Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02261049 | Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Üreme sağlığı ve hizmetleri; Dünya'da ve Türkiye'de üreme sağlığı göstergeleri; Dünya'da ve ülkemizde kadının toplumsal konumu ve üreme sağlığı sorunları; uluslararası kararlar paralelinde üreme sağlığı konusunda Türkiye'deki uygulamalar; çocukluk ve adölesan döneminde üreme sağlığı; doğurganlık dönemi üreme sağlığı sorunları; Dünyada ve Türkiye'de istenmeyen gebeliklerin nedenlerini ve sonuçları; perimenopozal/postmenopozal, yaşlılık dönemindeki üreme sağlığı sorunları; üreme sağlığına yönelik eğitim ve araştırma faaliyeti konularını içerir.
Dersin Amacı
Cinsel sağlık/üreme sağlığı kavramları, önemi, sunulan hizmetler, Dünyada ve Türkiye'de durumu konularında bilgi kazanılması ve cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunları görebilecek bir düşünce yapısı geliştirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Ebeler topluma; sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Cinsellik, cinsel sağlık ve üreme sağlığı hakkında temel kavramları bilir. | P.3.13 | 1 |
| Ö2 | Kadınların yaşam dönemlerine göre cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunlarını bilir. | P.3.14 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kadın sağlığı, üreme sağlığı, cinsellik ve cinsel sağlık kavramları |
| 2 | Üreme hakları ve cinsel haklar |
| 3 | Dünya'da cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunları |
| 4 | Türkiye'de cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunları |
| 5 | Kadın yaşam dönemlerine göre cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunları |
| 6 | Cinsel yanıt döngüsü ve cinsel işlev bozuklukları |
| 7 | Cinsel işlev bozukluklarında tanı, tedavi ve danışmanlık |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Jinekolojik değerlendirme ve tanı tedavi yöntemleri |
| 10 | Jinekolojik değerlendirme ve tanı tedavi yöntemleri |
| 11 | Cinsel yolla bulaşan hastalıklar |
| 12 | Kadınlarda üreme sağlığını koruyucu davranışlar (jinekolojik muayene, serviks kanseri erken tanı, meme kanseri erken tanı, CYBH, meopoz) |
| 13 | Erkeklerde görülen cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunları |
| 14 | Özel gereksinimi olan bireylerde cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Kızılkaya, B.N. (2016). Ebe ve Hemşirelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi: Ankara. |
| Özbek, H., Çakır, D. (2022). Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, 1. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık:Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 2 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 6 | 12 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 90 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 |
|---|---|---|
| Ö1 | Cinsellik, cinsel sağlık ve üreme sağlığı hakkında temel kavramları bilir. | 3 |
| Ö2 | Kadınların yaşam dönemlerine göre cinsel sağlık ve üreme sağlığı sorunlarını bilir. | 3 |
