İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02531001 Transplantasyon 2 Güz 3 2+0+0 3 3
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler sunum
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar yok
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Hatice BALCI
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Hatice BALCI - [email protected]
Dersin İçeriği
Yapay organlara giriş / Yapay organ geliştirmek için kullanılan hücreler ve biyomalzemeler / Hemodiyaliz ve yapay böbrek / Yapay pankreas üretimi / Yapay karaciğerin yapısı ve biyoyapay karaciğer / Kalp destek aygıtları / Oksijenatörler ve yapay akciğer üretimi
Dersin Amacı
Organların doğal fonksiyon ve işleyişleri ile bozulmuş organların yerine kullanılmak ve organ desteği sağlamak üzere geliştirilen yapay organlar konusunda bilgi kazandırmak ve yapay organ geliştirmek için (kalp, akciğer, böbrek vs.) gerekli biyomalzemeler hakkında bilgi vermek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. 4
P2 Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır 4
P3 Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur 2
P4 Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir 1
P5 Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur 3
P6 Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur 2
P7 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 1
P8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder 1
P9 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder 1
P10 Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 1
P11 Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. 1
P12 Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır 1
P13 Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir 2
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme P.1.2 1
Ö2 Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme P.2.1 1
Ö3 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme P.2.2 1
Ö4 Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme P.2.3 1
Ö5 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun farkını ortaya koyabilme P.2.4 1
Ö6 Sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yeni yaklaşımlar üretebilme P.2.5 1
Ö7 Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme P.3.1 1
Ö8 Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme P.9.4 1
Ö9 Temel tıp bilimleri hakkında bilimsel teorik bilgiye sahip olup, klinikte uygulayabilmek P.1.9 1
Ö10 farklı durumlara ilişkin ilk yardım uygulamalarını yapabilme P.13.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Yapay organlara giriş
2 Biyolojik sistemlerin çalışma prensipler
3 İnsan doku, organ ve sistemleri
4 Transplantasyon ve tarihçesi
5 Biyoyapay organlarda kullanılan hücreler ve biyomalzemeler
6 İmplant çeşitleri ve biyomateryallerin başarısı ve geleceği
7 Biyoyapay organlarda kullanılan hücreler ve biyomalzemeler
8 Ara Sınav
9 Kalp destek sistemleri
10 Yapay karaciğer
11 Karaciğer destek cihazları
12 Yapay pankreas ve insülin pompaları
13 Yapay akciğer
14 Sunumlar
15 Yapay organların toplum sağlığının geliştirilmesi üzerine etkiler
16 Dönem Sonu Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Organ Nakli Hemşireliği, Yayım Tarihi2/2017, Cahide Çevik, Pakize Özyürek, Nobel Tıp Kitabevleri, ISBN9786053352969, Cilt / Sayfa Sayısı1 Cilt / 249 Sayfa
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 6 6
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 7 7
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 90
Toplam Yük / 30 3
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P9 P13
Ö1 Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme 4 4 4 4 4
Ö2 Temel tıp bilimleri hakkında bilimsel teorik bilgiye sahip olup, klinikte uygulayabilmek 3 3 3 3 3
Ö3 Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme 3 3 3 3 3
Ö4 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme 4 4 4 4 4
Ö5 Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme 4 4 4 4 4
Ö6 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun farkını ortaya koyabilme 4 4 4 4 4
Ö7 Sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yeni yaklaşımlar üretebilme 3 3 3 3 3
Ö8 Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme 3 3 3 3 3
Ö9 Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme 2 2 2 2 2
Ö10 farklı durumlara ilişkin ilk yardım uygulamalarını yapabilme 2 2 2 2 2