Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02010102 | Sağlık ve Hemşirelik Disiplinine Giriş | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 16 | 16 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Nurgün PLATİN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Nurgün PLATİN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Tarih boyunca dünyada günümüze kadar sağlık kavramındaki gelişmeler ele alınırken, sağlığı etkileyen dış ve iç etmenler, sağlıklı ve hasta birey ve hemşireliğin bağlantısı kurulmuştur. Türkiye'de farklı dönemlerde sağlık hizmetlerinin özellikleri ve WHO TSH anlayışından günümüze kadar Türkiye Sağlık Sistemi'ndeki değişiklikler ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Öğrencinin, sağlık kavramına yönelik uluslar arası ve ulusal gelişmelere paralel hemşirelik rollerindeki değişim ve gelişmeler ile tanışmasını sağlamak ve programın daha sonraki derslerine önemli bir alt yapı oluşturmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 4 |
| P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 4 |
| P6 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sağlık sistemi içinde hemşirenin rollerini tanımlar. | P.3.53 | 1 |
| Ö2 | İnsanı ve sağlığı psikolojik, sosyolojik ve kültürel boyutları ile tanımlar | P.6.20 | 1 |
| Ö3 | Tarih boyunca Türkiye'de gelişen sağlık sistemi ve hizmetlerini bilir | P.1.61 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sağlıkta ilgili dünya görüşleri/paradigmaları |
| 2 | Etkileşimci dünya görüşü/paradigması (Hastalıkların oluşmasına yönelik kuramların evrimi ve hemşireliğe yansımaları. Osmanlı Dönemi sağlık hizmetleri. |
| 3 | Cumhuriyet Dönemi sağlık hizmetleri. WHO sağlık tanımı ve tanıma yönelik tartışmalar 1947 |
| 4 | Cumhuriyet Dönemi sağlık hizmetleri. WHO sağlık tanımı ve tanıma yönelik tartışmalar 1947 |
| 5 | Epidemiyolojik model. Hastalık ve hastalık kavramına yönelik gelişmeler. Hastalığa bağlı davranışlar, hastalığın hasta ve aile üstüne etkisi ve hemşireliğe yansıması (öfke, kaygı, stres) |
| 6 | Peplau (1952), Orlando (1961) ve Travelbee'nin (1966) hasta-hemşire etkileşim kuramları |
| 7 | Türkiye'de 1960 dönemi sağlık, Çoklu sağlık nedenleri (1970), Orem'in Öz-bakım ve Öz-bakım Eksikliği Kuramı (1973). |
| 8 | WHO Alma Ati Bildirgesi 1978 |
| 9 | WHO Alma Ati Bildirgesi 1978 |
| 10 | Sağlığı etkileyen dış ve iç etmenler |
| 11 | Sağlık davranışlarını açıklama kuramları, Pender'ın Sağlığı Geliştirme Modeli (1975) |
| 12 | Yaşam biçimi davranışları ve bu davranış değiştirme stratejileri |
| 13 | Sosyo-politik girişimlerle toplumda sağlığı etkileme yolları |
| 14 | Toplumun sağlığına yönelik politikalarda hemşirenin rolü (güç kaynağı olarak politik etkinlik, yayın yapma, mesleki yaşamda ilerleme, bireysel etkililik, karar verme ve zaman yönetimi) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | 2 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P6 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Tarih boyunca Türkiye'de gelişen sağlık sistemi ve hizmetlerini bilir | 4 | - | - |
| Ö2 | Sağlık sistemi içinde hemşirenin rollerini tanımlar. | - | 4 | - |
| Ö3 | İnsanı ve sağlığı psikolojik, sosyolojik ve kültürel boyutları ile tanımlar | - | - | 4 |
