Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02270020 | Klinik Uygulama I | 4 | Güz | 7 | 0+24+0 | 11 | 11 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Kadın hastalıkları ve doğum klinikleri, ana-çocuk sağlığı merkezlerinde verilen ebelik bakımı ve uygulamalarını kapsar.
Dersin Amacı
Öğrencinin üç yıl boyunca kazandığı bilgi, beceri ve uygulamaları pekiştirmesi ve mezuniyet kriterlerini tamamlaması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 5 |
| P3 | Ebeler topluma; sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
| P4 | Gebelik süresince sağlığı maksimum düzeyde tutmak için risklerin erken tespiti, saptanan komplikasyonların sevki ya da tedavisini kapsayan bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
| P5 | Kendi sorumluluğunda doğumu yönetir ve bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
| P6 | Doğum sonu dönemde kadın ve yenidoğan için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
| P7 | Ebeler, kadın sağlığına ilişkin ve gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal protokollere uygun biçimde bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ebelik yeterlilikleri doğrultusunda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimleri seçer ve uygular. | P.2.8 | 7 |
| Ö2 | Toplum sağlığına yönelik bakım uygular. | P.3.11 | 7 |
| Ö3 | Ebelik yeterlilikleri doğrultusunda planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.3.12 | 7 |
| Ö4 | Antenatal döneme ilişkin bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.4.2 | 7 |
| Ö5 | Gebelikte riskli durumlara özgü bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.4.5 | 7 |
| Ö6 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.5.3 | 7 |
| Ö7 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.5.6 | 7 |
| Ö8 | Postpartum dönemde kadın ve yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.6.3 | 7 |
| Ö9 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri uygular. | P.6.8 | 7 |
| Ö10 | Postpartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli bakımı uygular. | P.6.11 | 7 |
| Ö11 | Jinekolojik sorunlara yönelik holistik bir yaklaşımla ebelik bakımı uygulama basamaklarını uygular. | P.7.5 | 7 |
| Ö12 | Kadın sağlığı için gerekli, bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.7.13 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Klinik uygulama |
| 2 | Klinik uygulama |
| 3 | Klinik uygulama |
| 4 | Klinik uygulama |
| 5 | Klinik uygulama |
| 6 | Klinik uygulama |
| 7 | Klinik uygulama |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Klinik uygulama |
| 10 | Klinik uygulama |
| 11 | Klinik uygulama |
| 12 | Klinik uygulama |
| 13 | Klinik uygulama |
| 14 | Klinik uygulama |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Karaçam, Z., Çoban, A., Taşpınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Ankara Nobel Tıp Kitabevi: ANkara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 14 | 100 (%) |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 24 | 336 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 336 | ||
| Toplam Yük / 30 | 11,20 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 11 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Ebelik yeterlilikleri doğrultusunda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimleri seçer ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö2 | Toplum sağlığına yönelik bakım uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö3 | Ebelik yeterlilikleri doğrultusunda planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö4 | Antenatal döneme ilişkin bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö5 | Gebelikte riskli durumlara özgü bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö6 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö7 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö8 | Postpartum dönemde kadın ve yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö9 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö10 | Postpartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli bakımı uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö11 | Jinekolojik sorunlara yönelik holistik bir yaklaşımla ebelik bakımı uygulama basamaklarını uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ö12 | Kadın sağlığı için gerekli, bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
