Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02081412 | Stoma ve Yara Bakım Hemşireliği | 4 | Bahar | 8 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Görsel destekli sunum, vaka tartışması, video gösterimi, rol-play, grup tartışması
Dersin Amacı
Öğrencinin yara ve stoma konusunda rol ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olması ve bu bilgiyi bakıma yansıtacak beceriye sahip olmasıdır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, stoma ve yara bakımı konusunda hemşireliğinin önemi ve yeri, Dünya'daki ve Türkiye'deki durumu (Dernekler, kuruluşlar) |
| 2 | Yaraların oluşum mekanizmaları ve yara oluşumunu etkileyen faktörler |
| 3 | Yara iyileşmesinin evreleri ve yara iyileşmesini etkileyen faktörler |
| 4 | Yaranın değerlendirilmesi, yara bakımı ve tedavisinde genel ilkeler |
| 5 | Yara bakımında yeni teknolojiler (VAC, ozon tedavisi, hiperbarik oksijen tedavisi) |
| 6 | Basınç yaralanmaları, önlenmesi ve hemşirelik yaklaşımları |
| 7 | Diyabetik ayak yaraları ve hemşirelik yönetimi |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Bağırsak stoması tipleri ve bağırsak stoması açılacak hastanın yaş dönemi özelliklerine göre irdelenmesi, bağırsak stoması açılacak hastanın ameliyat öncesi hazırlığı ve bakımı |
| 10 | Bağırsak stoması açılan hastanın ameliyat sonrası izlem ve bakımı, bağırsak stoması olan bireylerde öz bakım gereksinimlerinin karşılanmasında hasta eğitimi (beslenme, boşaltım, banyo, cinsellik, seyahat etme,vb.) |
| 11 | Bağırsak stoması olan bireylerde gelişebilecek komplikasyonlar ve komplikasyonların yönetimi |
| 12 | Bağırsak stoması olan bireylerin yaşadığı, fizyolojik, psikolojik ve sosyal sorunlar ve bu sorunlarla baş etmede hemşirenin rolü |
| 13 | Bağırsak stoması bakımında kullanılan ürünler ve bağırsak stoması bakımı |
| 14 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | • Akyolcu N, Kanan N. Yara ve Stoma Bakımı. Nobel Tıp Kitabevi. 2015. 1. Baskı • Porrett T, McGrath A. Stoma Care. Blackwell Publishing, Oxford, 2005. • WCET Guidelines for WCET Enterostomal Therapy Nursing Education. • Lewis SL, Heitkemper ML, Dirksen SR, O Brien PG, Bucher L. Medical Surgical Nursing Assesment and Management of Clinical Problems. Mosby Elseiwer, ST Louis 2007 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 1 | 14 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 14 | 1 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 14 | 1 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 14 | 2 | 28 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 14 | 1 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 84 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,80 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
