İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99401001 Afet Yönetimi 1 Güz 1 2+0+0 3 3
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler SUNUM
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar YOK
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Başak AĞCA
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Başak AĞCA B-229 [email protected] 7501 Salı
14:00-16:00
Dersin İçeriği
Afet ve risk kavramları, tanımı, önemi, Afetlerle ilgili olayların safhaları, risk ve zararlarının azaltılması, Afet eğitimleri ve Önemi, Afet türleri ve sınıflandırmaları, Hastanelerde Afet yönetimi, Yangın güvenliği ve tahliye, Deprem yönetmeliği ve afet yönetimi, Afetlerde psikolojik travma, baş etme yöntemleri ve tükenmişlik sendromu, Afetlerde İlk yardım, Afet yönetiminde koordinasyon iletişim ve komuta, Kimyasal ve biyolojik saldırılarda afet yönetimi, UMKE (Ulusal Medikal Kurtarma Ekibi) tanıtım ve bilgilendirme, Türkiye ve dünyada afet zarar azaltma çalışmaları
Dersin Amacı
Afet yönetimi ile ilgili temel kavram ve terimler hakkında bilgi sahibi olmalarını ve afet hallerinde mesleğinin gerektirdiği bilgi ve tecrübeyi sahada kullanmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. 1
P2 Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır 1
P3 Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur 1
P4 Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir 1
P5 Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur 1
P6 Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur 1
P7 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 1
P8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder 1
P9 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder 4
P10 Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 1
P11 Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. 1
P12 Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır 1
P13 Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme P.9.4 1
Ö2 Genel ilkyardım kavramlarını açıklayabilme P.13.1 1
Ö3 Temel ilkyardım dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri uygulamaya entegre edebilme P.13.2 1
Ö4 şok, koma, bayılma belirti ve nedenlerini bilme ve bu durumlarda hayat kurtarıcı girişimleri uygulayabilme P.13.3 1
Ö5 Temel ilkyardım uygulaması sonucunda hastayı değerlendirebilme P.13.4 1
Ö6 farklı durumlara ilişkin ilk yardım uygulamalarını yapabilme P.13.5 1
Ö7 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri anlamlandırabilme P.14.1 1
Ö8 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri açıklayabilme P.14.2 1
Ö9 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kendi alanında kullanabilme P.14.3 1
Ö10 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kullanarak uygulama sonuçlarını analiz edebilme P.14.4 1
Ö11 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri ve kendi alanındaki bilgileri birleştirerek yeni bir yapı oluşturabilme P.14.5 1
Ö12 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri değerlendirebilme P.14.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Afet ve risk kavramları,tanımı,önemi
2 Afetlerle ilgili olayların safhaları, risk ve zararların azaltılması
3 Afet eğitimleri ve önemi
4 Afet türleri ve sınıflandırmaları
5 Deprem yönetmeliği ve afet yönetimi
6 Hastanelerde afet yönetimi
7 Yangın güvenliği ve tahliye
8 Ara sınav
9 Afetlerde psikoloji travma,baş etme yöntemleri, ve tükenmişlik sendromu
10 Afetlerde ilk yardım
11 Kimyasal,Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer Kaza veya Saldırılarda Afet Yönetimi
12 Afet yönetiminde koordinasyon iletişim ve komuta
13 Ulusal Medikal Kurtarma Ekibi tanıtım ve bilgilendirme
14 Türkiyede ve dünyada afet zarar azaltma çalışmaları
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Dramalı A, Kaymakçı Ş,Özbayır T,ve ark. (2003). Temel İlk Yardım Uygulamaları, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
Erdil F, Bayraktar N, Şenol-Çelik S (2010) Temel İlk Yardım.Efil Yayınevi. Ankara
İnan HF, Kurt Z, Kubilay İ (2011) Temel İlk Yardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü İlk Yardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı, Ankara. http://www.acilafet.gov.tr/img/41E_ilkyardimuyg.pdf
Kadıoğlu M.(2013). Afet Yönetimi.Marmara Yayıncılık
Önder, Ö. ve Yaman, M. (2017). Afet Yönetimi. Ekin Yayınevi, Bursa. K. Keleş, R. (2016). Kentleşme Politikası. İmge Yayınevi , Ankara.
Özdikmen T. (2014). Afet ve Acil Durum Yönetimi. Seçkin Yayıncılık.
Yılmaz,A. (2003). Afet Yönetimi:Pegem Yayınları,Ankara
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 7 7
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 84
Toplam Yük / 30 2,80
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P9 P13 P14
Ö1 Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme 4 4 -
Ö2 Genel ilkyardım kavramlarını açıklayabilme 4 5 -
Ö3 Temel ilkyardım dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri uygulamaya entegre edebilme 4 5 -
Ö4 şok, koma, bayılma belirti ve nedenlerini bilme ve bu durumlarda hayat kurtarıcı girişimleri uygulayabilme 4 5 -
Ö5 Temel ilkyardım uygulaması sonucunda hastayı değerlendirebilme 4 5 -
Ö6 farklı durumlara ilişkin ilk yardım uygulamalarını yapabilme 4 5 -
Ö7 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri anlamlandırabilme - - -
Ö8 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri açıklayabilme - - -
Ö9 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kendi alanında kullanabilme - - -
Ö10 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kullanarak uygulama sonuçlarını analiz edebilme - - -
Ö11 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri ve kendi alanındaki bilgileri birleştirerek yeni bir yapı oluşturabilme - - -
Ö12 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri değerlendirebilme - - -