Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02050302 | Hemşire-Hasta İlişkisinde İletişim | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Ayşe ÖZCAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Ayşe ÖZCAN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Bu ders, hastayı anlamada ve kendini tanımada iletişim kavramını, düşünce-duygu-davranış arasındaki bağlantıları, empatik (etkin) dinleme, temel insan tepkilerinden atılganlığın (assertiveness) kişilerarası ilişkileri nasıl etkilediği, duyguların "ben dili"ve "sen dili"ile ifadesinin insan ilişkileri üzerindeki etkisi, mesleki ve sosyal ilişki arasındaki farkı, iletişimde terapötik olan ve olmayan görüşme tekniklerini ve bazı durumlarda sorun oluşturan hasta davranışlarına yönelik hemşire yaklaşımlarını içermektedir.
Dersin Amacı
Hemşire-hasta ilişkisinde çok kültürlü, feminist ve etik bakış açısıyla psikolojik danışma, psikoterapötik yaklaşım için terapötik iletişim ve Öğrencinin; hemşire-hasta ilişkisinde çok kültürlü ve etik bakış açısıyla psikolojik danışma ve psikoterapötik yaklaşım için terapötik iletişim ve temel danışmanlık becerilerini tanımasını, psikososyal girişimleri incelemesini ve öz-farkındalık kazanmasını sağlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 5 |
| P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
| P6 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İletişim kavramının insan ilişkilerindeki önemini ve hemşire-hasta ilişkisinin özelliklerini bilir. | P.1.5 | 1 |
| Ö2 | Terapötik olan ve olmayan iletişim tekniklerini ayırt edebilir. | P.1.7 | 1 |
| Ö3 | Tedavi edici hemşire-hasta ilişkisinin kurulmasında ve sürdürülmesinde terapötik iletişimin önemini açıklayabilir. | P.6.2 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Terapötik hemşire-hasta etkileşimini etkileyen faktörler. |
| 2 | Benlik (self) kavramı, Geribildirim alma-verme, Algı / Önyargı |
| 3 | Benliğin terapötik kullanımı, Hemşirenin kendini tanıması, Benliğin yansıması, kendini açma |
| 4 | Terapötik ilişkide hemşirenin temel özellikleri (dostluk, sıcaklık, saygı, güven, içtenlik, empati) |
| 5 | İletişimi etkileyen davranış biçimleri – Atılganlık (Assertiveness) (Hayır deme, İstek belirtme, Kendini ifade etme, Duyguların "Sen"ve "Ben"diliyle ifadesi) |
| 6 | Sözsüz iletişim (yüz ifadesi, ses tonu, göz teması, beden duruşu) / Sözlü İletişim, Etkin (Aktif) Dinleme |
| 7 | Arasınav |
| 8 | Etkin (Aktif) Dinleme, Empati (devam) |
| 9 | "Mesleki"ve "Sosyal"ilişki, İlişkide Güç Eşitsizliği, Sınırlar, Aktarım, Karşıt Aktarım |
| 10 | Terapötik iletişim becerileri |
| 11 | Terapötik iletişim becerileri |
| 13 | Bilişsel Çarpıtmalar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA. Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. Varcarolis, EM.(2015). Manual of Psychiatric Nursing Care Planning Assesment Guides diagnoses psychofarmacology. Fifth edition. St Louis: Elsevier Saunders ISBN: 978-1-4557-4019-2 Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. İstanbul: Metis Yayınları.. Öz, F. (2010). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık. Özcan, A. (2006) Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Basım Yayın San. Lim. Şrk. Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir Özer, A.K. (1995).Duygusal gerilimle Başedebilme ‘Ben Değeri Tiryakiliği'. İstanbul: Varlık Yayınları A.Ş. Greenberger. D., Padesky, C.A. (2008) Evinizdeki Terapist-Düşüncelerinizi değiştirerek Duygularınıza Hakim Olmanın Yolları. Çeviri: Zeynep ARMAY. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 14 | 1 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 14 | 2 | 28 |
| Dönem Sonu Sınavı | 14 | 1 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 98 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,27 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P6 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | İletişim kavramının insan ilişkilerindeki önemini ve hemşire-hasta ilişkisinin özelliklerini bilir. | 5 | - |
| Ö2 | Terapötik olan ve olmayan iletişim tekniklerini ayırt edebilir. | 5 | - |
| Ö3 | Tedavi edici hemşire-hasta ilişkisinin kurulmasında ve sürdürülmesinde terapötik iletişimin önemini açıklayabilir. | - | 5 |
