Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02020108 | Sağlık Sosyolojisi | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. İslam CAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. İslam CAN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Sağlık ve hastalığın sosyal yönleri, sağlığın sosyal belirleyicileri, eşitsizlik yaratan etkenler, sağlık, kırsal kesim ve yoksulluk. Hasta olmaya ilişkin halk inanışları ve tedavi yöntemleri.
Dersin Amacı
Sağlık ve hastalığın sosyal yönleri, sağlığın sosyal belirleyicileri, eşitsizlik yaratan etkenler, sağlık, kırsal kesim ve yoksulluk, hasta olmaya ilişkin halk inanışları ve tedavi yöntemlerini kavrayabilme ve tartışabilme.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P9 | Sağlık politikalarının, kurumsal kalite sistemlerinin geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve sürekli iyileştirilmesinde rol üstlenir. | 4 |
P14 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Sağlık sosyolojisinde sosyal politikanın rolünü açıklar. | P.9.12 | 1 |
Ö2 | Sağlık Sosyolojisinin bir bilim dalı olarak dünyada ortaya çıkış sürecini açıklar. | P.14.35 | 1 |
Ö3 | Sağlık Sosyolojisi, hastalık ve sağlığa ilişkin kavramları bilir. | P.14.36 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Sağlık Sosyolojisinin Tanımı, Doğuşu, Tarihsel Gelişimi ve Konu Alanları |
2 | Sağlık Sosyolojisinin Bazı Temel Kavramları: Sağlık, Hastalık, Hasta Rolü |
3 | Sosyolojik Yaklaşımlar ve Sağlık I: İşlevselcilik & Marksizm ve Sağlık–Hastalık |
4 | Sosyolojik Yaklaşımlar ve Sağlık II: Sosyal İnşacılık &Feminizm ve Sağlık-Hastalık |
5 | Sağlık Sosyolojisi Açısından Hekim–Hasta İlişkileri |
6 | Sağlık Hizmetlerinde Çoğulculuk: Geleneksel Tıp – Modern Tıp – Popüler Tıp |
7 | Sağlık Hastalık Olgusunu Etkileyen Faktörler I: Biyolojik ve Psikolojik Faktörler |
8 | Sağlık Hastalık Olgusunu Etkileyen Faktörler II: Çevresel ve Toplumsal Faktörler |
9 | Toplumsal Cinsiyet, Medeni Durum, Eğitim Düzeyi ve Sağlık–Hastalık ilişkisi |
10 | Gelir Düzeyi, İş–Meslek, Toplumsal Sınıf, Yaşam Tarzı ve Sağlık–Hastalık ilişkisi |
11 | Teknoloji, Coğrafya, Irk & Etnisite ve Sağlık–Hastalık ilişkisi |
12 | Kültürel Normlar, Değerler, Din, Siyasal Faktörler ve Sağlık–Hastalık ilişkisi |
13 | Sağlık Sosyolojisi Bağlamında Sağlık Hukuku ve Tıbbi Etik |
14 | Sağlık Sosyolojisi Açısından Türkiye'de Sağlık Sistemi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Giddens, Anthony (2000). Beden: Yeme, Hastalık ve Yaşlılık. "Sosyoloji"içinde. Ankara: Ayraç Yayınevi, s. 123–146 Nikiforuk, Andrew (2000). Mahşerin Dördüncü Atlısı: Salgın ve Bulaşıcı Hastalıklar Tarihi. çev. Selahattin Erkanlı. İstanbul: İletişim Yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | - | - |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 0 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 0 | ||
Toplam Yük / 30 | 0 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 0 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P9 | P14 |
---|---|---|---|
Ö1 | Sağlık sosyolojisinde sosyal politikanın rolünü açıklar. | 4 | - |
Ö2 | Sağlık Sosyolojisinin bir bilim dalı olarak dünyada ortaya çıkış sürecini açıklar. | - | 3 |
Ö3 | Sağlık Sosyolojisi, hastalık ve sağlığa ilişkin kavramları bilir. | - | 3 |