yayınları, Konya 2013. S.31-45. -- -- -- -- -- ---, (2012). "Ahi Evren'in Moğol Tahakkümüne Bakışı ve Ahilerin Moğol Karşıtlığının Sebepleri"II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu Bildiriler I, Kırşehir, s.325-347. AKSARAYİ, Kerimüddin Mahmut. (2000). Musameratü'l Ahbar. çev: Mürsel Öztürk. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
