İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99900015 Medeniyet Tasavvuru ve Ahilik 1 Güz 1 4+0+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Koor. Rektörlük
Dersi Veren(ler) -
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Karatay Medresesi, öğretim kadrosu, vakfiyesi ve mimari hususiyetleri hakkında kısaca bilgi. Medeniyet ve kültür kavramları, medeniyetin doğuşunu hazırlayan temel unsurlar. Türk-İslam medeniyetinin temel kaynakları, Türk-İslam medeniyetinin kurucu unsurları, Türk- İslam medeniyetinin bazı yansımaları konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Büyük bir medeniyetin kurucusu olan milletimizin insana verdiği değer, adalet konusunda gösterdiği titizlik, dinamizm, farklı kültür ve inançtaki topluluklarla müşterek yaşama tecrübesi gibi hususların güncellenerek, tefekkür eden, üreten ve insan ortak paydasında bütün insanlığa hizmet etmeyi idealize eden bir şuur oluşturmaktır. Üniversitemizin adının ilham kaynağı olan Karatay Medresesinin kurucusu ve büyük Türk devlet adamı Celaleddin Karatay'ı ve ilim-irfan merkezi olan Karatay Medresesini tanıtarak, "Medreseden Üniversiteye"anlayışıyla köklü ve derin bir medeniyetin mensubu olduğumuzun hatırlanması sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P9 İlgi ve yetkinliklerine uygun şekilde kendisini geliştirir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Medeniyet tasavvuru ile Türk-İslam Medeniyeti arasında ilişki kurar ve karşılaştırma yapabilir. P.9.1 1
Ö2 Karatay Medresesi'nin kurucusu olan Celalettin Karatay hakkında bilgi sahibi olur ve bunu başkalarına aktarabilir. P.9.2 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Karatay Medresesinin Kuruluşu ve Tarihi, Mimari Özellikleri
2 Karatay Medresesinin Kuruluşu ve Tarihi, Mimari Özellikleri, Celaleddin Karatay'ın Hayatı ve Siyasi Kariyeri
3 Celaleddin Karatay'ın Hayatı ve Siyasi Kariyeri
4 Karatay Medresesinin Gelir ve Giderleri, Eğitim ve Öğretim
5 Medeniyetin Doğuşunu Hazırlayan Temel Unsurlar (İnsan, İnsan ve Muhit, İnsan ve Lisan, İnsan ve İlim, Müsamaha)
6 Medeniyetin Doğuşuna Etki Eden Faktörler (Din ve Medeniyet, İlim ve Medeniyet, Hikmet ve Medeniyet)
7 Batı Medeniyetinin Teşekkülünde İslam'ın Rolü
8 Ara Sınav
9 Medeniyetin Anlamı ve Tanımları, Sanat ve Medeniyet İlişkisi
10 İslam ve Barış, İslam ve Dinamizm, Kültür ve Medeniyet Kavramları
11 Medeniyet Tasavvurunun Anlamı, Medeniyet Tasavvurunun Dayandığı Esaslar
12 Medeniyet Kurucusu Hz. Adem ve Medeniyet Tasavvuru, Medeniyet Tasavvurunda Model İnsan Hz. Muhammed
13 Türk-İslam Medeniyetinin Kaynakları, Temel İlkeleri
14 Türk-İslam Medeniyet Tasavvurunun Bazı Yansımaları (İnsan Hakları, Hayvan Hakları, Vermek Üzerine Bina Edilen Hayat Anlayışı, Birlikte Yaşama Kültürü, Sadaka Taşları)
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar İlgili akademisyenler tarafından hazırlanmış ders notları, makaleler, konuyla alakalı eserler.
Yavuzyılmaz, A., & Şimşir, Z. (2023). Konya Kemaliye/Küçük Karatay Medresesi Üzerine Bir Restitüsyon Denemesi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (58), 135-168.
Ceylan, K. (2020). Geçmişten Geleceğe Türk-İslam Medeniyetinin İnşa'sında Ahilik.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 16 16
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 108
Toplam Yük / 30 3,60
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P9
Ö1 Medeniyet tasavvuru ile Türk-İslam Medeniyeti arasında ilişki kurar ve karşılaştırma yapabilir. 5
Ö2 Karatay Medresesi'nin kurucusu olan Celalettin Karatay hakkında bilgi sahibi olur ve bunu başkalarına aktarabilir. 5