İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02041209 Toplumsal Cinsiyet 2 Bahar 4 2+0+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) -
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Bu derste, toplumsal cinsiyet rolleri, tanımı, tarihsel kökenleri, toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri, cinsiyetçi bakış açıları, eğitimde, ailede, üretimde ve siyasette eşitlik politikaları tartışılacaktır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; toplumsal cinsiyet rolleri, egemenlik ilişkileri ve cinsiyetçi bakış açıları sonucu ortaya çıkan kadın-erkek eşitsizliği konularında öğrencilerin bilgilenmelerini sağlamak ve bu sorunların çözümü için toplumun zihniyet değişimine katkıda bulunabilmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 3
P2 Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 2
P3 Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. 5
P4 Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. 5
P5 Mesleki uygulama, eğitim, yönetim ve araştırmalarda bilişim, bakım teknolojileri ve yenileşimi (inovasyon) izler ve kullanır. 2
P6 Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. 5
P7 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 2
P8 Mesleki uygulamalarını ilgili mevzuata uygun olarak gerçekleştirir. 2
P9 Sağlık politikalarının, kurumsal kalite sistemlerinin geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve sürekli iyileştirilmesinde rol üstlenir. 5
P10 Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini kullanır. 2
P11 Doğal çevre ve biyo-çeşitliliğin korunması, insan onuru ve kültürel değerlere saygı, sosyal adalet, sosyoekonomik konularına duyarlıdır. 5
P12 Güvenli ve kaliteli sağlık bakımının sunulması ve geliştirilmesinde örgütsel yapı ve sistemlere liderlik eder. 5
P13 Toplum sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. 5
P14 Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. 5
P15 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 5
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Toplumsal cinsiyetle ilgili kavramların tanımı
2 Toplumsal cinsiyet rollerinin tarihçesi
3 Toplumsal cinsiyete temel kuramsal yaklaşımlar
4 Toplumsal cinsiyete temel kuramsal yaklaşımlar
5 Kalıp-yargılar ve toplumsal cinsiyet - Ailede cinsiyetçilik
6 Tragedyalarda Toplumsal cinsiyet
7 İlk çağlarda Hitit Kadını
8 Güncel toplumsal olayların cinsiyetçilik bağlamında tartışılması: (Aile içi ve dışı eril şiddet) (Namus cinayetleri)
9 Güncel toplumsal olayların cinsiyetçilik bağlamında tartışılması: (Kadına ve çocuğa cinsel şiddet) (Çocuk yaşta evlendirilenler)
10 Güncel toplumsal olayların cinsiyetçilik bağlamında tartışılması: (Dilde Cinsiyet – Reklamlar ve Medyanın Rolü)
11 Masallarda, Filmlerde, Tv dizilerinde kadın-erkek imgesi – Plastik sanatlarda Toplumsal cinsiyet
12 Ortadoğu'da Kadın hareketleri - BM Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi (CEDAW)
13 Kadının iş gücüne katılması
14 Kadının karar alma mekanizmalarında temsili
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Cogito, Annelik (2015).Yapı Kredi Yayınları:4465, Sayı 81/Yaz, Üç aylık Düşünce Dergisi. ISSN:1300-2880
DEMİRBİLEK, Sevda. (2007) Cinsiyet Ayrımcılığının Sosyolojik Açıdan İncelenmesi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Cilt: 44 Sayı 511 ss.12-27
Dökmen, Z.Y. (2006) Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar (2.Basım) İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Güzel, E. (2014). Toplumsal Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık ve Medyanın Rölü. Global Media Journal: TR Edition 4 (8) Spring ss:185-199
Kuzgun, Y., Sevim, SA. (2004). Kadınların Çalışmasına Karşı Tutum ve Dini Yönelim Arasındaki İlişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt 37, sayı1, ss.14-27
Küçükparlak, İlker (2015). Eril şiddetin psikiyatrizasyonu zulme ortaklıktır. Türkiye Psikiyatri Derneği Bülteni Cilt 18, Sayı 1, ss.3-5
Nas, MF. ( 2007). "Bölgesel ve Küresel Dinamikler Bağlamında Ortadoğu'daki Kadın Hareketi". Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı
Sakallı-Uğurlu, N. (2003). Cinsiyetçilik: Kadınlara ve Erkeklere İlişkin Tutumlar ve Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Kuramı. Türk Psikoloji Yazıları. 6 (11-12) 1-20
Saner, S., Oğlağu, Z., Gülseren, L., Yüksel, Ş. (2015).Ruh sağlığı çalışanları olarak kadın cinayetlerine daha fazla tanık olmak istemiyoruz. Türkiye Psikiyatri Derneği Bülteni Cilt 18, Sayı 1, ss.27-
Sezer, Ö. (2004). Masallarda Toplumsal Cinsiyetin İşlenişi. Yüksek Lisans Tezi. Danışman: Nur Betül Çelik. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilimdalı.
TPD Kadın Ruh Sağlığı Çalışma Grubu (2015). Kadınları Güçlendirmek insanlığı güçlendirmektir. Türkiye Psikiyatri Derneği Bülteni Cilt 18, Sayı 1, ss.26-27
Ulusoy, D. (1999). Plastik Sanatlarda Toplumsal Cinsiyet. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. Cilt: 16, Sayı:2, ss:47-73
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 8 112
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 2 2
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 144
Toplam Yük / 30 4,80
Dersin AKTS Kredisi: 5