Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99501004 | Sağlık Politikaları | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Berna BAYIR |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Berna BAYIR | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Sağlık Sosyolojisinin gelişimi; Sağlık, hastalık kavramı; Sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi; sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi; kadının toplumsal konumu ve sağlık beden sosyolojisi; geleneksel, tamamlayıcı ve alternatif tıp; ebelik hizmetlerinin ve doğumun metalaşması; sağlık ve din; toplumun ve gündelik hayatın medikalleşmesi; ebeveyn olmak, fetüs cinsiyet tercihi ve nedenleri; üreme sağlığı hizmetlerinin sosyolojik açıdan incelenmesi; toplumsal eşitsizliklerin sağlık alanına yansıması; ekonomik, bölgesel, cinsiyete dayalı ve etnik eşitsizlikler; ebelerin sosyal rolleri: ebe mesleğinin tıp mesleği sosyolojisi perspektifinden incelenmesi , konularını içerir.
Dersin Amacı
Bu ders, öğrencilerin sağlık sosyolojisi konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak, sağlığın sosyal belirleyicilerini, sağlık sistemleri ve ebelik alanında yaşanan sorunları sosyolojik bakış açısıyla değerlendirme yapabilmelerini amaçlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P9 | Sağlık politikalarının, kurumsal kalite sistemlerinin geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve sürekli iyileştirilmesinde rol üstlenir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Hastalık ve sağlık olgusunu, toplumsal, kültürel ve politik kavramlarla ilişkilendirebilir. | P.9.10 | 1 |
| Ö2 | Sağlıkta dönüşüm ve sağlık politikalarında örgütlenme, finans ve insan gücü hakkında bilgi sahibi olur. | P.9.11 | 1 |
| Ö3 | Cumhuriyet öncesi ve sonrası sağlık politikaları hakkında bilgi sahibi olur. | P.9.12 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin tanıtım |
| 2 | Sağlık sosyolojisinin gelişimi |
| 3 | Sağlık, hastalık kavramı |
| 4 | Sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi |
| 5 | Kadının toplumsal konumu ve sağlık beden sosyolojisi |
| 6 | Geleneksel, tamamlayıcı ve alternatif tıp |
| 7 | Hemşirelik hizmetlerinin ve doğumun metalaşması |
| 8 | ARA SINAV |
| 9 | Sağlık ve din |
| 10 | Toplumun ve gündelik hayatın medikalleşmesi |
| 11 | Ebeveyn olmak, Fetüs cinsiyet tercihi ve nedenleri |
| 12 | Üreme sağlığı hizmetlerinin sosyolojik açıdan incelenmesi |
| 13 | Toplumsal eşitsizliklerin sağlık alanına yansıması; ekonomik, bölgesel, cinsiyete dayalı ve etnik eşitsizlikler |
| 14 | Hemşirelerin sosyal rolleri: Hemşirelik mesleğinin tıp mesleği sosyolojisi perspektifinden incelenmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Derste hazırlanan sunumlar |
| Selin Ertürk, Sağlık Sistemleri ve Sağlık Politikası |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 1 | 6 | 6 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P9 |
|---|---|---|
| Ö1 | Hastalık ve sağlık olgusunu, toplumsal, kültürel ve politik kavramlarla ilişkilendirebilir. | 5 |
| Ö2 | Sağlıkta dönüşüm ve sağlık politikalarında örgütlenme, finans ve insan gücü hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
| Ö3 | Cumhuriyet öncesi ve sonrası sağlık politikaları hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
