Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02051302 | Kültürlerarası Hemşirelik | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Berna BAYIR |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Berna BAYIR | B BLOK- | [email protected] |
Dersin İçeriği
Bu derste kültür ve ilgili kavramlar, kültürel gelenekler, yapı, tutum, önyargı ve çeşitli kültürlerde ayrımcılık, kültürel farklılık ve benzerlikler, farklı kültürlerde ölüm, din, gelenek ve sağlık kavramları ile kültürel değerler arasındaki ilişkiler, kültür temelli sağlık bakım kuramları ve modelleri, sağlık ve hastalığa etki eden kültürel faktörler, kültürlerarası hemşirelik bakımı, kültürel yeterlilik ve hemşirelik uygulamaları, gözlemler ve kişisel deneyimler tartışılmaktadır.
Dersin Amacı
Öğrencinin kültürlerarası hemşirelik modellerini öğrenerek, kültürel yeterliliği hemşirelik eğitimi ve uygulamasında uygulayabilir duruma gelmesini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 5 |
P11 | Doğal çevre ve biyo-çeşitliliğin korunması, insan onuru ve kültürel değerlere saygı, sosyal adalet, sosyoekonomik konularına duyarlıdır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kültürlerarası hemşireliği kavramlarını ve modellerini bilir. | P.2.14 | 1 |
Ö2 | Hasta bakımında önyargıların ve eşitsizliğin giderilmesi ve hastanın güçlendirilmesi için savunuculuk rolünü uygular ve kültürel yeterlilik/duyarlılığın hasta bakımındaki önemini açıklar. | P.4.7 | 1 |
Ö3 | Kendi kültürünü tanır ve diğer kültürleri tanımada toplum kaynaklarından yararlanır. | P.11.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | İnsan, Kültürel yapı ve kültürel süreçler, ilgili kavramlar |
2 | Kültürlerarası hemşireliğin tanımı, amacı, tarihsel gelişimi |
3 | Dünya kültürleri ve bazı görseller |
4 | Transkültürel Hemşirelik İlkeleri |
5 | Kültürlerarası hemşirelik kuram ve Modelleri |
6 | Kültürlerarası hemşirelik kuram ve Modelleri |
7 | Sağlık ve Hastalığı etkileyen kültürel faktörler |
9 | Kültüre duyarlı yaklaşım, Kültürlerarası Hemşirelikte İletişim |
10 | Hemşirelik Bakımında Kültürel Yeterlilik için Uygulama Standartları. (Sunum) |
11 | Hemşirelik Bakımında Kültürel Yeterlilik için Uygulama Standartları. (Sunum) |
12 | Çocuk Bakımında kültürel geleneksel yaklaşımlar (Sunum) |
13 | Hemşirenin kendi kültürünü tanıması (Sunum) |
14 | Hemşirenin kendi kültürünü tanıması (Sunum) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Taşçı, Sultan (2012) Sağlık ve hastalığı etkileyen kültürel faktörler. Kültürlerarası Hemşirelik. Editorler: Seviğ, Ümit, Tanrıverdi Gülbu. İstanbul Tıp Kitabevi.ss.19-44 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | 1 | 10 (%) |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 14 | 2 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 14 | 2 | 28 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 14 | 5 | 70 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 154 | ||
Toplam Yük / 30 | 5,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P2 | P4 | P11 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Kültürlerarası hemşireliği kavramlarını ve modellerini bilir. | 5 | - | - |
Ö2 | Hasta bakımında önyargıların ve eşitsizliğin giderilmesi ve hastanın güçlendirilmesi için savunuculuk rolünü uygular ve kültürel yeterlilik/duyarlılığın hasta bakımındaki önemini açıklar. | - | 5 | - |
Ö3 | Kendi kültürünü tanır ve diğer kültürleri tanımada toplum kaynaklarından yararlanır. | - | - | 5 |