Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02261052 | Emzirme Danışmanlığı | 3 | Bahar | 6 | 2+0+1 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Fatma BAY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Fatma BAY | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Danışmanlık ve emzirme danışmanlığının önemi, dinleme ve öğrenme; emzirmede özyeterlilik; memenin anatomisi laktasyonun fizyolojisi ve süt üretimi; emzirme öyküsü alma emzirmeye annenin hazırlanması emzirmeyi değerlendirme; emzirme teknikleri; meme sorunları ve baş etme konusunda danışmanlık meme bakımı; özel durumlarda emzirme ve danışmanlık; çalışma hayatı ve emzirme danışmanlığı sütün sağılması ve saklanması; emziren kadınlarda sağlığın geliştirilmesi ve beslenme konusunda danışmanlık; emzirme uygulamalarında geleneksel yaklaşım, sütannelik ve sütü arttıran uygulamalar; emzirme ve laktasyonda kanıt temelli uygulamalar; emzirme politikaları ve süt bankacılığı; rol play ve sunum becerileri konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Dinleme ve güven becerilerini kazandırarak emzirme öyküsü alma, anneyi emzirmeye hazırlama, emzirmeyi değerlendirme, meme sorunları ile baş etme gibi konularda annelere daha etkili bir biçimde yardım edebilmelerini sağlamak için danışmanlık yapabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P6 | Doğum sonu dönemde kadın ve yenidoğan için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Emzirme fizyolojisini bilir. | P.6.15 | 1 |
| Ö2 | Kadına gereksinimi doğrultusunda emzirme danışmanlığı yapar. | P.6.16 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Türkiye'de emzirmenin durumu |
| 2 | Anne sütü ile beslenme neden önemlidir? |
| 3 | Meme anatomisi, laktasyon fizyolojisi, bebeğin emzirme sürecine yardımcı olan refleksleri |
| 4 | Emzirmeyi değerlendirmek |
| 5 | Danışmanlık ve dinleme becerileri |
| 6 | Emzirme pozisyonları |
| 7 | Meme ile ilgili sorunlar |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Emzirmeyi destekleyen uygulamalar |
| 10 | Özgüven kazandırma ve destek verme uygulama |
| 11 | Gebelik ve emzirme |
| 12 | Doğum süreci ve emzirme |
| 13 | Emzirme ve ağlama sorunları |
| 14 | Emzirme Uygulama |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Taşkın, L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 1. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi: Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 30 (%) |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 24 | 24 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 140 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,67 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P6 |
|---|---|---|
| Ö1 | Emzirme fizyolojisini bilir. | 5 |
| Ö2 | Kadına gereksinimi doğrultusunda emzirme danışmanlığı yapar. | 5 |
