İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02530002 Staj 2 Güz 3 0+0+0 5 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler uygulama veya proje ödevi
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar yok
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN - [email protected]
Dersin İçeriği
Diyaliz ünitelerinin bulunduğu sağlık kurumları ve hastanelerde 20 iş gününü kapsayan diyaliz hastalarına yönelik yapılan pratik uygulamadır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin, okulda öğrenilen teorik ve pratik bilgilerini diyaliz ünitelerinde uygulamaya geçirmesidir
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. 5
P2 Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır 5
P3 Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur 5
P4 Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir 5
P5 Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur 5
P6 Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur 5
P7 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 5
P8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder 1
P9 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder 1
P10 Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 1
P11 Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. 1
P12 Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır 5
P13 Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir 1
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme P.1.1 7
Ö2 Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme P.1.2 7
Ö3 Diyaliz işlem basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme P.1.3 7
Ö4 Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme P.1.4 7
Ö5 Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme P.1.5 7
Ö6 Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme P.1.6 7
Ö7 Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme P.2.1 7
Ö8 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme P.2.2 7
Ö9 Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme P.2.3 7
Ö10 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun farkını ortaya koyabilme P.2.4 7
Ö11 Sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yeni yaklaşımlar üretebilme P.2.5 7
Ö12 Diyaliz ünitelerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yapılan bilimsel çalışmalardan sonuç çıkarabilme P.2.6 7
Ö13 Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme P.3.1 7
Ö14 Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma P.3.2 7
Ö15 Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme P.3.3 7
Ö16 Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme P.3.4 7
Ö17 Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme P.3.5 7
Ö18 Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme P.3.6 7
Ö19 Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme P.3.7 7
Ö20 Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme P.4.1 7
Ö21 Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme P.4.2 7
Ö22 Görevinin getirmiş olduğu sorumlulukları mesleki etik çerçevesinde yapabilme P.4.3 7
Ö23 Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme P.4.4 7
Ö24 Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme P.4.5 7
Ö25 Diyaliz mesleği ve bu meslek mensubu kişileri yetki ve sorumlulukları bakımından eleştirebilme P.4.6 7
Ö26 Diyaliz hastasının tanımını söyleyebilme P.5.1 7
Ö27 Hemodiyaliz hastasının tıbbi sürecini ve bu sürecin getirdiği sosyal ve psikolojik sorunları açıklayabilme P.5.2 7
Ö28 Diyaliz sürecinden kaynaklanan psiko-sosyal sorunları tespit edip, problemi çözüme ulaştırabilme P.5.3 7
Ö29 Diyalizle ilgili yeni yaklaşımları takip ederek farklı ve yeni olan yaklaşımları ortaya koyabilme P.5.4 7
Ö30 Diyaliz tanı ve tedavi süreci ile ilgili ortaya çıkan yenilikleri var olan süreçle bütünleştirerek bakımda yeni fikirler geliştirebilme P.5.5 7
Ö31 Diyaliz hastalarında meydana gelen problemlere eleştirel yaklaşabilme P.5.6 7
Ö32 Damar erişim yollarını Anatomik olarak yerleşimini bilme P.6.1 7
Ö33 Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma P.6.2 7
Ö34 Damar girişimi yöntemlerini iyi bir düzeyde uygulama P.6.3 7
Ö35 Damar erişim yolları ile ilgili uygulamada kendine özgü yöntemler üretebilir P.6.4 7
Ö36 Damar yolunun korunması için gerekli bilgi ve donanıma sahip olma P.6.5 7
Ö37 Damar girişim yolları ile ilgili sorunları değerlendirebilme P.6.6 7
Ö38 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini açıklayabilme P.7.1 7
Ö39 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini kavrayabilme P.7.2 7
Ö40 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini yeni durumlara uyarlayabilme P.7.3 7
Ö41 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini tahlil edebilme P.7.4 7
Ö42 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeye yönelik aktiviteleri tasarlayabilme P.7.5 7
Ö43 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemine ilişkin önerilerde bulunabilme P.7.6 7
Ö44 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme P.12.1 7
Ö45 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamada özümseyebilme P.12.2 7
Ö46 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya entegre edebilme P.12.3 7
Ö47 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamanın benzerlik ve farklılıklarını ortaya koyabilme P.12.4 7
Ö48 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin öğrenme deneyimlerini birleştirerek stratejiler geliştirebilme P.12.5 7
Ö49 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirebilme P.12.6 7
Ö50 Diyaliz ile ilgili bilgilerini akranlarına yazılı veya sözlü aktarabilme P.1.7 7
Ö51 Temel bilgi ve beceriler düzeyinde terimlerin anlamını bilme, yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme P.2.7 7
Ö52 Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme P.3.8 7
Ö53 Alan ile uygulamalarda karşılaşılan sorunlar karşısında ekip arkadaşları ile çözüm yolları üretme P.4.7 7
Ö54 Diyaliz hastalarının tıbbi tedavileri ile alakalı bilgileri teknoloji, mobil uygulama programları veya teknolojideki son kullanılan platformlardan takip eder. P.5.7 7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Öğrenciler 20 iş gününde 160 saat süresince okulda öğrendiği bilgilerin uygulamasını klinikte yapar.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Diyaliz Teknikerleri için Nefroloji Kitabı, Prof. Dr. Birsen YÜRÜGEN, Prof.Dr. Feray GÖKDOĞAN, Doç.Dr. Nesrin NURAL, Akademisyen Tıp Kitapevi, 2015
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 1 100 (%)
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 1 100 (%)
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 200 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 20 8 160
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 160
Toplam Yük / 30 5,33
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P12
Ö1 Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö2 Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö3 Diyaliz işlem basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö4 Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö5 Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö6 Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö7 Diyaliz ile ilgili bilgilerini akranlarına yazılı veya sözlü aktarabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö8 Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö9 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö10 Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö11 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun farkını ortaya koyabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö12 Sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yeni yaklaşımlar üretebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö13 Diyaliz ünitelerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yapılan bilimsel çalışmalardan sonuç çıkarabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö14 Temel bilgi ve beceriler düzeyinde terimlerin anlamını bilme, yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö15 Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö16 Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö17 Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö18 Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö19 Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö20 Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö21 Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö22 Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö23 Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö24 Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö25 Görevinin getirmiş olduğu sorumlulukları mesleki etik çerçevesinde yapabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö26 Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö27 Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö28 Diyaliz mesleği ve bu meslek mensubu kişileri yetki ve sorumlulukları bakımından eleştirebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö29 Alan ile uygulamalarda karşılaşılan sorunlar karşısında ekip arkadaşları ile çözüm yolları üretme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö30 Diyaliz hastasının tanımını söyleyebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö31 Hemodiyaliz hastasının tıbbi sürecini ve bu sürecin getirdiği sosyal ve psikolojik sorunları açıklayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö32 Diyaliz sürecinden kaynaklanan psiko-sosyal sorunları tespit edip, problemi çözüme ulaştırabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö33 Diyalizle ilgili yeni yaklaşımları takip ederek farklı ve yeni olan yaklaşımları ortaya koyabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö34 Diyaliz tanı ve tedavi süreci ile ilgili ortaya çıkan yenilikleri var olan süreçle bütünleştirerek bakımda yeni fikirler geliştirebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö35 Diyaliz hastalarında meydana gelen problemlere eleştirel yaklaşabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö36 Diyaliz hastalarının tıbbi tedavileri ile alakalı bilgileri teknoloji, mobil uygulama programları veya teknolojideki son kullanılan platformlardan takip eder. 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö37 Damar erişim yollarını Anatomik olarak yerleşimini bilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö38 Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö39 Damar girişimi yöntemlerini iyi bir düzeyde uygulama 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö40 Damar erişim yolları ile ilgili uygulamada kendine özgü yöntemler üretebilir 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö41 Damar yolunun korunması için gerekli bilgi ve donanıma sahip olma 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö42 Damar girişim yolları ile ilgili sorunları değerlendirebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö43 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini açıklayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö44 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini kavrayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö45 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini yeni durumlara uyarlayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö46 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini tahlil edebilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö47 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeye yönelik aktiviteleri tasarlayabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö48 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemine ilişkin önerilerde bulunabilme 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö49 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme 5 5 5 5 5 5 3 5
Ö50 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamada özümseyebilme 5 5 5 5 5 5 3 5
Ö51 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya entegre edebilme 5 5 5 5 5 5 3 5
Ö52 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamanın benzerlik ve farklılıklarını ortaya koyabilme 5 5 5 5 5 5 3 5
Ö53 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin öğrenme deneyimlerini birleştirerek stratejiler geliştirebilme 5 5 5 5 5 5 3 5
Ö54 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirebilme 5 5 5 5 5 5 3 5