Diyaliz
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02531001 | Transplantasyon | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | sunum |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hatice BALCI |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Hatice BALCI | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Yapay organlara giriş / Yapay organ geliştirmek için kullanılan hücreler ve biyomalzemeler / Hemodiyaliz ve yapay böbrek / Yapay pankreas üretimi / Yapay karaciğerin yapısı ve biyoyapay karaciğer / Kalp destek aygıtları / Oksijenatörler ve yapay akciğer üretimi
Dersin Amacı
Organların doğal fonksiyon ve işleyişleri ile bozulmuş organların yerine kullanılmak ve organ desteği sağlamak üzere geliştirilen yapay organlar konusunda bilgi kazandırmak ve yapay organ geliştirmek için (kalp, akciğer, böbrek vs.) gerekli biyomalzemeler hakkında bilgi vermek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. | 4 |
P2 | Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır | 4 |
P3 | Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur | 2 |
P4 | Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir | 1 |
P5 | Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur | 3 |
P6 | Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur | 2 |
P7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 1 |
P8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder | 1 |
P9 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder | 1 |
P10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 |
P11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. | 1 |
P12 | Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 1 |
P13 | Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | P.1.2 | 1 |
Ö2 | Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme | P.2.1 | 1 |
Ö3 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme | P.2.2 | 1 |
Ö4 | Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme | P.2.3 | 1 |
Ö5 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun farkını ortaya koyabilme | P.2.4 | 1 |
Ö6 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yeni yaklaşımlar üretebilme | P.2.5 | 1 |
Ö7 | Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme | P.3.1 | 1 |
Ö8 | Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme | P.9.4 | 1 |
Ö9 | Temel tıp bilimleri hakkında bilimsel teorik bilgiye sahip olup, klinikte uygulayabilmek | P.1.9 | 1 |
Ö10 | farklı durumlara ilişkin ilk yardım uygulamalarını yapabilme | P.13.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Yapay organlara giriş |
2 | Biyolojik sistemlerin çalışma prensipler |
3 | İnsan doku, organ ve sistemleri |
4 | Transplantasyon ve tarihçesi |
5 | Biyoyapay organlarda kullanılan hücreler ve biyomalzemeler |
6 | İmplant çeşitleri ve biyomateryallerin başarısı ve geleceği |
7 | Biyoyapay organlarda kullanılan hücreler ve biyomalzemeler |
8 | Ara Sınav |
9 | Kalp destek sistemleri |
10 | Yapay karaciğer |
11 | Karaciğer destek cihazları |
12 | Yapay pankreas ve insülin pompaları |
13 | Yapay akciğer |
14 | Sunumlar |
15 | Yapay organların toplum sağlığının geliştirilmesi üzerine etkiler |
16 | Dönem Sonu Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Organ Nakli Hemşireliği, Yayım Tarihi2/2017, Cahide Çevik, Pakize Özyürek, Nobel Tıp Kitabevleri, ISBN9786053352969, Cilt / Sayfa Sayısı1 Cilt / 249 Sayfa |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 7 | 7 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P9 | P13 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö2 | Temel tıp bilimleri hakkında bilimsel teorik bilgiye sahip olup, klinikte uygulayabilmek | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö3 | Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö4 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö5 | Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö6 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun farkını ortaya koyabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö7 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yeni yaklaşımlar üretebilme | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö8 | Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö9 | Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Ö10 | farklı durumlara ilişkin ilk yardım uygulamalarını yapabilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |