Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02260017 | Intrapartum, Postpartum Bakım ve İzlem II | 3 | Bahar | 6 | 4+8+2 | 8 | 8 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Doğum ve doğum sonu dönemde görülebilecek distosileri, distosi durumunda uygulanması gereken müdahale ve bakım girişimlerini içermektedir.
Dersin Amacı
Intrapartum ve postpartum dönemde görülebilecek anormal durumların belirlenmesi ve uygun girişimlerin planlanıp uygulanabilmesi için kavramsal ve uygulamalı olarak bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P5 | Kendi sorumluluğunda doğumu yönetir ve bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
| P6 | Doğum sonu dönemde kadın ve yenidoğan için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Intrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülebilecek riskli durumları bilir. | P.5.4 | 1 |
| Ö2 | Intrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli müdahaleyi basamaklarını bilir. | P.5.5 | 1 |
| Ö3 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.5.6 | 7 |
| Ö4 | Postpartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülebilecek riskli durumları bilir. | P.6.9 | 1 |
| Ö5 | Postpartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli müdahaleyi basamaklarını bilir. | P.6.10 | 1 |
| Ö6 | Postpartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli bakımı uygular. | P.6.11 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Distosi (zor doğum); passageway (doğum yolu) ile ilgili distosiler |
| 2 | Passenger (fetüs) ile ilgili distosiler |
| 3 | Power (güç) ile ilgili distosiler; doğum eyleminde platolar |
| 4 | Makat prezantasyon |
| 5 | Omuz distosisi |
| 6 | Psychology (anne psikolojisi) ile ilgili distosiler |
| 7 | Çoğul gebelik; fetüs ölçülerinde artış; fetal distres |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Sistemik hastalıklar durumunda doğum yönetimi |
| 10 | Obstetrik aciller, amniyotik mayi anomalileri |
| 11 | Erken membran rüptürü; preterm eylem; postterm eylem; intrauterin fetal ölüm |
| 12 | Doğum esnasında meydana gelen yırtıklar; doğum eylemine yönelik girişimler (indüksiyon, epizyotomi) |
| 13 | Vakum ve forseps; sezaryen |
| 14 | Doğum sonu kanamalar |
| 15 | Dördüncü evre komplikasyonları (enfektif sorunlar, subinvolüsyon, tromboembolik sorunlar, psişik sorunlar) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Demir, S.C., Küçükgöz Güleç. Ü. (2015). Obstetrik ve Jinekoloji, 7. Baskı, Akademisyen Yayınevi: Ankara. |
| Karaçam, Z., Çoban, A., Taşpınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Ankara Nobel Tıp Kitabevi: Ankara. | |
| Yıldız, H. (2017). Pozitif doğum deneyimi için intrapartum bakım modeli: Dünya Sağlık Örgütü Önerileri. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 98-105. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 30 (%) |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 2 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 8 | 112 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 248 | ||
| Toplam Yük / 30 | 8,27 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P5 | P6 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Intrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülebilecek riskli durumları bilir. | 5 | 5 |
| Ö2 | Intrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli müdahaleyi basamaklarını bilir. | 5 | 5 |
| Ö3 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 |
| Ö4 | Postpartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülebilecek riskli durumları bilir. | 5 | 5 |
| Ö5 | Postpartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli müdahaleyi basamaklarını bilir. | 5 | 5 |
| Ö6 | Postpartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğanda görülen riskli durumlarda gerekli bakımı uygular. | 5 | 5 |
