Diyaliz
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02531004 | Diyaliz Hastalarında Ruh Sağlığı Sorunları | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | sunum |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Gülfidan BAŞER |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Gülfidan BAŞER | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlar, temel ruh sağlığı sorunları, kronik hastalıkların ruh sağlığı üzerine etkileri, akut - kronik böbrek yetmezliğinde ve diyaliz sürecinde görülen ruhsal sorunlar.
Dersin Amacı
Bu ders; ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlara, temel ruh sağlığı sorunlarına, kronik hastalıkların ruh sağlığı üzerine etkilerine, akut - kronik böbrek yetmezliğinde ve diyaliz sürecinde görülen ruhsal sorunlara ilişkin bilgi vermeyi amaçlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. | 1 |
P2 | Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır | 1 |
P3 | Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur | 1 |
P4 | Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir | 4 |
P5 | Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur | 5 |
P6 | Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur | 1 |
P7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 1 |
P8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder | 1 |
P9 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder | 1 |
P10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 |
P11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. | 1 |
P12 | Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 5 |
P13 | Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir | 1 |
P14 | Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kişisel anlamda kullanabilme yetisine sahip olur. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme | P.3.6 | 1 |
Ö2 | Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme | P.4.5 | 1 |
Ö3 | Hemodiyaliz hastasının tıbbi sürecini ve bu sürecin getirdiği sosyal ve psikolojik sorunları açıklayabilme | P.5.2 | 1 |
Ö4 | Diyaliz sürecinden kaynaklanan psiko-sosyal sorunları tespit edip, problemi çözüme ulaştırabilme | P.5.3 | 1 |
Ö5 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme | P.12.1 | 1 |
Ö6 | Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme | P.3.8 | 1 |
Ö7 | Alan ile uygulamalarda karşılaşılan sorunlar karşısında ekip arkadaşları ile çözüm yolları üretme | P.4.7 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları |
2 | Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları |
3 | Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi |
4 | Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci |
5 | Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri |
6 | Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri |
7 | Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar |
8 | Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar |
9 | Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar |
10 | Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar |
11 | Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri |
12 | Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri |
13 | Psikososyal bakım- Vaka çalışması |
14 | Psikososyal bakım- Vaka çalışması |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Yüksel N, 2001. Ruhsal Hastalıklar Çizgisi. Tıp yayınevi |
Zuhal Baltaş. Sağlık Psikolojisi . Remzi Kitabevi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 91 | ||
Toplam Yük / 30 | 3,03 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 | P5 | P12 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme | 2 | 2 | 5 | 2 |
Ö2 | Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme | 2 | 2 | 5 | 2 |
Ö3 | Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme | 2 | 2 | 5 | 2 |
Ö4 | Alan ile uygulamalarda karşılaşılan sorunlar karşısında ekip arkadaşları ile çözüm yolları üretme | 2 | 2 | 5 | 2 |
Ö5 | Hemodiyaliz hastasının tıbbi sürecini ve bu sürecin getirdiği sosyal ve psikolojik sorunları açıklayabilme | 2 | 2 | 5 | 5 |
Ö6 | Diyaliz sürecinden kaynaklanan psiko-sosyal sorunları tespit edip, problemi çözüme ulaştırabilme | 2 | 2 | 5 | 5 |
Ö7 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme | 2 | 2 | 5 | 5 |