Ebelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02250016 | Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları | 3 | Güz | 5 | 3+8+0 | 6 | 6 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Dünyada ve Türkiye'de yenidoğan sağlığının durumu; neonatolojide temel kavramlar. doğumhanede yenidoğan bakımı; yenidoğanın sağlık durumunun değerlendirilmesi- yenidoğanlara özgü girişimler; yenidoğan bakım ilkeleri. termoregülasyon; yenidoğan ünitelerine hasta kabulü. iletişim; bağışıklama; term, prematüre ve düşük doğum ağırlıklı yenidoğanların izlem ilkeleri ve sorunları; ara sınav; yenidoğan resüsitasyonu; yenidoğanlarda beslenme (anne sütü, enteral, parenteral beslenme); yenidoğan hastalıkları ve doğumsal anomaliler -1; yenidoğan hastalıkları ve doğumsal anomaliler -2; yenidoğan hastalıkları ve doğumsal anomaliler -3; yenidoğan transportu. yenidoğanın taburculuk işlemleri konularını içerir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sağlıklı yenidoğan izlemi ve bakımı, yenidoğan döneminde karşılaşılabilecek sorunlar ve normalden sapma durumların da ebenin yeterli bilgi ve beceriye sahip olmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P6 | Doğum sonu dönemde kadın ve yenidoğan için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Yenidoğanın normal fizyolojisini bilir. | P.6.4 | 1 |
Ö2 | Sağlıklı yenidoğan izlem ve bakımını bilir. | P.6.5 | 1 |
Ö3 | Yenidoğanda sık görülen hastalıkları bilir. | P.6.6 | 1 |
Ö4 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri bilir. | P.6.7 | 1 |
Ö5 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri uygular. | P.6.8 | 1,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dünyada ve Türkiyede yenidoğan sağlığının durumu Yenidoğanın Doğum Odasında Değerlendirilmesi |
2 | Yenidoğanın Fizyolojisi |
3 | Yenidoğanın Atravmatik Bakımı Yenidoğanın Fiziksel Tanılanması |
4 | Yenidoğanın beslenmesi |
5 | Yüksek Riskli Yenidoğan |
6 | Yenidoğanın Solunum Sistemi Hastalıkları |
7 | Yenidoğanın Kalp ve Dolaşım Hastalıkları |
8 | Ara Sınav |
9 | Yenidoğan Sarılıkları |
10 | Ani bebek ölümü Anne Bebek Bağlanması |
11 | Prematüre ve düşük doğum ağırlıklı yenidoğanların izlem ilkeleri ve sorunları |
12 | Yenidoğana Özgü Uygulamalar |
13 | Yenidoğanda İmmün Sistem ve Bağışıklama |
14 | Yenidoğanda İlaç ve Oksijen Uygulamaları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Genç, R.E, Özkan, H. (2016).Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları, Nobel Tıp Kitabevi: İstanbul. |
Karaçam, Z., Çoban, A., Taşpınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Ankara Nobel Tıp Kitabevi: Ankara. | |
Okumuş, N., Zenciroğlu, A. (2014). Yenidoğan Muayenesi Kanıta Dayalı Bir Rehber, Akademisyen Kitabevi: Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | 1 | 30 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 172 | ||
Toplam Yük / 30 | 5,73 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P6 |
---|---|---|
Ö1 | Yenidoğanın normal fizyolojisini bilir. | 5 |
Ö2 | Sağlıklı yenidoğan izlem ve bakımını bilir. | 5 |
Ö3 | Yenidoğanda sık görülen hastalıkları bilir. | 5 |
Ö4 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri bilir. | 5 |
Ö5 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri uygular. | 5 |