Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02051307 | Kültür Sosyolojisi | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Kültürel faktör, kültür ve kurumsallaşma, modern kültürün oluşumu, toplum, devlet ve refah devleti, kültür bilimi ve yöntem konuları işlenecektir.
Dersin Amacı
Kültür Sosyolojisi dersinin amacı, kültür nedir, nasıl ortaya çıkmıştır, kültür ve modernleşme arasında ilişki nasıldır@f2 Kültür konusu, toplumsal süreçlerle ilişkilendirilerek sağlık alanı açısından önemi ortaya konmaya çalışılacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 1 |
| P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
| P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 1 |
| P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 1 |
| P5 | Mesleki uygulama, eğitim, yönetim ve araştırmalarda bilişim, bakım teknolojileri ve yenileşimi (inovasyon) izler ve kullanır. | 1 |
| P6 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | 1 |
| P7 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 1 |
| P8 | Mesleki uygulamalarını ilgili mevzuata uygun olarak gerçekleştirir. | 1 |
| P9 | Sağlık politikalarının, kurumsal kalite sistemlerinin geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve sürekli iyileştirilmesinde rol üstlenir. | 1 |
| P10 | Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini kullanır. | 1 |
| P11 | Doğal çevre ve biyo-çeşitliliğin korunması, insan onuru ve kültürel değerlere saygı, sosyal adalet, sosyoekonomik konularına duyarlıdır. | 3 |
| P12 | Güvenli ve kaliteli sağlık bakımının sunulması ve geliştirilmesinde örgütsel yapı ve sistemlere liderlik eder. | 1 |
| P13 | Toplum sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. | 3 |
| P14 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. | 3 |
| P15 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 1 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kültür Sosyolojisine giriş |
| 2 | Kültür nedir? Kültürel faktöre ayrıntılı bakış |
| 3 | Kültürün oluşum süreci, kurumsallaşma |
| 4 | Modern kültürün oluşumu, uzmanlaşma ve uygarlaşma |
| 5 | Sosyal-kültürel modernlik, soyut toplum |
| 6 | Sosyal-politik modernlik, refah devleti |
| 7 | Kültür sosyolojisi ve yöntemler, kültür bilimi |
| 8 | Sosyolojik kültür bilimi, gelenek ve tarih |
| 9 | Kültürel çözümleme ve kültür eleştirisi |
| 10 | Türkiye'de kültür sosyolojisi |
| 11 | Kültür Endüstrisi sorunu |
| 12 | Popüler Kültür |
| 13 | Modern dünya ve tüketim kültürü |
| 14 | Genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Alver, Köksal; Doğan, Necmettin (2007). Kültür Sosyolojisi. Ankara: Hece Yayınları |
| Kültür ve sağlık kitabı, akademisyen yayınevi | |
| Zijderveld, Anton (2013). Kültür Sosyolojisi: Kültür Sosyolojisine ve Metodolojisine Giriş (çev: Kadir Canatan). İstanbul: Açılım Kitap |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
