Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02041211 | Stresle Baş Etme | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu derste; stres kavramı, stresin fizyolojisi, nedenleri, bilişsel yönü, strese verilen tepkiler, psikolojik sağlamlık, stresle başetme kavramı, stratejileri, (duygu ve problem odaklı başetme), etkili olan (kendini tanıma, bilişlerin farkına varma, sorunların çözümünde çok yönlü düşünme, problem çözme, etkili iletişim becerileri, gevşeme ve nefes egzersizleri, zamanı iyi kullanma vb.) ve etkili olmayan baş etme yolları incelenir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencinin stres tanımasını, stresin organizma üzerindeki etkilerini anlamasını, stresle başetme kavramı ve stratejileri konusunda bilgilenmesini, etkili ve etkisiz başetme yollarını kavramasını, değerlendirmesini ve yorumlamasını, kendisindeki etkisiz başetme davranışlarının yerine etkili olanları koyabilmesini ve bu becerileri hizmet verdiği bireylerin de kullanmalarına yardımcı olabilmesini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 5 |
P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 5 |
P6 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | 5 |
P9 | Sağlık politikalarının, kurumsal kalite sistemlerinin geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve sürekli iyileştirilmesinde rol üstlenir. | 5 |
P11 | Doğal çevre ve biyo-çeşitliliğin korunması, insan onuru ve kültürel değerlere saygı, sosyal adalet, sosyoekonomik konularına duyarlıdır. | 5 |
P12 | Güvenli ve kaliteli sağlık bakımının sunulması ve geliştirilmesinde örgütsel yapı ve sistemlere liderlik eder. | 5 |
P13 | Toplum sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. | 5 |
P14 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. | 5 |
P15 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 5 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Stres Kavramı, Stresin fizyolojisi, stres nedenleri |
2 | Stresin bilişsel yönü, strese verilen tepkiler |
3 | Stres-psikolojik sağlamlık-başetme ilişkisi |
4 | Stresle Başetme kavramı |
5 | Baş etme stratejileri (Duygu ve problem odaklı başetme) |
6 | Etkili olan ve etkili olmayan başetme |
7 | Etkili baş etme becerileri öğretimi (kendini Tanıma) |
8 | ARA SINAV |
9 | Etkili baş etme becerileri öğretimi (Bilişlerin farkına varma) |
10 | Etkili baş etme becerileri öğretimi (Bilişlerin farkına varma) |
11 | Etkili baş etme becerileri (Sorunların çözümünde eleştirel düşünme ve problem çözme) |
12 | Etkili baş etme becerileri (Etkili iletişim becerileri) |
13 | Etkili baş etme becerileri (Gevşeme teknikleri, Nefes, Diğer egzersizler ) |
14 | Etkili baş etme becerileri (Gevşeme teknikleri, Nefes, Zamanı etkili kullanma) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Clark, L. (2000). Duygulara Yardım (Çev: Yazgan, G.). İstanbul: Evrim Yayınları. |
Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. | |
Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. İstanbul: Metis Yayınları.. | |
Öz, F. (2010). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık. | |
Özcan, A. (2006) Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Basım Yayın San. Lim. Şrk. | |
Özer, A.K. (1995).Duygusal gerilimle Başedebilme ‘Ben Değeri Tiryakiliği'. İstanbul: Varlık Yayınları A.Ş. | |
Varcarolis, EM.(2015). Manual of Psychiatric Nursing Care Planning Assesment Guides diagnoses psychofarmacology. Fifth edition. St Louis: Elsevier Saunders ISBN: 978-1-4557-4019-2 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 144 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,80 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |