İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99401015 Özel Gereksinimli Bireyler ve Müdahale 1 Güz 1 2+0+0 3 3
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler sunum
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar yok
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Emine ARSLAN KILIÇOĞLU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Emine ARSLAN KILIÇOĞLU B-129 [email protected] 7549
Dersin İçeriği
Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar, Özel eğitimin genel amacı, Özel eğitimin önemi, Özel eğitim ilkeleri, Özel eğitim kurumları ve özellikleri, engele neden olan faktörler, Engelin önleme ve erken tanı, Özel eğitim alanını sınıflandırma, Yaygınlık oranları, dünyada özel eğitim Türkiye'de özel eğitim, Görme engellileri tanıma ve sınıflandırma, Görme engelliliğin nedenleri, Görme engelini önleme ve erken tanı, Görme engellilerin eğitimleri, İşitme engellileri tanılama ve sınıflandırma, İşitme engellilik nedenleri, işitme engelini önleme ve erken tanı, İşitme engellilerin eğitimleri, Dil ve konuşma güçlüğünü tanılama ve sınıflama, Dil ve konuşma güçlüğü nedenleri, Dil ve konuşma güçlüğünü önleme ve erken tanı, Dil ve konuşma yetersizliği olan çocukların eğitimleri.
Dersin Amacı
Özel eğitim alanındaki temel konular ve kavramlar hakkında bilgilendirmek, özel eğitime ihtiyacı olan çocukların özellikleri ve ihtiyaçları hakkında farkındalık kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. 1
P2 Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır 1
P3 Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur 1
P4 Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir 1
P5 Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur 1
P6 Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur 1
P7 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 5
P8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder 1
P9 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder 1
P10 Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 1
P11 Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. 1
P12 Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır 1
P13 Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir 1
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini açıklayabilme P.7.1 1
Ö2 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini kavrayabilme P.7.2 1
Ö3 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini yeni durumlara uyarlayabilme P.7.3 1
Ö4 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini tahlil edebilme P.7.4 1
Ö5 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeye yönelik aktiviteleri tasarlayabilme P.7.5 1
Ö6 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemine ilişkin önerilerde bulunabilme P.7.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar
2 Özel eğitim ilkeleri ve tarihsel süreci
3 Özel eğitimde sınıflandırma
4 Engele neden olan faktörler
5 Türkiye'de özel eğitim çalışmaları
6 Dünya'da özel eğitim çalışmaları
7 Dünya'da özel eğitim çalışmaları
8 vize
9 Zihin gereksinimi olan bireyler
10 Öğrenme güçlüğü olan bireyler
11 Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bireyler
12 Üstün yetenekli bireyler
13 Görme gereksinimi olan bireyler
14 Özel gereksinimli çocukların aileleri
15 Özel gereksinimli çocukların aileleri
16 final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Diken, İ.H, Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Pegem Akademi, Ankara, 2008
Akçamete G., Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Kök Yayıncılık, Ankara, 2009
Erbaş, D. (2005) İşlevsel Davranış Analizi. Kök Yayınları Ankara
Özyürek, M. (2004) Davranış Değiştirme. Kök Yayınları Ankara
Tekin,E. ve Kırcaali-İftar,G. (1997) Tek Denekli Araştırma Yöntemleri, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara
Baykoç, N.,Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim, Eğiten Kitap, 2011
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 6 12
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 2 4 8
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 8 8
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 92
Toplam Yük / 30 3,07
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P7
Ö1 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini açıklayabilme 5
Ö2 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini kavrayabilme 5
Ö3 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini yeni durumlara uyarlayabilme 5
Ö4 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini tahlil edebilme 5
Ö5 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeye yönelik aktiviteleri tasarlayabilme 5
Ö6 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemine ilişkin önerilerde bulunabilme 5