Diyaliz
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02521001 | İlkyardım | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | sunum |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hatice BALCI |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Hatice BALCI | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
İlk yardım, acil tedavi, ilk yardımcı nedir, ilk yardımın temel uygulamaları nelerdir@f4. ilk yardımcının özellikleri, olay yeri ve hastanın değerlendirilmesi. temel yaşam desteği ve hayat kurtarma zinciri. ilk yardımın abc si. yapay solunum ve dış kalp masajı. kanama ve kanamalarda ilk yardım uygulamaları. şok ve şokta ilk yardım uygulamaları. yara ve yaralanmalarda ilk yardım uygulamaları. yanık ve yanıklarda ilk yardım uygulamaları, kırıklarda ilk yardım uygulamaları. kafatası ve omurga yaralanmalarında ilk yardım uygulamaları, zehirlenmelerde ilk yardım uygulamaları, boğulmalarda ilk yardım uygulamaları
Dersin Amacı
Doğal afetler, kazalar ve ani hastalıklar gibi hayatı tehdit eden olağan dışı olaylarda, hayat kaybını ve sakatlıkları önlemek ve bu kazalardan kişilerin en az zararla kurtulabilmelerini sağlamak için; hayat kurtarıcı girişimleri sakin, düzenli ve hemen uygulamaya geçebilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. | 1 |
P2 | Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır | 1 |
P3 | Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur | 1 |
P4 | Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir | 1 |
P5 | Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur | 1 |
P6 | Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur | 1 |
P7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 1 |
P8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder | 1 |
P9 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder | 1 |
P10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 |
P11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. | 1 |
P12 | Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 1 |
P13 | Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Genel ilkyardım kavramlarını açıklayabilme | P.13.1 | 1 |
Ö2 | Temel ilkyardım dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri uygulamaya entegre edebilme | P.13.2 | 1 |
Ö3 | şok, koma, bayılma belirti ve nedenlerini bilme ve bu durumlarda hayat kurtarıcı girişimleri uygulayabilme | P.13.3 | 1 |
Ö4 | Temel ilkyardım uygulaması sonucunda hastayı değerlendirebilme | P.13.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Genel İlkyardım Bilgileri |
2 | Hasta Yaralı ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi |
3 | Temel Yaşam Desteği |
4 | Kanamalarda İlkyardım |
5 | Yaralanmalarda İlkyardım |
6 | Yanık, Donma ve Sıcak Çarpmasında İlkyardım |
7 | Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda İlkyardım |
8 | Ara Sınav |
9 | Bilinç Bozukluklarında İlkyardım |
10 | Zehirlenmelerde İlkyardım |
11 | Hayvan Isırmalarında İlkyardım |
12 | Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim kaçması ve İlkyardım |
13 | Boğulmalarda İlkyardım |
14 | Hasta ve Yaralı Taşıma Teknikleri |
15 | İlkyardımda Yasal Boyut |
16 | Dönem Sonu Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | EĞİTEN KİTAP İLK YARDIM - Ed; Ferdağ Yıldırım & Saide Faydalı |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 89 | ||
Toplam Yük / 30 | 2,97 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P13 |
---|---|---|
Ö1 | Genel ilkyardım kavramlarını açıklayabilme | 5 |
Ö2 | Temel ilkyardım dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri uygulamaya entegre edebilme | 5 |
Ö3 | şok, koma, bayılma belirti ve nedenlerini bilme ve bu durumlarda hayat kurtarıcı girişimleri uygulayabilme | 5 |
Ö4 | Temel ilkyardım uygulaması sonucunda hastayı değerlendirebilme | 5 |