Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02041209 | Toplumsal Cinsiyet | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu derste, toplumsal cinsiyet rolleri, tanımı, tarihsel kökenleri, toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri, cinsiyetçi bakış açıları, eğitimde, ailede, üretimde ve siyasette eşitlik politikaları tartışılacaktır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; toplumsal cinsiyet rolleri, egemenlik ilişkileri ve cinsiyetçi bakış açıları sonucu ortaya çıkan kadın-erkek eşitsizliği konularında öğrencilerin bilgilenmelerini sağlamak ve bu sorunların çözümü için toplumun zihniyet değişimine katkıda bulunabilmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 3 |
| P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
| P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 5 |
| P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 5 |
| P5 | Mesleki uygulama, eğitim, yönetim ve araştırmalarda bilişim, bakım teknolojileri ve yenileşimi (inovasyon) izler ve kullanır. | 2 |
| P6 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | 5 |
| P7 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 2 |
| P8 | Mesleki uygulamalarını ilgili mevzuata uygun olarak gerçekleştirir. | 2 |
| P9 | Sağlık politikalarının, kurumsal kalite sistemlerinin geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve sürekli iyileştirilmesinde rol üstlenir. | 5 |
| P10 | Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini kullanır. | 2 |
| P11 | Doğal çevre ve biyo-çeşitliliğin korunması, insan onuru ve kültürel değerlere saygı, sosyal adalet, sosyoekonomik konularına duyarlıdır. | 5 |
| P12 | Güvenli ve kaliteli sağlık bakımının sunulması ve geliştirilmesinde örgütsel yapı ve sistemlere liderlik eder. | 5 |
| P13 | Toplum sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. | 5 |
| P14 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. | 5 |
| P15 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 5 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Toplumsal cinsiyetle ilgili kavramların tanımı |
| 2 | Toplumsal cinsiyet rollerinin tarihçesi |
| 3 | Toplumsal cinsiyete temel kuramsal yaklaşımlar |
| 4 | Toplumsal cinsiyete temel kuramsal yaklaşımlar |
| 5 | Kalıp-yargılar ve toplumsal cinsiyet - Ailede cinsiyetçilik |
| 6 | Tragedyalarda Toplumsal cinsiyet |
| 7 | İlk çağlarda Hitit Kadını |
| 8 | Güncel toplumsal olayların cinsiyetçilik bağlamında tartışılması: (Aile içi ve dışı eril şiddet) (Namus cinayetleri) |
| 9 | Güncel toplumsal olayların cinsiyetçilik bağlamında tartışılması: (Kadına ve çocuğa cinsel şiddet) (Çocuk yaşta evlendirilenler) |
| 10 | Güncel toplumsal olayların cinsiyetçilik bağlamında tartışılması: (Dilde Cinsiyet – Reklamlar ve Medyanın Rolü) |
| 11 | Masallarda, Filmlerde, Tv dizilerinde kadın-erkek imgesi – Plastik sanatlarda Toplumsal cinsiyet |
| 12 | Ortadoğu'da Kadın hareketleri - BM Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi (CEDAW) |
| 13 | Kadının iş gücüne katılması |
| 14 | Kadının karar alma mekanizmalarında temsili |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Cogito, Annelik (2015).Yapı Kredi Yayınları:4465, Sayı 81/Yaz, Üç aylık Düşünce Dergisi. ISSN:1300-2880 |
| DEMİRBİLEK, Sevda. (2007) Cinsiyet Ayrımcılığının Sosyolojik Açıdan İncelenmesi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Cilt: 44 Sayı 511 ss.12-27 | |
| Dökmen, Z.Y. (2006) Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar (2.Basım) İstanbul: Sistem Yayıncılık. | |
| Güzel, E. (2014). Toplumsal Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık ve Medyanın Rölü. Global Media Journal: TR Edition 4 (8) Spring ss:185-199 | |
| Kuzgun, Y., Sevim, SA. (2004). Kadınların Çalışmasına Karşı Tutum ve Dini Yönelim Arasındaki İlişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt 37, sayı1, ss.14-27 | |
| Küçükparlak, İlker (2015). Eril şiddetin psikiyatrizasyonu zulme ortaklıktır. Türkiye Psikiyatri Derneği Bülteni Cilt 18, Sayı 1, ss.3-5 | |
| Nas, MF. ( 2007). "Bölgesel ve Küresel Dinamikler Bağlamında Ortadoğu'daki Kadın Hareketi". Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı | |
| Sakallı-Uğurlu, N. (2003). Cinsiyetçilik: Kadınlara ve Erkeklere İlişkin Tutumlar ve Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Kuramı. Türk Psikoloji Yazıları. 6 (11-12) 1-20 | |
| Saner, S., Oğlağu, Z., Gülseren, L., Yüksel, Ş. (2015).Ruh sağlığı çalışanları olarak kadın cinayetlerine daha fazla tanık olmak istemiyoruz. Türkiye Psikiyatri Derneği Bülteni Cilt 18, Sayı 1, ss.27- | |
| Sezer, Ö. (2004). Masallarda Toplumsal Cinsiyetin İşlenişi. Yüksek Lisans Tezi. Danışman: Nur Betül Çelik. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilimdalı. | |
| TPD Kadın Ruh Sağlığı Çalışma Grubu (2015). Kadınları Güçlendirmek insanlığı güçlendirmektir. Türkiye Psikiyatri Derneği Bülteni Cilt 18, Sayı 1, ss.26-27 | |
| Ulusoy, D. (1999). Plastik Sanatlarda Toplumsal Cinsiyet. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. Cilt: 16, Sayı:2, ss:47-73 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 144 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,80 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
