İletişim ve Tasarımı
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
İletişim ve Tasarımı Programı
Ders Bolognaları
Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi
İletişim ve Tasarımı Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99900015 | Medeniyet Tasavvuru ve Ahilik | 2 | Güz | 3 | 4+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Sunum, soru-cevap, tartışma ve değerlendirme, |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ömer AKDAĞ |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM | C-133 | [email protected] | 7648 | Perşembe 10-11.30 ve 13.00-14.30 |
Dersin İçeriği
Karatay Medresesi, öğretim kadrosu, vakfiyesi ve mimari hususiyetleri hakkında kısaca bilgi. Medeniyet ve kültür kavramları, medeniyetin doğuşunu hazırlayan temel unsurlar. Türk-İslam medeniyetinin temel kaynakları, Türk-İslam medeniyetinin kurucu unsurları, Türk- İslam medeniyetinin bazı yansımaları.
Dersin Amacı
Büyük bir medeniyetin kurucusu olan milletimizin insana verdiği değer, adalet konusunda gösterdiği titizlik, dinamizm, farklı kültür ve inançtaki topluluklarla müşterek yaşama tecrübesi gibi hususların güncellenerek, tefekkür eden, üreten ve insan ortak paydasında bütün insanlığa hizmet etmeyi idealize eden bir şuur oluşturmaktır. Üniversitemizin adının ilham kaynağı olan Karatay Medresesinin kurucusu ve büyük Türk devlet adamı Celaleddin Karatay'ı ve ilim-irfan merkezi olan Karatay Medresesini tanıtarak, "Medreseden Üniversiteye"anlayışıyla köklü ve derin bir medeniyetin mensubu olduğumuzun hatırlanması sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P11 | İletişim alanı ve programlarıyla ilgili sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası yeterli bilgi birikimine ve bu bilgiyi programın kapsadığı alanlarda kullanabilme becerisine sahip olma. | 3 |
| P16 | Alanla ilgili mesleki çalışmalarının insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı ve kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda duyarlı olma. | 3 |
| P18 | Öğretim programlarında en az iki adet alan dışı dersi başarıyla tamamlama. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kavrama: Alanının içerdiği sosyal ve kültürel konuların disiplinler arası kullanımını ifade eder. | P.11.2 | 1 |
| Ö2 | Analiz: Alanının kapsadığı disiplinler arası bilgiyi analiz eder. | P.11.4 | 1 |
| Ö3 | Sentez: İletişim alanı ve programlarıyla ilgili sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bilgiyi programın kapsadığı alanlarda kullanarak özgün tasarımlar üretir. | P.11.5 | 1 |
| Ö4 | Değerlendirme: Alanının kapsadığı disiplinler arası bilginin kullanımını değerlendirir. | P.11.6 | 1 |
| Ö5 | Uygulama: Projelerinde insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı ve kamu hizmeti gibi toplumsal ve evrensel etkilerini gözeterek uygular. | P.16.3 | 1 |
| Ö6 | Kavrama: Alanı dışındaki, mesleğini dolaylı ilgilendiren konuları ifade eder. | P.18.2 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | 1. Medeniyetin anlamı ve tanımları, Medeniyetin unsurları, temelleri ve idrakleri (insan, yazı (dil), din, ilim, hikmet, sanat), |
| 2 | 2. Şehir ve Medeniyet, Kültür ve Medeniyet, Medeniyet ve Uygarlık, Medeniyetler çatışması ve ittifakı, |
| 3 | 3. Kaynakları Ve Etkileri Bakımından İslam Medeniyeti Ve Türkler: İslam Medeniyet Tasavvurunun Kaynağı (Kur'an, Sünnet), . İslam Medeniyetinin Başlangıcı ve Zirvesinde Nübüvvetin Rolü, Medeniyet Kuran İnanç Önderi Olarak Hz. Âdem ve Medeniyet Tasavvuru, Medeniyet Tasavvurunda Model/Örnek İnsan Hz. Muhammed, . İslam Medeniyet Tasavvurunun Dayandığı Esaslar/İlkeler (İlim, irfan, hikmet), |
| 4 | 4. İslam Medeniyetinin Diğer Medeniyetlerle Etkileşimi 1- Batı Medeniyetinin Teşekkülünde İslam ve Rolü, İslam Medeniyeti ve Türkler, Türklerin İslam'la Kazandıkları ve İslam'a Kazandırdıkları, Türk-İslam Medeniyetinin Kaynakları, Türk-İslam Medeniyetinin Dili ve Edebiyatı, Türk-İslam Medeniyetinde Devlet Anlayışı, Türk-İslam Medeniyetinde Hukuk ve Adalet, Türk-İslam Medeniyetinin Temel İlkeleri, Cihanşumüllük ve Cihan Hâkimiyeti Ülküsü, Sosyal Devlet ve insan hakları, |
| 5 | 5. Medenileşme, Şehirleşme ve İstanbul, Medeniyet Tasavvuru, Medeniyet Tasavvurunun Anlamı, Medeniyet Tasavvurunun Dayandığı Esaslar, muhtevası, Medeniyet Tasavvurunda Bulunması Gereken Temel Değerler, |
| 6 | 6. Medeniyetin İnşasında Eğitimin Rolü, KARATAY MEDRESESİ VE CELALEDDİN KARATAY, Karatay Medresesinin Kuruluşu ve Tarihi, Mimari Özellikleri, Celaleddin Karatay'ın Hayatı ve Siyasi Kariyeri, Karatay Medresesinin Gelir ve Giderleri, Eğitim ve Öğretim faaliyetleri. |
| 7 | 7. Ara sınav (Vize), |
| 8 | 8. Ahilik nedir? Konu ile ilgili kavramlar, Fütüvvet ve Ahilik, Ahi Evren ve Ahiliğin doğuşu, Ahi Evrenin Hayatı, Anadolu'ya gelişi ve Kayseri'deki faaliyetleri, |
| 9 | 9. Ahilik Teşkilatı, Eğitimci ve filozof Ahi Evren, Ahi Teşkilatının Yapısı, Ahilik ve Fütüvvet, Bacılar Teskilatı, |
| 10 | 10. Osmanlı ve Ahilik, Ahilikten Lonca Sistemine, Loncadan Gedik Sistemi ve Odacılığa, Yaran Odaları, Ahilikte ekonomi, yönetim ve arabuluculuk, |
| 11 | 11. Ahilikte Mesleki Eğitim, Ahi kimliği ve model insan, AHİ ZAVİYE VE VAKIFLARININ EĞİTİM VE TOPLUMSAL DAYANIŞMADAKİ ROLÜ, |
| 12 | 12. Ahiliğin Yansımaları; Ahilik ve Tasavvuf, Ahilik ve Bektaşilik, Mevlevilik, SİVİL YAPILANMA MODELİ OLARAK AHİLİKAhi Ocaklarında Hiyerarşik Yapı (Meratip), Ahi ocaklarında iktisadi yapılanma, Şed kuşanma, |
| 13 | 13. Ahilik ve Günümüz, Meslek Ahlakı nedir? Meslek nedir? Ahlak, Örf ve adetler, Ahlakın temel kaynakları, Türklerde is ahlakı, ahlakın çeşitleri, Batı dinlerinde ve diğer inanışlarda ahlak, Ahlaki davranış ve bazı özellikleri, |
| 14 | 14. İş Ahlakı, önemi, Dünya İnanışlarında İş Ahlakı, ahlak ve sorumluluk, İş Ahlakı ve Çevre İlişkisi, Ticaret ve Ahlak, |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | 1. Ortak Yazarlar, Medeniyet Tasavvuru ve Karatay Medresesi, Konya>: KTO Karatay Ünv. Yayınları, 2018. |
| 2. Ortak Yazarlar, Ahilik ve Meslek Ahlakı, Konya: KTO Karatay Üniversitesi Yayınları,2016. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 7 | 2 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P11 | P16 | P18 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Kavrama: Alanının içerdiği sosyal ve kültürel konuların disiplinler arası kullanımını ifade eder. | 3 | - | - |
| Ö2 | Analiz: Alanının kapsadığı disiplinler arası bilgiyi analiz eder. | 2 | - | - |
| Ö3 | Sentez: İletişim alanı ve programlarıyla ilgili sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bilgiyi programın kapsadığı alanlarda kullanarak özgün tasarımlar üretir. | 4 | - | - |
| Ö4 | Değerlendirme: Alanının kapsadığı disiplinler arası bilginin kullanımını değerlendirir. | 4 | - | - |
| Ö5 | Uygulama: Projelerinde insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı ve kamu hizmeti gibi toplumsal ve evrensel etkilerini gözeterek uygular. | - | 3 | - |
| Ö6 | Kavrama: Alanı dışındaki, mesleğini dolaylı ilgilendiren konuları ifade eder. | - | - | 3 |
