Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99500005 | İlk Yardım | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
İlk yardımın önemi, ilk yardım ile ilgili temel kavramlar; solunum ve dolaşım sistemine ait ilk yardım, temel yaşam desteği; otomatik eksternal defibrilatör; kanama kontrolü ve şokta ilk yardım; yaralanmalarda ilk yardım; kırık-çıkık-burkulma ve kas kramplarında ilk yardım, sargılar; boğulmalarda ilk yardım; zehirlenmelerde ilk yardım; yanık, donma ve sıcak çarpmalarında ilk yardım; hayvan ısırmalarında ilk yardım; toplum felaketleri, olay yeri ve hasta/yaralının değerlendirilmesi; yaralının kaza ortamından çıkarılması ve taşınması ve triaj; ilk yardım gerektiren tıbbi durumları içermektedir.
Dersin Amacı
İlk yardım ile ilgili temel kavramları, kuralları, ilkeleri, ilgili araç-gereç ve kaynakları hakkında bilgiyi; bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme, Herhangi bir afet durumunda felakete uğramış, ani hastalık ya da herhangi bir kazaya maruz kalan birey/toplumun sağlığını koruma, yaşamlarını kurtarma ve sürdürmeye yönelik yapılacak ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi ve beceri kazandırmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel bilimler ve ebelik bilimi ile ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kadın, yenidoğan, aile ve toplumun ihtiyaçlarına kültürel açıdan uygun bakım esası için kullanabilir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İlk yardım ilkelerine ilişkin teorik bilgiyi bilir. | P.1.16 | 1 |
| Ö2 | İlk yardım ilkelerine ilişkin uygulamaları bilir. | P.1.17 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Acil bakım ve ilk yardıma giriş (önemi, tanımı) |
| 2 | İlk yardım ile ilgili temel kavramlar |
| 3 | Olay yeri ve hasta/yaralının değerlendirilmesi |
| 4 | Solunum ve dolaşım sistemine ait ilk yardım, temel yaşam desteği |
| 5 | Kanama ve şokta ilk yardım |
| 6 | Yaralanmalarda ilk yardım (Kafa-omurga-göğüs) |
| 7 | Yaralanmalarda ilk yardım (Karın-ekstremiteler) |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Yanık, donma ve sıcak çarpmalarında ilk yardım |
| 10 | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım |
| 11 | Zehirlenmelerde ilk yardım |
| 12 | Hayvan ısırmalarında ilk yardım |
| 13 | Boğulmalarda ilk yardım |
| 14 | Yaralının kaza ortamından çıkarılması ve taşınması |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Erdil, F, Bayraktar, N, Şenol-Çelik, S. (2010) .Temel İlk Yardım. Efil Yayınevi: Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 92 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,07 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 |
|---|---|---|
| Ö1 | İlk yardım ilkelerine ilişkin teorik bilgiyi bilir. | 3 |
| Ö2 | İlk yardım ilkelerine ilişkin uygulamaları bilir. | 3 |
