Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02270021 | Ruh Sağlığı | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Ruh sağlığı ve bozuklukları ile ilgili temel kavramlar, temel psikiyatrik bozukluklar ve ebelik yaklaşımı, kadın ruh sağlığı ve ebelik yaklaşımı
Dersin Amacı
Ruh sağlığı ve psikiyatri temel kavramları, temel psikiyatrik bozukluklar, kadın ruh sağlığı, gebelik dönemi ve sonrası, baba ve yenidoğan ruh sağlığı, olağan dışı durumlarda psikososyal ebelik yaklaşımları konularında bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 3 |
| P7 | Ebeler, kadın sağlığına ilişkin ve gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal protokollere uygun biçimde bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Bakım ve uygulamalarda ruh sağlığı açısından değerlendirme yapmanın önemini kavrar. | P.2.9 | 1 |
| Ö2 | Kadın yaşam dönemlerine göre ruh sağlığı ve sorunlarını bilir. | P.7.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ruh sağlığı ve psikiyatrinin tarihsel gelişimi |
| 2 | Ruh sağlığının değerlendirilmesi |
| 3 | Şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar |
| 4 | Duygudurum bozuklukları |
| 5 | Anksiyete ve ilişkili bozukluklar |
| 6 | Nörogelişimsel bozukluklar |
| 7 | Cinsel işlev bozuklukları |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Yaşam dönemlerine göre kadın ruh sağlığı |
| 10 | Anne-baba rolleri ve bebek bağlanması |
| 11 | Gebelik döneminde ve doğumda ruh sağlığı ve bozuklukları |
| 12 | Postpartum dönem ruh sağlığı ve bozuklukları |
| 13 | Psikiyatrik bozukluklarda tedaviler |
| 14 | Kayıp, kriz ve şiddet |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Çevik, A. (2019). Ebelere Yönelik Ruh Sağlığı ve Hastalıkları: Gebelik ve Lohusalık Dönemi. Akademisyen Kitabevi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 66 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,20 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P7 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Bakım ve uygulamalarda ruh sağlığı açısından değerlendirme yapmanın önemini kavrar. | 3 | 3 |
| Ö2 | Kadın yaşam dönemlerine göre ruh sağlığı ve sorunlarını bilir. | 3 | 3 |
