Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02050303 | Hemşirelikte Etik Bilme | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 2 | 2 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu derste; etik kuramlar, etik ilkeler ve yükümlülükler, değerler, etik karar verme süreci, hemşirelik bakımının etik uygulamalar yönünden değerlendirilmesi incelenir.
Dersin Amacı
Öğrencinin, etik alanı ile ilgili temel kavramları anlamasını, etik karar verme sürecini etik ilke ve kodlarla ilişkilendirmesini, insan ve hasta hakları konusuna etik değerlere uygun yaklaşma bilgi ve duyarlılığı kazanmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 5 |
P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
P6 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | P.1.8 | 1 |
Ö2 | İnsan ve hasta haklarını etik kuramlar ile ilişkilendirebilir. | P.2.4 | 1 |
Ö3 | Ahlak felsefesi ve etik terimleri tanımlayabilir; bireysel, toplumsal, ahlaki ve profesyonel değerleri ayırt edebilir. | P.4.3 | 1 |
Ö4 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | P.4.4 | 1 |
Ö5 | Hemşirelik bakım uygulamalarında etik ilke ve sorunları analiz ederek etik karar verme sürecini klinik vakalar üzerinden tartışabilir. | P.4.5 | 1 |
Ö6 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | P.8.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ahlak felsefesi ve etik terimler |
2 | Etik kuramlar- deontolojik yaklaşım, yararcı yaklaşım, erdem etiği, feminist etik, teolojik etik |
3 | Etik kuramlar ve klinik etiğe uygulanışları- yararcılık (utilitarianizm), ödev etiği (Kantianism / deontolojik yaklaşım) |
4 | Erdem etiği, Haklar etiği (liberal individualism), Toplumcu etik (Communitarianism) |
5 | Örnek olaylara dayalı etik uslamlama (Casuistry), İlkecilik (principalism), Anlatısal etik (narrative ethics) |
6 | Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Özel yaşam ve gizliliğe saygı |
7 | Klinik uygulamada etik yükümlülükler- İletişim/Gerçeği söyleme/Bilgi açıklama- Karar vermede yeterlilik değerlendirmesi |
8 | Ara sınav |
9 | Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Aydınlatılmış onam – sadakat ve dürüstlük ilkeleri |
10 | Klinik uygulamada etik yükümlülükler - Özerklik |
11 | Etik karar verme süreci |
12 | Değerler |
13 | Değerlerin Aydınlatılması |
14 | Film gösterimi ve örnek olaylar üzerinde tartışma |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Akçin, E. (2005). Hemşirelik ve hemşirelik eğitimini etkileyen bazı felsefi akımların incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F.N.H.Y.O. Dergisi. Cilt:13, Sayı: 55 ss.161-170 |
Burkart, AB., Nathaniel, AK. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Medikal Yayıncılık Çeviri Eserler Dizisi. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 1. Baskı. ISBN: 978-605-4499-68-7 | |
Erdem, AR. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Cilt 2, Sayı 1, Nisan; ss. 25-32 | |
Ersoy, N. (2009). Onkoloji Hemşireliğine Etik. Türk Onkoloji Dergisi. 24(4):191-197 | |
Kuçuradi, İ. İnsan ve Değerleri (2016). Türkiye Felsefe Kurumu. 6. Baskı. Ankara: Şen Matbaa. ISBN: 978- 975-7748-19-9 | |
Şahin, S. (2012). İnsan Haklarının Etik temelleri ve uluslararası düzenlemeler Çerçevesinde Yetişkinlere Yönelik İnsan Hakları Eğitimi Programı Geliştirme. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 60 | ||
Toplam Yük / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 | P8 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | 5 | - | - | - |
Ö2 | İnsan ve hasta haklarını etik kuramlar ile ilişkilendirebilir. | - | 4 | - | - |
Ö3 | Ahlak felsefesi ve etik terimleri tanımlayabilir; bireysel, toplumsal, ahlaki ve profesyonel değerleri ayırt edebilir. | - | - | 5 | - |
Ö4 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | - | - | 5 | - |
Ö5 | Hemşirelik bakım uygulamalarında etik ilke ve sorunları analiz ederek etik karar verme sürecini klinik vakalar üzerinden tartışabilir. | - | - | 5 | - |
Ö6 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | - | - | - | 4 |