Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02070401 | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği | 4 | Güz | 7 | 4+8+0 | 9 | 9 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu ders; ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin temel kavram ve kuramlarını, rol ve işlevlerini, sağlıklı ya da hasta bireye bakım verirken problem çözme becerilerini kullanabilmeyi kapsar.
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencinin insanı ve insan davranışlarını anlaması, ruhsal sağlığı etkileyen etmenleri tanıması, ruhsal sağlığı ve sağlıktan sapmaları değerlendirebilmesi, ruh sağlığının korunması çalışmalarına katkı vermesi, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği temel ilkelerini hemşirelik uygulamalarında kullanabilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 5 |
| P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
| P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 5 |
| P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ruhsal sağlığın korunmasında koruyucu hemşirelik yaklaşımlarını ve psikiyatri hemşiresinin rollerini bilir. | P.1.2 | 1 |
| Ö2 | Toplum ruh sağlığı merkezlerinde ve psikiyatri kliniklerinde psikososyal rehabilitasyon hizmetlerini planlar ve uygular. | P.1.3 | 7 |
| Ö3 | İnsan davranışını, ruh sağlığı kavramını etkileyen dinamikleri ve savunma mekanizmalarını tanımlar. | P.2.1 | 1 |
| Ö4 | Ruhsal sağlığın korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi aşamalarını psikiyatri hemşireliği ilkeleri, felsefesi, rol ve işlevleri doğrultusunda tartışır ve değerlendirir. | P.3.1 | 1 |
| Ö5 | Bireye bakım verirken bütüncül (fiziksel, mental, sosyal, spiritüel) bakım verebilir. | P.4.1 | 1 |
| Ö6 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | P.4.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Psikiyatrinin tarihçesi, Psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, rolleri, işlevleri, uygulama standartları, Terapötik ortam. |
| 2 | Davranışın psikodinamik temelleri (bilinç, bilinçdışı, altbenlik, benlik, üstbenlik, güdüleme, engellenme ve çatışma, ruhsal örselenme, bunaltı). Savunma mekanizmaları |
| 3 | Ruh sağlığı kavramı, ölçütleri, etkileyen faktörler, Kültür ve psikiyatri, Psikiyatride Epidemiyoloji ve Risk faktörleri |
| 4 | Birincil-ikincil-üçüncül önleme, Damgalama-Önyargı- Ötekileştirme-Dışlama- Temas Modeli |
| 5 | Şizofreni ve diğer psikotik bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı, Duygu-durum bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı, Psikofarmakoloji |
| 6 | Psikoaktif madde kullanımı bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı, Ergen-Özyeterlik- Psikolojik Güçlülük |
| 7 | Anksiyete, somataform ve dissossiyatif bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı, Psikofarmakoloji |
| 8 | Arasınav |
| 9 | Organik mental bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı |
| 10 | Kişilik bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı, Seksüel bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı |
| 11 | Psikofizyolojik bozukluğu olan bireyler ve hemşirelik yaklaşımı |
| 12 | Psikiyatride acil durumlar ve acil psikiyatri hemşireliği Psikiyatride yasal yönler, hasta hakları ve etik konularını içerir. |
| 13 | Tedaviler: Psikiyatri alanında uygulanan tedavi yöntemleri ve hemşirenin sorumlulukları: Biyolojik tedaviler, bireysel ve grup tedavileri, bilişsel ve davranışsal tedaviler, ortam tedavisi, diğer tedaviler (assertive davranış geliştirme eğitimi), müzik tedavisi, hareket tedavisi, uğraşı tedavisi vb. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Arnold, E.C., Boggs,U. K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA. Kum N. (1996) Psikiyatri Hemşireliği Klinik El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları:13, İstanbul. Varcarolis EM. Manual of Psychiatric Nursing Care Planning, Saunders, 2011 Öztürk O.ve Uluşahin A. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2008. Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2007) Psychiatric Nursing Care Plans. Fifth. Ed. St Louis, Mosby Elsevier Stuart GW., Laraia MT. (2001) Psychiatric Nursing. Mosby a Harcourt Health Sciences Company, Toronto. Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. İstanbul: Metis Yayınları.. Öz, F. (2010). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık. Özcan, A. (2006) Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Basım Yayın San. Lim. Şrk. Özer, A.K. (1995).Duygusal gerilimle Başedebilme ‘Ben Değeri Tiryakiliği'. İstanbul: V |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 20 (%) |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 14 | 2 | 28 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 14 | 2 | 28 |
| Uygulama | 14 | 10 | 140 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 14 | 1 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 266 | ||
| Toplam Yük / 30 | 8,87 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 9 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Ruhsal sağlığın korunmasında koruyucu hemşirelik yaklaşımlarını ve psikiyatri hemşiresinin rollerini bilir. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Toplum ruh sağlığı merkezlerinde ve psikiyatri kliniklerinde psikososyal rehabilitasyon hizmetlerini planlar ve uygular. | 5 | - | - | - |
| Ö3 | İnsan davranışını, ruh sağlığı kavramını etkileyen dinamikleri ve savunma mekanizmalarını tanımlar. | - | 4 | - | - |
| Ö4 | Ruhsal sağlığın korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi aşamalarını psikiyatri hemşireliği ilkeleri, felsefesi, rol ve işlevleri doğrultusunda tartışır ve değerlendirir. | - | - | 5 | - |
| Ö5 | Bireye bakım verirken bütüncül (fiziksel, mental, sosyal, spiritüel) bakım verebilir. | - | - | - | 5 |
| Ö6 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | - | - | - | 5 |
