Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02041206 | Çocuk İstismarı ve İhmali | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
İstismar ve ihmal ile ilgili temel kavramlar, çocuklarda fiziksel, duygusal, cinsel istismar belirtileri ve çocuğa yaklaşım; istismara en sık maruz kalan mesleklerden biri olarak hemşirelik, malpraktis, çocuklarda atravmatik bakım.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; çocuklara yönelik istismar ve ihmal konularında temel kavramları hakkında ortak bir anlayış geliştirmek; hemşirenin fiziksel, duygusal, ekonomik, cinsel istismar ve ihmal belirtilerini tanımalarını sağlayan bilgiler sunmak ve sağlık profesyonelleri olarak çocuk istismar ve ihmali konusunda donanımlı, yetkin elemanlar yetiştirebilmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 4 |
P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 4 |
P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 4 |
P5 | Mesleki uygulama, eğitim, yönetim ve araştırmalarda bilişim, bakım teknolojileri ve yenileşimi (inovasyon) izler ve kullanır. | 1 |
P6 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | 4 |
P7 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 1 |
P8 | Mesleki uygulamalarını ilgili mevzuata uygun olarak gerçekleştirir. | 1 |
P9 | Sağlık politikalarının, kurumsal kalite sistemlerinin geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve sürekli iyileştirilmesinde rol üstlenir. | 1 |
P10 | Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini kullanır. | 1 |
P11 | Doğal çevre ve biyo-çeşitliliğin korunması, insan onuru ve kültürel değerlere saygı, sosyal adalet, sosyoekonomik konularına duyarlıdır. | 1 |
P12 | Güvenli ve kaliteli sağlık bakımının sunulması ve geliştirilmesinde örgütsel yapı ve sistemlere liderlik eder. | 1 |
P13 | Toplum sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. | 1 |
P14 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. | 1 |
P15 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 1 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | İstismar ve ihmal nedir? (Tanımı, açıklaması, konunun önemi) |
2 | Çocukların genel gelişim özellikleri yaş dönemlerine göre istismar ve ihmalden etkilenme durumları |
3 | Fiziksel istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları |
4 | Duygusal istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları |
5 | Cinsel istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları |
6 | Cinsel istismara yol açabilecek cinsel işlev bozuklukları |
7 | Fiziksel, duygusal ve cinsel istismarın çocuklar üzerindeki etkileri, depresyon, kaygı, fobi bozuklukları |
8 | Ara sınav |
9 | Fiziksel, duygusal ve cinsel istismarın çocuklar üzerindeki etkileri, depresyon, kaygı, fobi bozuklukları |
10 | İstismar mağduru çocukların bakım ve korunma işlemlerinin yürütüldüğü kurumlardan gelen yetkililerle söyleşi |
11 | Çocuk ihmali nedir? Hemşirenin yükümlülükleri |
12 | Engelli ve riskli gruptaki çocukların istismar ve ihmali |
13 | Çocuklarda atravmatik bakım ve malpraktis, hemşirenin sorumlulukları |
14 | Genel tekrar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Bertan, N., Lokumcu, H. (2010). İhmal ve İstismarın Boyutları. Ankara: Nobel yayınları. |
Gürhan, N. (2013). Her Yönüyle Çocuk İstismar ve İhmali, Ankara: Nobel Yayınları. | |
Konakçı, B. (2013). Çocuk İhmal Edilirse Ne Olur. İstanbul: Ses yayınları | |
McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 144 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,80 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |